مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، از راه اندازی بازار هنر در شهرستان های گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: در شهرستان های رشت و خمام و رضوانشهر بازار هنر به صورت هفتگی در یک روز مشخص و در یک مکان مشخص برگزار می شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵ 13 June 2023

ولی جهانی در گفت وگو با تابناک گیلان، استان گیلان را دارای بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی دانست و اظهار کرد: از ۴۰۰ رشته صنایع دستی در کشور، ۸۱ رشته با ۱۲ گروه مرتبط سهم گیلان است که شامل رشتی دوزی و حصیربافی و میناکاری و چرم دوزی و سفال گری و... می شود.

وی با اشاره به تنوع صنایع دستی در گیلان و وجود مواد اولیه در مناطق مختلف استان، افزود: روستای قاسم آباد به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی انتخاب شده و با تولید ۵۴ نوع محصول، چادرشب را کاربردی کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از معرفی روستای قاسم آباد به عنوان دهکده گردشگری خبر داد و تصریح کرد: رشت نیز کاندیدای شهر جهانی صنایع دستی بوده و شاهد ورود ارزیابان به گیلان و رشت بودیم، زیرا رشت هفت رشته صنایع دستی دارد.

جهانی، با بیان اینکه محلات رشت براساس حرفه و پیشه های قدیمی نامگذاری شده اند، گفت: صنایع دستی رشت بسیار معروف است و بازار مسگران و ساغریسازان و... ریشه در تاریخ و فرهنگ این شهر دارد.

وی از ایجاد بیش از ۱۷۰۰ شغل در حوزه صنایع دستی گیلان طی سال ۱۴۰۱ خبر داد و خاطرنشان کرد: بوم گردی ها و ساختمان های تاریخی را با محوریت صنایع دستی فعال کردیم و گردشگران علاوه بر اقامت، با محصولات صنایع دستی همان منطقه آشنا می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از پرداخت بیش از ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی استان نیز خبر داد و عنوان کرد: دست بافته های ابریشمی مربوط به دوران اشکانیان و ساسانیان در گیلان کشف شده و در دوران ایلخانی و صفوی مرغوب ترین ابریشم دنیا در گیلان تولید می شد و هنوز هم می شود لذا ۲۵ خرداد ماه امسال جشن ثبت جهانی ابریشم را برگزار می کنیم.

وی با اشاره به به برگزاری جشنواره های فرهنگ کشاورزی و میراث فرهنگی در گیلان با هدف درآمدزایی برای هنرمندان صنایع دستی، اضافه کرد: در کنار این جشنواره ها اقدام به برپایی نمایشگاه صنایع دستی می کنیم و به عنوان مثال در جشنواره بهار نارنج امسال ۲۰۰ هزار بازدیدکننده و دو میلیارد تومان فروش داشتیم.

جهانی، از راه اندازی بازار هنر در شهرستان های گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: در شهرستان های رشت و خمام و رضوانشهر بازار هنر به صورت هفتگی در یک روز مشخص و در یک مکان مشخص برگزار می شود؛ همچنین بازارچه های صنایع دستی را در مناطق مختلف استان برگزار می کنیم و بسیاری از بناهای تاریخی را به موزه صنایع دستی تبدیل کردیم.

وی با بیان اینکه ۵۰۰۰ نفر از هنرمندان گیلان تحت پوشش بیمه اداره کل میراث فرهنگی هستند، بیان کرد: قرار شده امسال ۱۰ هزار هنرمند دیگر بیمه شوند و سهم گیلان به زودی ابلاغ می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، به تهیه پروپوزال ثبت ملی بامبوبافی لاهیجان نیز اشاره کرد و یادآور شد: خانه خلاقیت صنایع دستی را با محوریت بامبوبافی در لاهیجان راه اندازی کردیم.

جهانی همچنین از تبدیل شدن حدود ۸۰ مدرسه بلااستفاده به خانه و کارگاه صنایع دستی با همکاری آموزش و پرورش استان خبر داد و تاکید کرد: در نظر داریم این خانه ها و کارگاه های صنایع دستی به محلی برای اقامت گردشگران نیز تبدیل شوند که اولین نمونه آن در سیاهکل راه اندازی خواهد شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار