معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: اگر بخواهیم فرهنگ برتری در جهان داشته باشیم، باید به هویت و غنای فرهنگی خود در تاریخ رجعت و بازگشت کنیم چرا که این امر، رمز ماندگاری فرهنگی ما در دنیای امروز خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵ 03 October 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا: هادی پژوهش جهرمی جمعه شب در آیین گشایش دهه فرهنگ و گرامیداشت یاد حافظ در شیراز افزود: این رجعت و بازگشت فرهنگی به معنای کنار گذاشتن پدیده های نو نیست، بلکه این پدیده ها را باید بومی کنیم و با آداب و سنن خود همراه کنیم و در فرهنگ غنی خود ادغام کنیم تا بتوانیم هویت فرهنگی خود را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در غیر اینصورت، دچار بی هویتی، حیرت و سرگردانی خواهیم شد.

معاون استاندار فارس با بیان این که باید باید کلمات و اشعار حافظ و سعدی را زیبا و صحیح تفسیر کنیم، گفت: نداشتن نومیدی و یاس در تفکر و جهان بینی حافظ را امروز باید احیا کنیم و در جامعه به کار بندیم و از خود و از فرهنگ خود بیگانه نباشیم.

وی گفت: در حالی که ما از یک غنای فرهنگی برخورداریم اما برخی در جامعه گاه احساس می کنند در برابر فرهنگ وارداتی کمبود داریم یا مغلوب هستیم؛ صد حیف و افسوس که با داشتن حافظ وسعدی و فردوسی و سنایی و دیگر بزرگان آسمان ادب و عرفان در سرگردانی و حیرت به سر می بریم.

پژوهش اظهار کرد: اگر بخواهیم هویت اصیل ایرانی اسلامی را حفظ کنیم و در برابر تندبادهای سنگین و هجمه های فرهنگی استوار و مستقل باشیم باید به داشته های خویش برگردیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس در ادامه گفت: تمدن ایرانی در دوران کهن هیچ هماوردی را در مقابل نمی دید و از دیوارهای چین تا شمال آفریقا تفکر و اندیشه ایرانی با رافت جاری بوده است نه با زور و اجبار؛ بعد از اسلام، زیبایی و لطافت آیین الهی این تمدن را تکمیل کرد.

پژوهش در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد حافظ شاعر بلندآوازه ایران گفت: اگر حافظ را با دیگر شعرا مقایسه کنیم، ویژگی خاصی نسبت به دیگر ستارگان علم و ادب وعرفان دارد.

وی ادامه داد: دیگران ممکن است یک یا دو صفت را در خود جمع کرده باشند اما حافظ بسیاری از صفت ها و ویژگی های در خور یک شاعر بزرگ را در خود جمع کرده است.

معاون استاندار فارس اظهار کرد: اگر حافظ در جایی از حاکمی اسم می برد از سر پند و اندرزدهی است بر خلاف برخی شاعران که گاه به دنبال چاپلوسی حاکمان بودند اما در ساحت و فکر و اندیشه حافظ چنین چیزی نیست.

وی گفت: حافظ شاعری بدبین به حیات و عالم خلقت نیست و نومیدی در اشعار حافظ دیده نمی شود بلکه امید هست نشاط و شور هست و او با خوش بینی به جهان می نگرد و این فرهنگ و نوع نگاه را باید درجامعه امروز تسری داد.

پژوهش در بخش آغازین سخنان خود ضمن گرامیداشت عید سعید غدیر، یاد و خاطره جان باختگان حادثه مکه و فاجعه منا را تسلیت گفت و اظهار کرد: استان فارس شنبه یا یکشنبه پذیرای جانباختگان فاجعه منا خواهد بود.

برنامه های ویژه دهه فرهنگ و گرامیداشت حافظ در شیراز بمدت 10شب تا بیستم مهرماه یادروز این حافظ شهیر و بلندآوازه ایران ادامه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار