بررسی تابناک گیلان از یک پدیده نا آشنا؛
به گزارش تابناک گیلان،از آغاز دولت یازدهم به خاطر داریم که هربار رئیس جمهور در جمع دانشگاهیان رفتند و با آن ها همکلام شدند،همواره روی یک موردی تاکید داشتند و آن اهمیت شرکت های دانش بنیان بود.اما چه تعداد از مردم کشور و به خصوص گیلانی ها با این مفاهیم آشنا هستند!؟
کد خبر: ۱۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳ 04 March 2015
به گزارش تابناک گیلان،یکی از مقولاتی که طی سالیان اخیر ذهن پژوهشگران علم مدیریت،بالاخص حوزه مدیریت‌ فناوری را بخود مشغول ساخته،رویکرد دارائی محور و به تبع آن راهبرد سرمایه‌های فکری در اتخاذ فناوری می‌باشد.

در کسب و کار پویای امروز، به دلیل ظهور سه روند عمده رقابت شدید بین المللی، بازارهای گسسته و تکنولوژی در حال تغییر، شاهد طرح بیش از پیش موضوع نوآوری هستیم. روندهای مذکور، علاقه صاحبنظران حوزه کسب و کار را به توجه شگرف و جستجو در مفهوم سرمایه اجتماعی به مثابه عامل حیاتی در ارتقای سطح عملکرد سازمان و پیش آیند خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری جلب کرده است.

پارک علم و فناوری گیلان تا به حال به گوشتان خورده است!؟

از آغاز دولت یازدهم به خاطر داریم که هربار رئیس جمهور در جمع دانشگاهیان رفتند و با آن ها همکلام شدند،همواره روی یک موردی تاکید داشتند و آن اهمیت شرکت های دانش بنیان بود.اما چه تعداد از مردم کشور و به خصوص گیلانی ها با این مفاهیم آشنا هستند!؟؟

رئیس پارک علم و فناوری گیلان خاستار توجه همگان به این موضوع شد و اظهار کرد:مسئولیت توسعه شرکت‌های دانش بنیان تنها بر عهده پارک علم و فناوری نیست و همگان باید در این عرصه نقش آفرینی کنند.
مجید متقی طلب در نخستین کارگروه دانش بنیان شورای اقتصاد مقاومتی شهرستان رشت گفت: اقتصاد مقاومتی باید دارای ویژگی‌هایی همچون دورن زا، پویا، پایدار و سیستمی باشد.

وی با بیان اینکه اعضای کارگروه اقتصاد دانش بنیان متشکل از مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی استان گیلان هستند، پیشنهاد کرد تا شورایی همانند شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در استان گیلان نیز تشکیل شود.

وی افزود: ریاست این شورا را رئیس جمهوری بر عهده دارد و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم به عنوان دبیر فعالیت می کند و در دبیرخانه شورای عالی عتف معاونان پژوهشی تمامی وزارتخانه ها عضو هستند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان اظهار کرد: براساس ماده 99 قانون برنامه سوم توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور، وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر نام داده و ماموریت‌های جدی و جدیدی در حوزه پژوهش و فناوری به وزارت محول شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهریور ماه 1383 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده علاوه بر این طبق مواد 3 و 4 این قانون تشکیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با هدف ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در سیاستگذاری کلان اجرایی در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری پیش بینی شده است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان درباره وظایف و اختیارات شورا در قانون مزبور گفت: اولویت ‎بندی و انتخاب طرح‌های اجرایی بلندمدت سرمایه‎‌گذاری کلان در بخش‎ های آموزشی، پژوهشی، فناوری و بررسی و پیشنهاد منابع مالی مورد نیاز در حوزه های علوم، تحقیقات و فناوری از جمله این وظایف است.

وی افزود: به موجب قانون، دبیرخانه شورای عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر بوده و مصوبات این شورا پس از ابلاغ رئیس جمهوری برای تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور لازم الاجراست.

پارک علم و فناوری گیلان تا به حال به گوشتان خورده است!؟

متقی طلب با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان یکی از مظاهر بارز و آشکار اقتصاد مقاومتی هستند، اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان می توانند جریان درون زا بودن را شکل دهند، تفسیر عملی کنند و به منصه ظهور برسانند.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 20 هزار شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شود، ادامه داد: براساس آمار هم اکنون افزون بر چهار هزار شرکت دانش بنیان در کشور تشکیل شده است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان درباره بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید 20 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) تا سال 1404 از محل فعالیت‌های دانش و علم باشد، گفت: برای دستیابی به این مهم می توان دو حرکت اساسی (موضوعی و ناحیه‌ای) انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در عرصه آی. سی. تی بعد از تهران، گیلان نخستین استان دارنده آزمایشگاه تخصصی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در سطح کشور است، افزود: این ظرفیت بسیار مطلوبی را برای گیلان ایجاد می‌کند.

متقی طلب اظهار کرد: در سال های 84 – 85 گفته می شد برای اینکه ایران بتواند تکلیف خود را در ارتباط با جامعه اطلاعاتی جهانی مشخص کند باید 15 هزار شرکت دانش بنیان در زمینه آی. سی. تی، بازدهی 200 میلیون تومان به بالا داشته باشد.

وی مدیریت نیروی انسانی با هدف تبدیل دانایی به دارایی و ایده به محصول را ضروری خواند و ادامه داد: برای تحقق این مهم، شرکتها و موسساتی با هویت حقوقی باید وجود داشته باشد تا بتوان بازدهی مالی ایجاد شود.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان افزود: ایجاد شرکتهای دانش بنیان با هدف استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت ها و تواناییهای موجود در دانشگاهها، موسسات پژوهشی و تحقیقاتی در سطح استان امری ضروری است.

وی اظهار داشت: مسئولیت توسعه شرکت‌های دانش بنیان تنها بر عهده پارک علم و فناوری نیست و همگان باید در این عرصه نقش آفرینی کنند.

در ادامه مسعود اصفهانی رئیس بنیاد نخبگان گیلان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه مسئله ای که در حال حاضر در کارگروه دانش بنیان اقتصاد مقاومتی شهرستان رشت مطرح شده در حد تعاریف خوب است، اما در سطح اجرایی باید فعالیتهای بسیاری صورت گیرد واژه دانش بنیان را واژه ای کاملا بومی دانست.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ظرفیتهای مناسبی در این نشست وجود دارد اما فعالیتهای اعضا را فراتر از بعد استانی دانست و افزود: موانع کوچک در شکل گیری اقتصاد مقاومتی دانش بنیان اثرات عظیمی را برجای می گذارد.

رئیس بنیاد نخبگان گیلان شکل گیری شرکتهای دانش بنیان را منوط به ایجاد بسترها و حمایتها عنوان کرد و از اینکه در حال حاضر جای تعدادی از موسسات مانند ثبت شرکتها، مقررات مربوط به بیمه های شرکتهای دانش بنیان و مقررات مربوط به دارایی و امور مالیاتی شرکتها در نشست کنونی خالی به نظر می رسد اظهار تاسف کرد.

وی با تاکید بر اینکه چنین مسائلی گرچه در تشکیل یک شرکت دانش بنیان کوچک به نظر می رسند اما در واقع در شکل گیری آنها بسیار اثرگذار هستند، گفت: به طوری که گاهی یک گروه کاملا نوپا دلسرد می شود بر این اساس این نهادهای اثرگذار نیز باید در کارگروهها حضور یابند.

رئیس بنیاد نخبگان گیلان گفت: در حال حاضر نگاه به امکانات می تواند بومی باشد اما باید به مسئله فراتر از این نگریست چرا که اگر از این کارکردها در برشهای ملی و حتی فراملی بهره گیری شود می توان به نتیجه های مطلوبی دست یافت.

وی همچنین از واژه نخبه به عنوان واژه ای بومی یاد کرد و نخبگان را دارای ویژگیهای خاصی دانست که اثربخشی و کارکردی خاصی را به همراه دارند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار