کد خبر: ۱۱۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸ 13 October 2015
تابناک گیلان: روزنامه ایران در صفحه سیاسی نوشت: «شوخی یا جدی؟» این سؤالی است که یک روز بعد از اتفاقات و حاشیه های جلسه مجلس در روز یکشنبه هنوز در بین رسانه ها و نمایندگان مطرح می شود.

این گزارش که در روز سه شنبه 21 مهر 1394 هجری خورشیدی انتشار یافته، می افزاید:برخی سخنان تهدیدآمیز روح الله حسینیان علیه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی را مطایبه خوانده و بعضی دیگر البته آن را جدی می دانند. به گزارش «ایران»، تعدادی از مخالفان توافق هسته ای در جلسه یاد شده از هر شیوه و ابزاری برای به تعویق انداختن رأی گیری و ممانعت از تصویب کلیات «طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برجام» دریغ نکردند.

 آنها از سر و صداها و فریادهای بی مورد تا تقاضاهای فراوان اخطار و تذکر گرفته تا تجمع وسط صحن و مقابل تریبون مجلس و تلاش برای پایین کشیدن سخنران از جایگاه و هجمه و حمله به رئیس مجلس را تجربه کردند که البته در نهایت کارگر نیفتاد و نمایندگان با 139 رأی، کلیات طرح یادشده را تصویب کردند.

در این میان بداخلاقی های برخی نمایندگان، تهدید علی اکبر صالحی و محمدجواد ظریف رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه که در صحن علنی حضور داشتند، توسط روح الله حسینیان نماینده تهران و عضو شاخص جبهه پایداری بیشتر از همه مورد تأمل و توجه رسانه ها، نمایندگان، کارشناسان و افکار عمومی بخصوص در فضای مجازی قرار گرفته است.

علی اکبر صالحی وقتی برای دفاع از طرح اجرای برجام پشت تریبون قرار گرفت، گفت که یکی از نمایندگان قسم جلاله خورده که وی را می کشد و در قلب رآکتور اراک دفن می کند و رویش سیمان می ریزد. مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی که در جلسه حضور داشتند نیز این تهدید را شنیده و تأیید کردند. کمال الدین پیرمؤذن هم به خبرنگاران گفت: «نماینده تهدیدکننده روح الله حسینیان بوده است.»

**کیهان: روزانه ده ها مورد از این تهدیدهای بی اساس رد و بدل می شود

این تهدید تکذیب نشد اما برخی نمایندگان و رسانه ها برای بیان آن توجیهاتی را مطرح کرده اند. یکی از روزنامه های مخالف دولت و توافق هسته ای بیان چنین تهدیدی را امر عادی و جنجال سازی از سوی صالحی خوانده است. روزنامه «کیهان» در گزارش خود نوشته است: «این جنجال آفرینی قابل تأمل در حالی است که روزانه ده ها مورد از این تهدیدهای بی اساس و مزخرف رد و بدل شده و تمسک به آنها برای به حاشیه بردن یکی از اصلی ترین مسائل کشور نمی تواند طبیعی تلقی شود. در حالی که درباره اصل ادعای صالحی مبنی بر تهدید وی ابهامات فراوانی وجود دارد، باید پرسید حتی در صورت صحت رد و بدل شدن چنین سخنان سخیف و نابجایی، این موضوع چه ارتباطی با قضیه طرح جاری دارد و جنجال سازی پیرامون آن برای ایجاد دوقطبی های کاذب و تأثیرگذاری بر رأی نمایندگان مجلس جای پرسش و تأمل فراوان دارد!»

**شوخی کرده

برخی نمایندگان مجلس هم این اقدام حسینیان را شوخی دانسته اند. عوض حیدرپور نماینده شهرضا در این باره به «خانه ملت» گفت: «تصور می کنم حتی اگر آقای حسینیان چنین حرفی زده، به شوخی گفته است. اعتقاد دارم طرح چنین موضوعی بیشتر به شوخی شبیه است.» سید محمد حسین میرمحمدی نماینده نائین هم به ایرنا گفت: «این گونه اتفاقات در تمامی مجالس دنیا رخ می دهد و طبیعی است، البته آقای صالحی و آن نماینده نباید این مباحث را در جلسه علنی مجلس مطرح می کردند.» ایرج ندیمی نماینده لاهیجان هم از دیگر نمایندگانی است که معتقد است این نماینده پایداری با صالحی شوخی کرده است. سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه که در جلسه مجلس حضور داشته، اما گفته است که لحن نماینده تهدیدکننده «جدی» بوده است.

**تاجگردون به نقل از حسینیان: می خواستم عصبانی اش کنم که موفق شدم
غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در اینستاگرام خود هدف نماینده تهدیدکننده را عصبانی کردن صالحی دانسته و نوشته است: «شیخ روح الله حسینیان دکتر صالحی را تهدید کرد «تو رو بتن می گیریم.» تهدیدی که صالحی را عصبانی کرد. از حسینیان پرسیدم چرا این حرف را زدی؟ گفت می خواستم عصبانی اش کنم که موفق شدم. به نظرم دکتر صالحی جزو شخصیت های بسیار ممتاز و امین کشور است که خیلی دور از اخلاق بود این رفتار با ایشان بشود. همین کار رو هم با ظریف کردند فقط خدا رو شکر ظریف فرصت نکرد صحبت کند.»
**یک شاهد عینی: حسینیان 3 بار صالحی و ظریف را جدی تهدید کرد
اما سایت «انتخاب» روایت یک شاهد عینی ماجرا را منتشر کرده و به نقل از او نوشته که «حسینیان کاملاً جدی و با عصبانیت، لااقل سه بار ظریف و صالحی را تهدید کرد.» به گفته این شاهد عینی که نامش برده نشده است؛ بار اول، پیش از ورود صالحی به مجلس، حسینیان سراغ ظریف رفت و در راهروی بین صندلی او و صندلی وسط ردیف اول (که معمولاً رئیس جمهوری آنجا می نشیند) به شکلی که دیگران هم بشنوند قریب به این مضمون گفت «شما می خواهید قلب اراک را دربیاورید و توی آن سیمان بریزید. آماده باشید شما را به جای قلب اراک در رآکتور می گذاریم و روی شما سیمان می ریزیم.» ظریف پس از شنیدن این سخنان، با حالت ناباوری گفت: «از لطف شما متشکرم.» پس از آمدن صالحی، حسینیان پشت صندلی ظریف و رئیس سازمان انرژی اتمی آمد و جمله قبلی (تهدید به گذاشتن در قلب اراک و سیمان ریختن) را که نیم ساعت پیش به وزیر خارجه گفته بود، مجدداً خطاب به هر دو نفر تکرار کرد. ظریف به او گفت «به جای آن، قلب مدرن تری جایگزین می کنیم.» سپس حسینیان با عصبانیت و چهره برافروخته جملات بی سر و تهی درباره آثار این کار بر از دست دادن پلوتونیوم و بازدارندگی و حمله اسرائیل گفت و افزود: «به حول و قوه الهی بزودی شما را محاکمه و مجازات خواهیم کرد.» ظریف جوابی به سخنان حسینیان نداد، اما صالحی با او وارد بحث شد. حسینیان ظاهراً با قسم جلاله مجدداً همان تهدید قبلی را تکرار کرد که صالحی عصبانی شد و با او به جر و بحث پرداخت. ظریف و تعدادی از نمایندگان صالحی را آرام کردند اما او بسیار از این سخنان متأثر شده بود. صالحی، بسیار ناراحت بود. حسینیان کاملاً جدی و با عصبانیت این تهدیدات را حداقل سه بار مطرح کرد.
**تهدید جرم است
با این حال محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: «اگر کسی به آقای صالحی گفته که با سیمان دفنت می کنیم، به نظر نمی رسد که واقعاً هدف تهدید باشد شاید می توان گفت تنها بیان این فرد از آن جهت بوده که ایشان از طرح برجام دفاع نکند. اما فی نفسه این سخن مصداق تهدید است که طبق قانون مجازات اسلامی اگر کسی دیگری را به امری اعم از قتل و تهدید حیثیتی کند، مجازات حبس برای آن در نظر گرفته شده است.» به گفته وی چون این بحث از مصداق و انگیزه نمایندگی فرد خارج می شود، نمی تواند از مصونیت پارلمانی برخوردار باشد البته به شرط آنکه قصد مجرمانه آن فرد احراز شده باشد و هدف از بیان این مطلب تهدید فرد بوده باشد.»
نعمت احمدی، وکیل دادگستری هم در این باره به ایسنا گفت: «صرفنظر از جایگاه نمایندگی مجلس، تهدید جرم بوده و مجازات شدیدی برای آن در قانون در نظر گرفته شده است، خصوصاً زمانی که تهدید به قتل باشد.» وی با اشاره به اینکه هم شاکی خصوصی و هم مدعی العموم می تواند به موضوع تهدید صالحی در مجلس ورود پیدا کند، گفت: در این اتفاق حتی نیاز به شاکی خصوصی نیست و جزو وظایف دادستانی است که از لحاظ جنبه عمومی جرم به آن ورود پیدا کند؛ زیرا در این اتفاق، جنبه عمومی جرم شدیدتر از جنبه خصوصی آن است. اگر تاکنون دادستانی به موضوع ورود پیدا نکرده، این تعلل قابل اغماض نیست.»
**پزشکیان: برخی حرف های جدی رابه شوخی می گویند
مسعود پزشکیان، نماینده تبریز هم درباره سخنان حسینیان به ایلنا گفت: «مسأله اینجاست که چه به شوخی و چه جدی، چنین ادبیاتی در شأن مجلس نبوده و درست نیست. به هر حال بعضی اوقات، عده ای حرف های جدی را به شوخی می گویند. یعنی حرف شان را می زنند و بعد می گویند، شوخی کردم و این کار بسیار نادرستی است.» حجت الاسلام پورفاطمی عضو فراکسیون روحانیون مجلس هم به «ایران» گفت: منطق نمایندگی این گونه سخن گفتن و تهدید کردن نیست. فارغ از اینکه چه کسی این سخنان را گفته باشد، به دور از شأن نمایندگی است آن هم خطاب به فردی که از دانشمندان و نخبگان کشور است.»
**شکایتی به هیأت نظارت نرسیده
اگر چه انتظار می رفت موضوع در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان که حسینیان خود نیز عضو آن است، بررسی شود، دو عضو دیگر این هیأت آن را منتفی دانسته اند. سید محمد حسین میرمحمدی به ایرنا گفت: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان وقتی به موضوعی ورود پیدا می کند که شکایتی شده باشد اما تاکنون این هیأت هیچ شکایتی دریافت نکرده است. عوض حیدرپور هم گفت: اطلاعات دقیقی از این موضوع ندارم. موضوع را سه شنبه دنبال می کنم به طوری که باید اول از اصل مسأله و کم و کیف آن مطلع شویم و بعد در این زمینه تصمیم بگیریم. غلامرضا اسداللهی دیگر عضو این هیأت به ایسنا گفت: «اگر شکایتی از طرف تعدادی از نمایندگان یا شخص صالحی به هیأت برسد حتماً بررسی می شود.»
**واکنش ها در فضای مجازی
سخنان تند این نماینده پایداری در مجلس علیه دو مقام دولتی، بلافاصله به فضای مجازی راه یافت و سوژه انتقادی کاربران شد. این انتقاد البته به شکل های مختلفی بروز و ظهور یافت. در این میان طرح ها و تصاویری طراحی و پخش شد که بن مایه های اصلی آن «سیمان»، «بتن»، «صالحی» و «حسینیان» بود.
البته حمید رسایی، همکار و همفکر حسینیان در صفحه اینستاگرام خود و در واکنش به این خبر، نوشت که جمله آن سال حسینیان جمله ای شوخی و خصوصی از روح الله حسینیان بوده که تیتر شده بود. رسایی همچنین نوشته است: «آقای صالحی از پشت تریبون مجلس، خود را یک دانشمند معرفی کرد. به نظرم با توجه به فرجام تلخ صنعت هسته ای در برجام که محصول آقای صالحی است، تاریخ در دانشمند هسته ای بودن ایشان کمی تردید کند.»
پیامک های جهت داراتفاقات مرتبط با جلسه یکشنبه مجلس البته به صحن علنی محدود نشد. ارسال پیامـک های جهت دار به نمایندگان برای ممانعت از رأی دادن به طرح اجرای برجام هم گوشه دیگری از تحرکات مخالفان بود که به گفته نمایندگان از بیرون بهارستان هدایت می شد.
علیرضا منادی عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه برای ما هم از این پیامک های بدون شماره آمده است، موضوع را تأیید کرد.
حسین سبحانی نیا نایب رئیس فراکسیون رهروان ولایت هم گفت: «متأسفانه در روزهای اخیر پیامک های هدایت شده ای از سوی برخی افراد ارسال شد که در آن از نمایندگان خواسته شده بود به کلیات طرح برجام رأی منفی دهند.» به گفته وی ارسال پیامک های جهت دار در روزهای اخیر در ادامه اقدام برخی گروه ها و افراد در تحصن مقابل مجلس بود.
نماینده نیشابور افزود: «همچنین در این مدت با تعدادی از نمایندگان تماس هایی گرفته شد و محتوای این تماس ها تلاش برای مخالفت با برجام و القای این دیدگاه و وادار کردن نمایندگان به جهت گیری خاصی بود.» عوض حیدر پورعضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هم تأکید کرد: «پیامک هایی که برای تشویق نمایندگان برای رأی منفی به طرح برجام ارسال می شد از داخل قوه مقننه نبود، از این رو هیأت نظارت به این موضوع ورود نمی کند.»
سایت تابناک تعدادی از این پیامک ها را منتشر کرده که در آنها آمده است: « فردا روز امتحان بزرگ شما برادر عزیزم می باشد،نکنه از ولی زاویه پیدا کنید درطول 37سال گذشته کسانی که زاویه گرفتن، آخر و عاقبتشان را مرور فرمایید، والعاقبه للمتقین. فدایی حسینی»، «باسلام و عرض تسلیت به مناسبت فجایع مکه، ان شاءالله فردا (قبل از رأی به برجام و در آستانه عاشورای حسینی) همه ولایتمداران یادشان باشد که: امام حسین علیه السلام باعمر بن سعد معامله نکردند نهیب زدند.»، « با توجه به عدم رعایت خطوط قرمز رهبری در متن برجام و اعلام گزارش کمیسیون برجام مبنی بر مغایرت متن برجام با منافع ملی، حداقل انتظار خانواده شهدا از نمایندگان رد طرح یک فوریتی است، رأی شما مخفی است.»
**عیادت صالحی از حسینیان
روح الله حسینیان که روز یکشنبه بسیار تحرک داشت، بعد از پایان جلسه و تصویب کلیات طرح اجرای برجام، به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد. علی اکبر صالحی اما پیش از ظهر دیروز از وی عیادت کرد. ایرنا خبر داده است: «علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کمتر از 24 ساعت پس از آنکه روح الله حسینیان او را تهدید به مرگ کرد، در بیمارستان به عیادت این نماینده اصولگرای مجلس رفت و برایش آرزوی سلامتی کرد.» به گزارش این خبرگزاری، علت بستری شدن حسینیان فشار سنگین و عارضه قلبی بوده است. صالحی در این باره به باشگاه خبرنگاران گفت: «باخبر شدم که روح الله حسینیان نماینده تهران در بیمارستان بستری شده، بسیار ناراحت شدم و فوری به بیمارستان برای عیادت رفتم و مطمئن شدم حالشان مساعد است. وی هم بسیار خوشحال بود و نظرش هم همچون نظر ما بود و گفت که اتفاق یکشنبه یک بحث سیاسی و تصویب برجام در مجلس از الطاف خفیه الهی بود.» به گفته صالحی اتفاق مجلس یک بحث سیاسی بود که تمام شد و این دلیل نمی شود که برای کسی خیرخواهی نکنیم یا دشمنی کنیم چراکه این رفتار دور از تربیت و اخلاق اسلامی است. وی با بیان اینکه همه ما در کشور عضو یک خانواده هستیم و روی مسائل تبادل نظر داریم، افزود: همه ما به دنبال حاکمیت و منافع ملی هستیم و نمی خواهیم خلاف منافع مردم کار کنیم. اما ممکن است در رابطه با موضوعاتی اختلاف نظر وجود داشته باشد. صالحی درباره حال جسمی خودش هم گفت: بنده بعد از مجلس فوری به دکتر مراجعه کردم چون قلبم به قدری تند می زد که داشت از جا کنده می شد (با خنده)، که الحمدلله رفع شد.شاید این اتفاق ها هرچند سال یک بار برای هر کسی رخ دهد که این گونه از کوره در رود و من نوعاً آدمی نیستم که از کوره در بروم اما دیروز شرایطی پیش آمد که خارج از اراده بود.
*منبع : روزنامه ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار