تولید پوشاک داخلی و عرضه آن چندسالی است که با قبضه‌کردن بازار توسط پوشاک وارداتی به حاشیه رفته است و حتی به دیدگاه بسیاری از تولیدکنندگان اکنون درصد قابل توجهی از پوشاک موجود در بازار را پوشاک وارداتی به خود اختصاص داده است. شاید همین مسئله به نوعی وزارت صنعت، معدن تجارت را بر آن داشت تا در بخشنامه‌ای تاکیدی عنوان کند که از آبان‌ماه امسال( دقیقا دو ماه دیگر) عرضه پوشاک فقط با کد شناسایی ممکن است. اینکه در این مدت کوتاه و با کدگذاری می‌توان دست پوشاک قاچاق را از بازار کوتاه کرد، در گفتگویی با مسئولان این حوزه جویا می‌شویم.
کد خبر: ۹۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶ 13 September 2015
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد در گفتگویی با ما گفت: آنچه برای وضعیت پوشاک و تولیدات داخل باید به آن اشاره کرد تعطیلی تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی و تامین پوشاک مورد نیاز از محل پوشاک وارداتی است.

محسن مرادی در ادامه با اشاره‌ای صریح به وضعیت تولیدات پوشاک داخلی گفت: وضعیت تولیدات داخلی پوشاک با وجود همه وعده‌هایی که برای حمایت از این صنف داده شد بسیار اسف‌بار است و آنچه در حال‌حاضر برای وضعیت تولیدات پوشاک باید گفت آن است ٩٨درصد پوشاک موجود در مشهد وارادتی است.

وی در پاسخ به بخشنامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کدگذاری(الصاق برچسب شناسه کالا) بر روی پوشاک وارداتی موجود در بازار مصرف ازجمله واحدهای صنفی و تجاری از ابتدای آبان امسال، گفت: این اقدام اگر به‌صورت کامل اجرایی شود می‌تواند در برخورد با قاچاق کالا مفید واقع شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد افزود: اما نکته‌ای که باید در کنار این مسئله به آن توجه کرد این است که در گذشته طرح شبنم اجرایی شد که مشابه با این طرح قرار بود برای کالاها به‌منظور جلوگیری از قاچاق کالا برچسب نصب شود؛ اما در عمل این طرح موفق نبود و در دولت فعلی هم متوقف شد که در این راستا امیدواریم بخشنامه فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به وضعیتی مشابه این طرح گرفتار نشود.

رانت وارداتی و تعطیلی ٧٠٠ واحد تولیدی پوشاک

وی یکی از دلایل رکود حاکم بر تولیدات پوشاک در مشهد را حواله درصد قابل توجهی پوشاک وارداتی دانست و در ادامه آماری از وضعیت فعالیت واحدهای تولیدی پوشاک مشهد ارائه کرد و گفت: از ١٧٠٠ واحد صنفی که در مشهد عضو اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک بودند به‌دلیل رکود، ٧٠٠ واحد تعطیل شده‌اند.به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد سایر واحدهای تولیدی هم به‌دلیل نبود درخواست، با ظرفیت کم اقدام به تولید پوشاک می‌کنند.

مرادی در ادامه انتقادی نیز نسبت به بی‌مهری ارگان‌های دولتی نسبت به تولیدات داخلی داشت و با ارائه مثالی بیان کرد: تمام نهادها بارها بر حمایت از تولیدات داخلی تاکید می‌کنند؛ اما در عمل اقدام خاصی تاکنون صورت نگرفته است. به‌عنوان مثال درحالی‌که تعداد زیادی سازمان و نهاد دولتی در این شهر وجود دارد؛ اما در عمل برای پوشاک اداری هیچ قدم عملی برداشته نشد و جدا از رسمیت‌نداشتن پوشش ادارات از دید و منظر، حمایتی نیز برای تولیدات داخلی برای خرید و سفارش کالاهای تولید داخلی شکل نگرفته است.وی بانگاهی به مانتوهای عرضه‌شده در بازارهای پوشاک مشهد اظهار کرد: الان بخش عمده مانتوهای موجود در بازار وارداتی و قاچاق است.

آماری متفاوت از پوشاک قاچاق

برخلاف اظهارنظر رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد مبنی بر آنکه ٩٨درصد پوشاک موجود در بازار وارداتی است، رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان‌رضوی در گفتگویی با ما گفت: در حدو ۵٠ تا ۶٠درصد آنچه در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود وارداتی است که از این میان پوشاک قاچاق درصد قابل توجهی از این پوشاک به خود اختصاص می‌دهند.

حراج پوشاک‌های قاچاق

دو روز قبل بود که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان صنایع نساجی و پوشاک به خبرگزاری فارس گفت: اگر در بخشنامه جدید وزارت صنعت برای مبارزه با قاچاق پوشاک، پوشاک جمع‌آوری‌شده دوباره در حراج عرضه و توسط فرد قاچاقچی خریداری نشود، اجرای طرح موفق خواهد بود.

اما اینکه آیا پوشاک‌های قاچاق پس از جمع‌آوری دوباره حراج گذاشته می‌شود یا نه را از افشاری جویا می‌شویم که در پاسخ اظهار کرد: پس از جمع‌آوری و صدور حکم برای فرد قاچاقی، این پوشاک که پوشاک نو هست توسط سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در استان و از طریق مزایده بر مبنای اصول قانونی به فروش می‌رسد.به گفته محمد ابراهیم افشاری، بداظهاری، جاسازی پوشاک برای ورود از مبادی رسمی و درصدی نیز به‌صورت چمدانی توسط افرادی از ترکیه و دیگر کشورهای اطراف وارد مشهد می‌شود.

وی در پاسخ به بخشنامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کدگذاری پوشاک به‌منظور شناسایی پوشاک قاچاق گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس ماده ١٣ قانون، مبارزه با کالای قاچاق را در دستور کار دارد و اجرای این کدگذاری نیز در همین راستاست.افشاری در ادامه به شناسایی چند باند قاچاق پوشاک از ابتدای امسال در استان اشاره کرد و گفت: از بزرگترین محموله‌های پوشاک قاچاق استان با ارزش یک‌میلیارد تومان در پنج ماه ابتدایی سال شناسایی شد که پرونده این باند قاچاق در اختیار تعزیرات حکومتی استان قرار گرفت.

وی جمع‌آوری و پلمب واحدهایی را که اقدام به فروش پوشاک دست دوم (تاناکورا) می‌کنند از دیگر اقدامات انجام‌گرفته در حوزه پوشاک و رسیدگی به وضعیت این حوزه عنوان کرد.افشاری ادامه داد: در همین راستا و در پنج ماهه نخست امسال ۵ تن پوشاک تاناکورا در استان شناسایی و جمع‌آوری شد.

منبع: شهرآرا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار