جواهری که دیگر نمی درخشد
بزرگترین مشکل این روستا که اجازه بهره برداری در تمام فصول سال را نمی دهد از دست رفتن هویت روستایی است که لازم است با ایجاد راسته بازارهای فروش محصولات صنایع دستی و دیگر محصولات ارگانیک خاص جواهرده اقتصاد پایدار گردشگری را احیا,کرد تا با روستاهایی مانند ماسوله رقابت کند
کد خبر: ۱۰۵۶۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸ 16 July 2022

به گزارش تابناک مازندران ، امروزه برای ما خاطرات دوران کودکی یادآور خاطراتی از تلاش های خانواده در بستری طبیعی و روستایی است که شاید به سختی بتوان آن رفتارهای خودآگاه را تکرار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان رامسر، نادر سحرخیز رییس این نهاد در جریان بازدید از روستای تاریخی جواهرده شلوغی و سرگردانی حاکم بر ای روستا را ره آورد زندگی مدرن شهری در این روستای زیبا برشمرد.

به گفته او بخش زیادی از ویژگیهای روستایی دیگر در جواهرده قابل مشاهده نیست، صدای اتومبیل ها، تداخل حرکت سواره و پیاده، گشت و گذارِ بی هدف آسیب های این منطقه است.

سحرخیز جواهرده را پتاسیلی بزرگ برای شهرستان و کشور در جهت جذب گردشگر دانست و افزود:در حال حاضر این روستا کمتر از گذشته از زیرساخت های مورد نیاز برخوردار است، بازار سنتی مانند گذشته جذابیت و حال و هوای گذشته را ندارد، نمد مالی به عنوان هنر پر افتخار کشور با وجود حضور حاج یحیی شاهنظری، بیشتر غرق زرق و برق تولیدات غیر بومی و تنقلات شده و فضای روستا در فضاهای تجاری گم شده است.

چلنگرهایی که در گذشته صدای شکل دادن به فلزشان به گوش می رسید و تولیدات آنان برای روستاییان مورد استفاده بود که امروزه وجود ندارد، از سفال بگوییم که سابقه بیش از ٨٠٠٠سال استفاده در جامعه شهری و روستایی داشته و همه این موارد جایشان را به واحدهایی تجاری که صرفا تقاضای زودگذر و مصرفی گردشگران را مهیا می کنند داده است.

سحرخیز گفت: برای حفظ منظر روستا نیاز است اندک بناهای تاریخی روستا مانند مساجد و امامزاده و خانه ها و معماری با ارزش روستایی حفظ شوند، چراکه هویت روستا هستنند و توسعه بوم گردی با حفظ همین خانه های باارزش می تواند کمک کند به احیای زندگی بی آلایش روستایی که همانطور که بیان شدن امروز فقط در خاطره ها مانده است، کمک کند.

سحرخیز گفت: مشکل روستای جواهرده فقط نداشتن گاز نیست بلکه بزرگترین مشکل این روستا که اجازه بهره برداری در تمام فصول سال را نمی دهد از دست رفتن هویت روستایی است که لازم است با ایجاد راسته بازارهای فروش محصولات صنایع دستی و دیگر محصولات ارگانیک خاص جواهرده اقتصاد پایدار گردشگری را احیا,کرد تا با روستاهایی مانند ماسوله رقابت کند.

سحرخیز در پایان ضمن تشکر از مدیریت روستا از آنان درخواست کرد در برنامه های آتی اقتصادی به ویژه اقتصاد پاک گردشگری با وزارت خانه میراث فرهنگی همکاری های مشترک داشته باشند و اداره شهرستان نمونه گردشگری رامسر همواره آماده ساماندهی وضع موجود به نفع روستای زیبای جواهرده می باشد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار