دو خبرانه تابناک گیلان (3+) ؛
تابناک گیلان در نظر دارد که روزانه دو خبری که شاید به نوعی مهمترین اتفاق روز و هم جالب ترین خبری که از نگاه تماشاگران تابناک باشد را منتشر کند که دومین بسته دو خبرانه تابناک گیلان را با هم مرور می کنیم.
کد خبر: ۱۰۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳ 11 October 2015
تابناک گیلان در نظر دارد که روزانه دو خبری که شاید به نوعی مهمترین اتفاق روز و هم جالب ترین خبری که از نگاه تماشاگران تابناک باشد را منتشر کند که سومین بسته دو خبرانه تابناک گیلان را با هم مرور می کنیم.

آغاز نشست بررسی برجام در مجلس ؛ حضور ظریف در نشست علنی ؛ داد و فریاد کریمی قدوسی ؛ عصبانیت لاریجانی: شلوغ نکنید، بنشیند سرجایتان

آغاز نشست بررسی برجام در مجلس ؛ حضور ظریف در نشست علنی ؛ داد و فریاد کریمی قدوسی ؛ عصبانیت لاریجانی: شلوغ نکنید، بنشیند سرجایتان

تابناک گیلان: صحن جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل در حالی آغاز به کار کرد که بررسی طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در دستور کار آن قرار دارد.

به گزارش «انتخاب»، جلسه علنی امروز (یکشنبه، 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور 198 نفر از نمایندگان رأس ساعت 8 و 15 دقیقه آغاز به کار کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وی برای دفاع از طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در صحن علنی امروز مجلس حاضر شدند.

درحالیکه نشست علنی به تازگی آغاز شده بود، داد و فریاد ریمی قدوسی علیه ظریف و برجام بلند شد.

در این حین لاریجانی گفت که کریمی قدوسی بنشیند و شلوغ نکند.

پس از این تنش، حمید رسایی طی تذکری خواستار ارائه لایحه برجام به مجلس شد.

طرح برجام خلاف قانون اساسی است

روح الله حسینیان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهردر مجلس شورای اسلامی گفت: چرا مجلس باید وارد کاری شود که از اصل خلاف قانون اساسی است و چرا می خواهند اینگونه مجلس را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند؛ چرا که این موضوع از اساس خلاف اصول 152، 77 و 125 قانون اساسی است.

وی تأکید کرد: کلیه عهدنامه ها و موافقتنامه ها باید به تأیید مجلس برسد و اگر به تأیید نرسد قانونی و درست نیست از این رو این طرح حاشیه ای بر متن است که خلاف قانون اساسی بوده و همه می دانند که عهدنامه ها در طرف های مذاکره کننده به توافق می رسد.

حسینیان افزود: ‌آیین نامه اجازه می دهد که اگر طرحی دو فوریت آن در مجلس رأی نیاورد، حداقل یک فوریت آن در کمیسیون تخصصی طی 10 روز مورد بحث قرار گیرد و مجلس در این خصوص تا حدی دستپاچه است زیرا برخلاف رویه معمول تنها 2 ساعت طرح در کمیسیون امنیت بدون در نظر گرفتن نظر سایر کمیسیون ها مورد بحث قرار گرفته است بنابراین این مسئله واقعا در طول تاریخ به عنوان ترکمانچای دوم و گلستان سوم خواهد ماند.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: چرا مجلس می خواهد دست بسته و چشم بسته موردی را تصویب کند بنابراین به اعتقاد بنده پشت قضیه جریانی قرار دارد که می خواهد مجلس را مقابل عمل انجام شده قرار دهد.

روح الله حسینیان نیز طی تذکری گفت: چرا به ما می گویید، کاسبان تحریم؟ من نه تاکنون منافعی داشته ام و نه در اینده منافعی خواهیم داشت، اگر منافعی داشتم، برای مثال اگر الان حقوقم قطع شود، یک ریال پس انداز ندارم و ماه اینده نمی توانم ادامه زندگی دهم.

ملت خواهان تصویب برجام هستند

در ادامه کمال الدین پیرمؤذن در موافقت با این تغییر دستور گفت: غالب نمایندگان نگاه خود را در اساس به مصالح و منافع ملی دارند و طرح مذکور چکیده توافق دو فراکسیون در مجلس است و در حال حاضر به طور عام توپ در زمین ایران و به طور خاص توپ در زمین مجلس است.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس رکن رکین جمهوریت نظام است و چرا تعداد اندکی اجازه می دهند که مجلس در پیش ایرانیان و جهانیان بی مقدار شود.
وی تأکید کرد: ملت خواهان تصویب برجام هستند و حتی برخی بزرگان نظام مانند آیت الله مکارم به تسریع برجام تأکید کردند بنابراین نباید منافع تعدادی باعث ایجاد مشکل شود و اگر نمی خواهیم صهیونیست ها و مخالفان برجام در آمریکا خوشحال شوند باید هر چه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.

فریادهای زاکانی در مخالفت با برجام

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام که در هنگام رای گیری برای بررسی خارج از نوبت و با اولویت طرح اجرای برجام به همراه سایر مخالفان این طرح با نشان دادن عدد دو مخالفت می کرد در ادامه بررسی کلیات با فریادهای تذکر تذکر اجازه صحبت می خواست.

در هنگام رای گیری بررسی خارج از نوبت و با اولویت طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام برخی اعضای کمیسیون برجام و همچنین تعدادی از مخالفان این طرح با نشان دادن عدد دو با این طرح مخالفت کردند.

پس از آن نیز علیرضا زاکانی بارها با مخالفان طرح در جای جای مجلس صحبت می کرد که چهره وی بسیار برافروخته و عصبانی بود.

در عین حال پس از تصویب بررسی با اولویت کلیات این طرح علیرضا زاکانی با فریادهای مکرر اجازه تذکر می خواست که در ادامه رئیس مجلس نیز به مخالفان اعلام کرد که در زمان مقتضی وقت تذکر خواهید گرفت.

بررسی طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام در اولویت قرار گرفت

نمایندگان مردم در خانه ملت به تغییر دستور بررسی طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام رأی موافق دادند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی، با تغییر دستور نشست علنی امروز مجلس با 133 رأی موافق، 96 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر موافقت کردند.

براساس این گزارش محمدحسین فرهنگی درخصوص این تغییر با بیان اینکه 50 امضا درخصوص گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره طرح یک‌فوریتی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، جمع شده است، گفت: عباس قائیدرحمت پیشنهاد این تغییر دستور داده است.  

در ادامه قائیدرحمت با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع بحث برجام باید تا 26 مهرماه براساس توافقات انجام شده تعیین تکلیف شده و در دستور کار قرار بگیرد، گفت: تعداد زیادی از نمایندگان براساس آیین‌نامه داخلی مجلس امضا کرده‌اند که این موضوع خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ضرورت‌هایی در این طرح مورد نظر بود، ادامه داد: از جمله این ضرورت‌ها صیانت از دستاوردها و حقوق ملت ایران در زمینه دانش هسته‌ای، رعایت حدود شرعی و قانونی مقرر شده توسط مقام معظم رهبری درخصوص مذاکره با کشورهای موسوم به 1+5، جلوگیری و انسداد هرگونه راه نفوذ و اقدام یکجانبه طرف‌های مقابل و همچنین نزدیک شدن به سررسید اجرای برجام تا 26 مهرماه بود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه که در این طرح آمده است و می‌تواند ضرورت‌های آن را برای مردم بیشتر کند، چند موضوع است، افزود: در این طرح به دولت اجازه داده می‌شود که به شکل داوطلبانه در صورتی برجام را اجرا کند که تکالیف و احکام متعددی که در 9 بند و 2 تبصره آمده در فرآیند اجرا رعایت کند. از جمله اینها فتوای مقام معظم رهبری است که برای همه ما سمعاً و طاعتا قابل اجراست. در ارتباط با موضوع سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی و خلع سلاح هسته‌ای امر کردند که حتماً باید مواضع‌مان را روشن کنیم. مجلس در همین طرح مواضع خود را برای همیشه روشن می‌کند. ما باید سلاح‌های هسته‌ای دنیا را برچینیم و باید جمع شود و اینطور نیست که فقط جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد و رژیم صهیونیستی روزبه‌روز سلاح هسته‌ای تولید کند و توسعه دهد.

وی با بیان اینکه در بند دیگر برجام باید بر پایه همکاری و احترام متقابل باشد، تصریح کرد: حقوق ملت ایران باید رعایت شود و هرگونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید موجب تجدیدنظر در این همکاری خواهد شد. هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر توسط دولت باید به دقت رصد شود و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران باید صورت گیرد. اینها الزاماتی است و همکاری داوطلبانه در صورتی که آنها همکاری نداشته باشند، باید متوقف شود. موضوعات دیگری هم مانند بحث آب سنگین، موضوعات موشکی و دفاعی نیز در این طرح آورده شده است.

قائیدرحمت در پایان گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما در مذاکرات امتیازاتی به‌دست آوردند و این مذاکرات یک بده‌بستان بوده است، لذا از نمایندگان استدعا دارم رأی بدهید تا این طرح به سرعت تعیین تکلیف شود.

دعوت حسينيان از مخالفان طرح برجام براي تجمع در صحن علني  / فریادهای مجدد زاکانی

روح الله حسینیان دقایقی پیش در ادامه اعتراض خود به روند بررسی طرح اجرای برجام از مخالفان این طرح خواست به جمع معترضان بپیوندند.

وی که یکی از مخالفان اصلی این طرح است در حال حاضر با جمعی اندک در جلوی صحن علنی جمع شده اند و وقت برای صحبت و تذکر می خواهند.

در عین حال علیرضا زاکانی، حسینعلی حاجی دلیگانی و حمید رسایی نیز از صندلی خود همچنان برای روند بررسی این طرح با فریادهای مکرر اجازه ارائه تذکر می خواهند.

لاریجانی در واکنش به سخنان حسینیان که می گفت توافق به مانند سلطه بیگانگان است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و توافق سلطه ی بیگانگان نیست.

زاکانی ضمن انتقاد شدید از لاریجانی گفت: شما یک تنه در حال دفاع از برجام هستید.

زاکانی افزود: شما فرمودید که طرح را به رهبری داده ام اما اقا گرفتند و نظر ندادند.

لاریجانی در واکنش به این اظهارات گفت: من گفتم با ایشان در مورد برجام صحبت کردم و اقا بنایی برای دخالت ندارند.

وی ضمن انتقاد از مخالفت های بی مورد گفت: برجام بحث ملی است و برخی طوری می گویند که انگار من نفعی از آن می برم.

زاکانی در ادامه گفت: همه ادعاها در مورد برجام نادرست است، می گفتند این برجام سایه جنگ را از ایران برداشته است، اما مشخص شد که چنین چیزی نیست. اعلام کردند که از فصل هفت خارج شدیم، اما همان شرایط باقیست.

وی افزود: برجام خطرات بسیار بزرگی برای کشور به بار می آورد و باید بگویم تحریم ها لغو شدنی نیست.

این نماینده مدعی شد: شمخانی گفته که شورای عالی امنیت ملی در جریان برجام نبوده است.

زاکانی در ادامه ادعا کرد که سند محرمانه ای بین ایران و امریکا وجود دارد.

وی در پایان گفت: ما خواهان تغییر اساسی و محتوایی برجام هستیم، چراکه این طرح مورد نظر وندی شرمن است.

لاریجانی که ارتباط مستقیم بارهبری دارد نمی فهد، امازاکانی می فهمد؟!

کاظم جلالی به عنوان موافق طرح برجام، پشت پرده تدوین این طرح را بیان کرده و خطاب به زاکانی گفت:چطور است که آقای لاریجانی که سال هاست در جلسات می روند و از نزدیک در ارتباط با دفتر رهبری هستند و مسائل را دنبال می کنند، مواضع رهبری را نمی فهمند اما برخی دوستان که با واسطه هایی رابطه دارند می فهمند !

به نوشته خبر، کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت به عنوان موافق طرح اجرای برجام با اشاره به پشت پرده تدوین طرح اجرای برجام گفت:رهبری دستور داد در بحث هسته ای جامعه را به دو قطبی تبدیل نکنید. بر همین اساس آقای لاریجانی زمانی که درباره طرح با من حرف زدند گفتند که حتما با فراکسیون اصولگرایان و همینطور دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هماهنگ باشید.

وی ادامه داد: در شورای عالی امنیت ملی هم نقطه نظراتی داشتند و ما هم حرف هایمان را زدیم. بعد از آن جلسه ای یک ساعته با حضور آقای لاریجانی، زاکانی و بنده داشتیم. که در آن آقای لاریجانی طرح را توضیح دادند. بعد از آن سه شنبه گذشته زاکانی با دوستانش جلسه گداشتند و فردای آن روز به من زنگ زدند که ما باید حتما با لاریجانی جلسه داشته باشیم.

وی ادامه داد: با اینکه ایشان باید به جلسه علنی می رفت اما من صبح چهارشنبه با او تماس گرفتم و ایشان هم آقای ابوترابی را به مجلس فرستاد و خودش با آقای زاکانی و دوستانش جلسه گذاشت.

جلالی افزود: در آن جلسه آقای لاریجانی یک سوال مطرح کرد که اگر دنبال رد برجام هستید چون ما چنین اعتقادی نداریم؛ پس شما طرح خود را بیاورید ما هم طرح خودمان را می دهیم. انجا آقای نبویان گفت من به دنبال رد برجام هستم و طرح خود را هم آماده کردم. اما بقیه دوستان این را نگفتند. فردای آن روز هم یعنی در پنج شنبه، جمعه و شنبه ما با آقای زاکانی و دوستانشان جلساتی را گذاشتیم و طرح را بررسی کردیم.

وی گفت: در انتهای جلسه آقای بذرپاش گفت من حاضرم پشت بلندگو بروم و اعلام کنم که ما موافق این طرح هستیم اما به این شرط که اجازه دهید ابتدا گزارش کمیسیون ویژه برجام خوانده شود. که همینطور هم شد و کمیسیون گزارش خود را خواند اما دوستان خلف وعده کردند.

جلالی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه نمایندگان مخالف طرح از خانم شرمن کدهایی را می آورند گفت: چرا ما از سید حسن نصرالله کد نیاوریم؟ او گفت اسرائیل تلاش کرد تا جلوی توافق هسته ای میان ایران و 5+1 را بگیرد اما این توافق که درهای زیادی را به روی ایران باز می کند انجام شد. او پیش از انجام توافق هم گفت که این توافق به منزله قدرت ایران در منطقه است. اینکه برای کوبیدن مسئولین خودمان به دشمنان خود استناد کنیم درست نیست. شرمن و اوباما که دوست ما نیستند و اگر بتوانند جو داخلی ما را به می ریزند حتما با سخنان خود این کار را می کنند.

جلالی با بیان دو نکته ای که او را در موافقت و تدوین این طرح قانع کرده است گفت: نکته اول این بود که برخی مصوبات در مجلس داریم این ها در مخالفت با برجام است و دست دولت را می بندد. نکته دوم هم خطاب صریح رهبری است. ایشان گفتند که نمی شود که مجلس را کنار گذاشت. لذا این عزم ما را جزم کرد که وارد بررسی شویم. و این طرح را بدهیم.

وی افزود: نباید یادمان برود که وضعیت امروز کشور نتیجه اظهارنظرهای غیرکارشناسی شده مسئولین قبلی و عملکرد گذشته آنان است. برخی از این دوستان که الان معترض هستند چرا آن موقع که گفته می شد قطعنامه ها کاغذپاره هستند معترض نبودند. آن موقع چرا هیچ صدایی درنیامد.
جلالی ادامه داد: زمانی نخست وزیر ترکیه و رییس جمهور برزیل واسطه شدند تا سوخت به طور کامل از ایران خارج شود و در مقابل سوخت راکتور وارد ایران شود. در همان زمان که گفتند کل سوخت باید برود و دولت وقت هم تایید کرد تنها صدایی که درآمد صدای آقای لاریجانی بود. یادم هست در جلسه ای یک مقام خارجی به لاریجانی گفت دولت شما می خواهد مسئله را حل کند اما چرا شما نمی گذارید. سوخت را بدهید. تا مسئله حل شود. من گفتم این ارسال سوخت بازدارند است.

وی افزود: با این حال آن موقع قرارداد سوخت را امضا کردید و دست ها را بالا بردید. آن موقع خیلی از ما نمایندگان اصولگرا در مجلس هیچ اعتراضی نکردیم. حالا چرا معترض هستید.

جلالی گفت: چرا مذاکره کنندگان خود را را خائن می نامید. این عبارت هایی که آقا درباره مذاکره کنندگان گفته است در باره هر کس گفته بود شما حتما اظهار نظر درباره او را تابو می دانستید. حالا جرا درباره آنها اینطور حرف می زنید.

جلالی در بخش دیگر سخنانش به اظهارات زاکانی واکنش نشان داده و گفت: چطور است که آقای لاریجانی که سالهاست در جلسات می روند و از نزدیک در ارتباط با دفتر رهبری هستند و مسائل را دنبال می کنند، مواضع رهبری را نمی فهمند اما برخی دوستان که با واسطه هایی رابطه دارند می فهمند !

وی ادامه داد: مذاکرات فنی ما را دکتر صالحی انجام داد. صالحی وزیر خارجه احمدی نژاد بود. اگر می خواست نفسانی برخورد کند حتما طور دیگری برخورد می کرد. شخصیت هایی مثل صالحی که متقی و دلسوز و و فراجناحی است ایا نباید سخنان انان را حجت قرار دهیم.

جلالی با بین اینکه درست است که برجام لغزندگی هایی دارد گفت: ما مذاکره کردیم بیانیه سیاسی ندادیم . جاهایی آنها کوتاه امدند و جاهایی هم ما امدیم. مجلس باید جلوی لغزندگی ها را بگیرد. این طرح هم ین کار را میکند. می گویند اگر تحریم ها لغو نشود چه کنیم. خوب لغو نکنند ما هم در طرح اوردیم که اگر لغو نکردند ما هم برجام را اجرا نمی کنیم.

جلالی در پایان گفت: ما برجام را تایید نمی کنیم بلکه به دولت اجازه می دهیم برجام را با شرایط خاصی اجرا کند.

جلالی پیش از آغاز سخنان خود به عنوان موافق در تذکری خطاب به نمایندگان مخالف طرح گفت: گفتند مصوبه برای ذلت ملت ایران است. این توهین به کمیسیون امنیت و امضا کنندگان این طرح است. این ادبیات فاخری نیست. برخی تلاش می کنند صف یزید و امام حسین درست کنند. این فضا شایسته ملت ایران نیست. مخالفان ما هم برادران دلسوزی هستند. ایجاد این صف غلط است.



احتمال واگذاری موسسه میزان به شرکت‌های خارجی

به گزارش اخبار بانک، از اواسط سال گذشته بود که جریانی غیرعادی در فعالیت موسسه اعتباری غیر مجاز میزان ایجاد و با ادامه آن، این موسسه در اویل امسال منحل شد. اعطای تسهیلات کلان و عدم توانایی در وصول موجب شد تا شعب این موسسه قدرت مالی خود در برابر حجم بالای درخواست سپرده‌گذارانی که با ترس از وضعیت بحرانی موسسه برای دریافت سپرده ها مراجعه کرده بودند، را از دست داده و حتی منابعی که نزد بانک مرکزی داشتن هم نتواند پاسخگوی نیاز نقدی آنها باشد.

به هر حال در یک دوره چند ماهه در جریان مجموعه ای ازاتفاقات، یکی از موسسات اعتباری غیرمجاز رو به نابودی رفت و عدم فعالیت آن در چارچوب قوانین و مقررات بانک مرکزی موجبات وضعیتی سخت همراه با بلاتکلیفی را برای سپرده گذاران این موسسه فراهم آورد،سپرده گذارانی که بدون توجه به هشدارها نسبت به عدم سرمایه گذاری در موسسات غیر مجاز به این موضوع ورود کرده و در نتیجه آن تا کنون با وجود تجمعات پی در پی نتیجه مشخصی برای دستیابی به پول خود و تعیین تکلیف آن نرسیده است.

اما اینکه موسسه میزان چگونه شکل گرفت، در مسیر انحلال افتاد و چرا بعد از منحل شدن بحث فروش و واگذاری آن مطرح شده است مسایلی است که حمید تهرانفر - معاون نظارت بانک مرکزی- در گفت‌وگو با ایسنا آن را تشریح و رفع ابهام کرد.

ریشه میزان از کجاست؟

معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به اینکه موسسه میزان، شرکت تعاونی اعتبار کارکنان دادگستری استان خراسان بوده و اول هم داخل ساختمان دادگستری قرار داشت، توضیح داد: با وجود اینکه تعاونی اعتبار ذاتا کارمندی، کارگری و صنفی است، تعاونی میزان در ادامه شعب خود را به بیرون از سازمان منتقل و حتی شعب داخلی را بست و به تعاونی اعتبار آزاد تبدیل شد. تعاونی اعتبار آزاد از ابتدا هم اصطلاح و عملکرد غلطی بود و طی چند سالی که وزارت تعاون برخی تعاونی ها را آزاد اعلام کرد -که بعد و قبل از آن دیگر چنین اتفاقی نیفتاد- حدود ۱۵۰ مورد تشکیل شد که پایه های پولی و بانکی و اقتصادی کشور را با مخاطره مواجه کردند. یکی ازاین تعاونی ها نیز "میزان" بود که با وجود ساختاری شکننده به سمت انجام کارهای بزرگ بانکی پیش رفت.

وی در ادامه به وضعیت حدود یک سال گذشته موسسه میزان اشاره و اظهار کرد: شرایط موسسه میزان تا پیش از مواجهه با مسائلی که یکباره در سال گذشته برای آن رخ داد، به گونه ای پیش می رفت که در حال طی کردن مسیر دریافت مجوز بود و بعد از مدتها سماجت و رفت و آمد در نهایت پذیرفته بودند که ضوابط را عینا رعایت و روال را طی کنند. در این حالت و در شرایطی که هیچ کسی پیش بینی نمی کرد، یک اتفاق درونی موجب افتادن این موسسه به جریاناتی شد که در نهایت به انحلال آن انجامید.

داستان از اخراج یکی از روسای شعب شروع شد

تهرانفر مشکل پیش آمده در یکی از شعب موسسه میزان را آغاز از سرگیری بحران این موسسه عنوان کرد و افزود: در یکی از شعب موسسه میزان مشکل نقدینگی ایجاد و نگرانی های ناشی از آن کم کم به سایر شعب منتقل شد؛ مساله ای که در ابتدای امر نه مدیران آن و نه حتی ما در بانک مرکزی تصور نمی کردیم که به حدی ریشه پیدا کند که به عاملی برای فروپاشی موسسه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ماجرا از تصمیم موسسه میزان برای اخراج یکی از روسای شعب گناباد شروع شد، توضیح داد: این رییس شعبه با گروهی در ارتباط بود که یکی از بزرگان آنها در شعبه مربوطه حساب داشت و بقیه افراد گروه هم به تبعیت از وی حسابهای خود را در آنجا متمرکز کرده بودند. بعد از اینکه موسسه میزان نتوانست با رییس شعبه کنار بیاید و وی را اخراج می کند، آنها هم به تلافی این موضوع، سپرده های خود را درخواست کرده و شعبه را تاحدی تحت فشار قرار دادند که دیگر توان انجام تعهدات خود را از دست داد.

معاون نظارت بانک مرکزی ادامه داد: در این شرایط گروه طلبکار که با یکدیگر منسجم بودند شروع می کنند به راه انداختن موجی در بین مردم مبنی بر این که وضعیت میزان دائم در حال خراب تر شدن است و آنها را تحریک به برداشتن منابع خود از این موسسه کردند. این موضوع موجب بحرانی تر شدن وضع میزان شد و در مرحله بعد به شهر تربت جام رسید و مردم برای دریافت پولهای خود هجوم بردند. در ابتدا شعب تا حدی توانستند سپرده ها را پرداخت کنند ولی در ادامه کار پیش نرفت و با گسترش شایعات، همه سپرده گذاران خواهان دریافت پول‌های خود از میزان شدند.

۳۳۰۰ میلیارد سپرده در آستانه فروپاشی

وی کل سپرده های مردم نزد موسسه میزان در بدو فروپاشی را ۳۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با نقد نشدن این رقم و درخواست برای دریافت از سوی سپرده گذاران، روز به روز مشکل حادتر و درجه نقدینگی و نقد شوندگی مطالبات آنها بدتر شد؛ به طوری که این موسسه که در حالت عادی ماهانه حدود ۶۳ میلیارد تومان وصول اقساط داشت بعد از بهم ریختگی ایجاد شده و بی نظمی در حضور کارمندان در شعب برای پذیرش ارباب رجوع و دریافت اقساط، وصولی ماهانه به شدت دشوار شد و در ادامه هیات تصفیه را بر آن داشت تا روش خاصی را پایه ریزی کنند. چراکه بعضا گزارش‌هایی دریافت می کردیم که فرد برای پرداخت قسط خود به شعبه مراجعه می‌کند ولی کسی نیست که پذیرای آن باشد.

مدیران وحشت‌زده و نگران میزان

معاون سیف، به جریان مالی موسسه میزان در بانک مرکزی نیز اشاره کرد و گفت: این موسسه از اول حدود ۲۶۰ میلیارد تومان به عنوان سرمایه و قسمتی از سپرده قانونی نزد بانک مرکزی منابع داشت. اوایل پیش آمدن ماجرا چون فکر می کردیم مشکل عمقی نیست و با یک تزریق متوسط حل می شود در مرحله اول حدود ۵۰ میلیارد تومان و در مرحله بعد ۵۰ میلیارد تومان دیگر و در ادامه حدود ۲۵ میلیارد تومان آزاد و به حساب آنها واریز کردیم. که در مورد این ۲۵ میلیارد تومان آخر تاکید کردیم تا جای ممکن مدیریت کنند تا اینکه معضل پیش آمده حل و آرامش برگردد، اما متاسفانه آنقدر فشار زیاد و جو علیه موسسه بود که مدیران موسسه را نیز وحشت زده ونگران کرد و به خوبی نتوانستند مدیریت کنند.

وی یادآور شد: ۱۰۰ میلیارد تومان باقی مانده نزد بانک مرکزی را با توجه به اینکه همه چیز از بین رفته بود و مدیران هم از خود اختیاری نداشتند آزاد نکردیم چراکه معتقد بودیم وضعیت به گونه ای است که باید مرجعی تعیین و درباره آن تصمیم گیری کند. بر این اساس در ادامه با تشکیل پرونده و قرار گرفتن آن در اختیار بازپرس، ۱۰۰ میلیارد مابقی را آزاد کردیم. که با آن مقداری از وجوه سپرده گذاران پرداخت شد ولی بازهم کار به جایی نرسید یعنی با این وجوه نتوانستند آرامشی بر قرار کنند.

آقایان لجبازی می‌کردند

تهرانفر با بیان تدابیر به کار گرفته شده برای ساماندهی وضعیت میزان به تصمیم گیری برای ادغام این موسسه با بانک صادرات اشاره کرد و گفت: جالب است که ابتدا و در آستانه فروپاشی میزان مسئولان این موسسه کمک های بیرونی از جمله بانک صادرات را قبول نمی کردند که ادغام نیز پیشنهادی بود که در آن زمان و قبل از دستگیری مدیران موسسه مطرح شد ولی نپذیرفتند، شاید هم یکی از دلایل دستگیری آقایان را بتوان سرسختی ها و لجاجت آنها دانست.

وی همچنین از توافق برای انتخاب بانکی به عنوان عامل و مسئول وصول و ساماندهی مطالبات و تسویه در اختیار سپرده گذاران سخن گفت و افزود: بانک صادرات به عنوان بانک عامل انتخاب و در ادامه هم هیات تصفیه تشکیل شد تا علاوه بر وصول اقساط ، اموال و دارایی های موسسه میزان را به فروش رسانده و منابع آن را در اختیار بانک صادرات قرار دهد.

رکود بازار مسکن و "میزان"

وی با بیان اینکه با این سیاستها هم اوضاع خیلی خوب پیش نرفت و با مشکل مواجه شدیم، ادامه داد: رکود حاکم بر مسکن و ساختمان، اجازه هر نوع حرکت و ابتکار عملی را از هیات تصفیه برای فروش املاک گرفت. در عین حال که مشکل دیگر این هیات این بود که کارکنان و سپرده‌گذاران هم در فروش اموال دخالت می کردند. شاهد بودیم که هیات تصفیه نتوانست بخشی ازاموال که آماده فروش بود را به دلیل فشار سپرده‌گذاران به فروش برساند چون آنها معتقد بودند که اگر اموال ناب فروخته شود، املاک بنجل باقی مانده و هیچ سرمایه‌ی دیگری برای واگذاری به سایر سپرده‌گذاران نمی ماند.

تهرانفر در مورد اینکه آیا اموال میزان پاسخگوی طلب سپرده گذاران است، خاطرنشان کرد: در زمانی که میزان در آستانه فروپاشی قرار داشت اعلام شد که اگر کل اموال میزان فروش رود می توان پاسخگوی تقاضای سپرده گذاران بود. ولی وقتی که شرایطی این چنینی ایجاد می شود هرج و مرج ایجاد شده و با بهم ریختگی حضور کارکنان، حسابها نیز به طور دقیق ثبت نمی شوند و اطلاعات کامل نیست. البته ما با یک کپی از آخرین اطلاعاتی که موسسه میزان در سیستم داشت را در اختیار بازپرس پرونده قرار دادیم و بر اساس آن رسیدگی می کنند.

کسی پول بیاورد!

معاون نظارت بانک مرکزی فضای حاکم بر گروه‌های درگیر با مسائل پیش آمده برای موسسه میزان را نامطلوب عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر وضعیتی پیش آمده که نه سپرده‌گذاران می‌توانند تصمیم درستی بگیرند و همواره ‌نگرانند و نه اینکه سهامداران در شرایط مناسبی قرار دارند. از سوی دیگر هیات تصفیه نیز فضایی برای ابتکار عمل و مدیریت این بحران ندارد. پس در این بین باید گروهی پول بیاورد و به فریاد موسسه میزان برسد یعنی کسانی که اول هزینه را پرداخت کرده و بعد اموال به آنها اختصاص پیدا کند. اما تا کنون هم چنین گروهی پیدا نشده است.

وی در این باره توضیح داد: هر چه جستجو کردیم کمتر با گزینه مدنظر مواجه بودیم؛ به طوری که چند نفری هم که متقاضی بودند بعد از بررسی و تحقیقی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که از ظرفیت کافی برخوردار نیستند؛ به گونه ای که حداکثر می توانستند حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بپردازند که در مقابل حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان سپرده مردم در حال حاضر، هیچ است.

تهرانفر با بیان اینکه در حالی تاکنون در رابطه با متقاضیان به نتیجه‌ مشخصی نرسیده‌ایم که از یک سو مردم، کارگزاران، هیات تصفیه و بانک مرکزی از شرایط موجود با وجود تمام تلاش های انجام شده رضایتی چندانی ندارند، گفت: از سویی دیگر انتقاداتی نیز در این رابطه به بانک مرکزی وارد می شود آنهم در مورد موسسه ای که مجوزی از بانک مرکزی ندارد و اقدامات آن با قواعد و ضوابط این بانک انطباقی نداشته است. این در حالی است که همین فعالیت خارج از ضوابط و مقررات موجب شده تا ارقام بالایی پرداخت کنند و وصول آن برای برگرداندن سپرده های مردم بسیار سخت باشد. اما اگر منابع در چارچوب مقررات و به طور خردتر و بین تعداد بیشتری توزیع می‌شد، حتما وصول آن راحت‌تر بود و با مشکلات موجود مواجه نمی‌شدیم.

اگر این ۸۰۰ میلیارد نبود...

وی سرمایه گذاری موسسه میزان در یکی از پروژه‌ها را از دلایل مهم رسیدن به وضعیت فعلی است اعلام کرد و گفت: میزان یک چهارم کل سپرده هایی که از مردم جمع کرده بود یعنی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان آن را در اختیار این پروژه قرار داد. اقدام غیرقانونی که اگر تحت نظارت بانک مرکزی قرار داشت طبق قانون نمی توانست بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار داده و دریافت آن نیز راحت تر بود.

معاون نظارت بانک مرکزی معتقد است که اگر این ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت نشده بود مساله تا به حال به طور قابل توجهی پیش رفته و حتی حل شده بود. اما این گروه خود دچار مشکل است و با وجود سررسید شدن این طلب هنوز نتوانسته پولی به میزان پرداخت کنند.

پیشنهاد فروش میزان به کنسرسیومی از شرکت‌های خارجی

تهرانفر در ادامه به راهکارهای مختلفی که تاکنون از سوی شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی، مسئولان، وزارت اقتصاد، وزارت کشور و استانداری پیشنهاد و مورد بررسی قراتر گرفته است، اشاره داشت.

وی آخرین تصمیمات را فروش موسسه میزان اعلام کرد و درباره طرح پیشنهادی توضیح داد: طرح این است که چند شرکت متشکل از شرکت‌های خارجی فعال در داخل کشور با یکدیگر کنسرسیومی تشکیل دهند که بتواند موسسه میزان را در اختیار گیرد.

تهرانفر ادامه داد: اما در واگذاری میزان به مجموعه شرکت‌های خارجی باید قواعد داخلی نیز مورد توجه قرار گیرد که بر مبنای آن کل سهامداران خارجی نمی توانند بیش از۴۰ درصد سهام را در اختیار بگیرند وهر سهامدار ایرانی هم حداکثر پنج یا ۱۰ درصد می تواند سهام دریافت کند که اگر این موضوع رعایت شود امیدواریم که شرکت حل کننده ماجرا ایجاد شود که البته بانک مرکزی هم برای دادن مجوز به شرکت جدید در حال فعالیت هست تا به موقع قواعد برقرار و مشکل برطرف شود. در عین حال که تا کنون همه مسئولان اقتصادی و سیاسی کشور به ویژه وزارت کشور با برگزاری جلسات متعدد در حال بررسی موضوع هستند.

معاون نظارت بانک مرکزی درباره رقم تخمینی برای واگذاری میزان نیز گفت که قیمت‌گذاری باید از طریق حسابرسی انجام شود.

منبع: تابناک
برچسب ها: برجام ، موسسه میزان ، مجلس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سپرده گذار میزان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
اقای کریمی قدوسی نماینده مشهد به جای داد و بیداد در مجلس , بروند پول هایی که با پارتی بازی از هیئت تسویه موسسه میزان گرفتند را به سپرده گذاران محتاج بدهند و ادای دلواپسان را در نیاورن
سپرده گذار میزان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
اقای کریمی قدوسی نماینده مشهد به جای داد و بیداد در مجلس , بروند پول هایی که با پارتی بازی از هیئت تسویه موسسه میزان گرفتند را به سپرده گذاران محتاج بدهند و ادای دلواپسان را در نیاورن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار