کد خبر: ۱۱۰۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷ 12 October 2015
تابناک گیلان: ایرج ندیمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در خصوص بسته پیشنهادی دولت برای خروج اقتصاد از رکود، اظهار داشت: نخستین انتظار از دولت در این مقوله، تامین مالی به هر شکل ممکن است.

وی گفت: نتایج بسیار تحقیقات و پژوهش ها نشان داده که مشکل نقدینگی کشور در بیش از 60 درصد موارد از تامین مالی نشأت می گیرد که دولت باید به طرق مختلف از جمله تزریق پول، خلق پول، افزایش سرمایه بانک ها، پیش بینی تدابیری برای بازگشت معوقات بانکی، فروش اموال غیرضروری، سرمایه گذاری خارجی و غیره به حل آن همت بگمارد.

ندیمی موانع کسب و کار را دومین عامل مهم ایجادکننده رکود اقتصادی برشمرد و افزود: متاسفانه ادارات در ایران عاملی بازدارنده در رونق اقتصادی هستند که بیشتر مچ گیرند تا کمک کننده و براین اساس، دولت باید با شیوه هایی نظیر مقررات زدایی، کاهش بوروکراسی، افزایش سرعت تصمیم گیری، جامعیت و کیفیت تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های اداری و غیره در جهت حل این مشکل حرکت کند.

وی با بیان آنکه بدون کمک و یاری خارجی ها نمی توان از رکود خارج شد، تصریح کرد: در این زمینه باید در تامین مواد اولیه، واردات تکنولوژی و فناوری و بازارهای هدف خارجی برنامه داشت و در دیپلماسی اقتصادی، فعالانه تر، اجرایی تر و رو به آینده تر حرکت کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در خصوص بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات نیز باید مشخص کنیم چه نگاهی به بیرون و خارج کشور داریم، چه سهمی برای هر یک از این بخش ها در نظر گرفته ایم و یا اینکه چه سهمی را می خواهیم به آنها اختصاص دهیم.
وی دولت (به معنای اقتصاد دولتی و دولت کارفرما) را از بزرگترین عوامل به وجود آورنده و تشدید کننده رکود توصیف کرد که اجرای بسیاری برنامه ها، قوانین، ورود و خروج ها و غیره در دست آن است و در مجموع رفتار اقتصادی اش انگیزه کُش است.
ندیمی با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای واردات در بسته حمایتی، یادآور شد: در دوره کنونی پساتحریم و پساتوافق، دولت باید به ارائه تضمین هایی برای امنیت بازار و واردات بپردازد و باید بیان کند که برای حق ورودی ها، سودهای گمرکی و تعرفه های وارداتی کالاها و خدمات چه برنامه ای دارد.
وی تصریح کرد: بسته پیشنهادی خروج از رکود دولت باید مشتمل بر سیاست های مختلف، تامین مالی و رویکردهای اطمینان آور باشد.
نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس با بیان اهمیت توجه به موضوع زمان که هر یک از اهداف باید در زمان خاص خود تعریف شده و به نتیجه برسند، تاکید کرد: دولت باید ضمن تعدیل نقش خود در اقتصاد، برای بخش های خصوی و تعاونی نیز برنامه داشته باشد و به تعریف و ارائه تضامین مختلف پرداخته و علاوه بر آنها، برای تامین مالی برنامه داشته، حمایت خود از بانک ها و سایر مؤسسات اعتباری و مالی را افزایش دهد و ترجیحاتی در اجرای پروژه ها در نظر بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه قانون به خودی خود معجزه نکرده و به پشتوانه اجرای خوب اعتبار پیدا می کند، هشدار داد: بسته های پیشنهادی دولت در صورتی که تا حصول نتیجه پیگیری نشود، نتیجه بخش نخواهد بود.
ندیمی ادامه داد: براین اساس، بسته خروج از رکود باید ضمن جامع نگری در بر گیرنده اجرای مناسب، پیش بینی موانع و مراقبت و پیش بینی نتایج باشد و دولت در این زمینه با سایر نهادها هماهنگ بوده و با کسانی که سعی بر عدم اجرای بسته پیشنهادی و یا سنگ اندازی در مسیر آن هستند، برخورد قاطع داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار