امام جمعه نکا با ابراز تاسف از اینکه مرکز بسیار مهمی بنام مسجد از سوی خداوند در اختیار قرار داده شده ولی همت و وقت لازم برای آن صرف نمی‌شود، تاکید کرد: همه باید برای منافع عمومی مسجد تلاش کنیم.
کد خبر: ۸۱۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳ 23 August 2015
به گزارش تابناک در ابتکاری قابل تحسین و به همت ادارات تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و ناحیه مقاومت بسیج سپاه نکا، همایش تخصصی روز مسجد همراه با پرسش و پاسخ با حضور ائمه جماعات، هیئات مذهبی، هیئت امنا و فرماندهان پایگاه‌های بسیج برگزار شد.
یافتن راه‌های پویایی، جذب حداکثری جوانان، ایجاد وحدت رویه و حضور هرچه بیشتر مردم در مساجد از طریق ایجاد تعامل هرچه بیشتر میان ارکان و مسئولان فعال در این مرکز دینی بسیار مهم، مورد بحث و پرسش‌وپاسخ کاربردی قرار گرفت.
در این مراسم حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی لائینی با اشاره به عدم شناخت و استفاده بهینه از ظرفیت‌های مسجد، اظهار کرد: اقامه نماز تنها 30 درصد از رسالت مسجد است و 70درصد دیگر از ظرفیت مسجد در حوزه‌های مختلف ازجمله فرهنگی، اجتماعی و حتی نظامی می‌تواند فعال شود.
وی افزود: 30 درصد اشاره شده هم در بسیاری از مساجد استفاده نمی‌شود، یعنی مساجد با برگزاری بعضاً تنها یک وعده نماز جماعت، تنها از 10 درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند و این یک مشکل بسیار جدی است.
امام جمعه نکا با طرح سوالی درباره چگونگی فعال شدن مساجد، از عقب بودن فعالیت‌ها در این زمینه ابراز تاسف و خاطرنشان کرد: امروز به برکت انقلاب، بیش از 3 ارگان در مسجد فعالیت دارند، اما تاکنون از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.
وی گفت: نیاز به آسیب‌شناسی و عیب‌یابی دارد که چرا مساجد، با ظرفیت‌های پایین فعالیت می‌کنند، چرا تمام فعالیت مساجد در برگزاری یک وعده و یا نهایتاً 3 وعده نماز جماعت خلاصه شده است.

مدیریت تفرقه‌آمیز در مساجد، بدترین خیانت

محمدی لائینی بر لزوم تشکیل اتاق فکری متشکل امام جماعت، هیات مذهبی، هیات امنا و فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج به منظور رونق بخشیدن و فعال شدن هرچه بیشتر مساجد در جهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آن تاکید کرد.
وی یکی از کارکردهای مسجد را در حوزه وحدت خواند و اذعان کرد: وحدت‌آفرینی یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود در مساجد است که در این دوره اخیر رهبری همواره ار خطر تفرقه از طرف دشمن صحبت کرده و تذکر داده است.
امام جمعه نکا در تبیین برنامه‌ریزی دشمنان برای ایجاد انواع تفرقه در اسلام، تصریح کرد: اختلاف بین دولت‌ها و ملت‌های اسلامی به منظور ایجاد اختلال در روند وحدت ملت‌ها بر اساس قومیت و اختلاف فرق مذهبی شیعه و سنی است.
وی با تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی ویژه مساجد در زمینه وحدت، بیان کرد: با توجه به آنچه در تاریخ اسلام آمده است، آنچه باید خود عامل وحدت باشد، می‌تواند سبب تفرقه نیز شود که دچار نشدن به آن نیاز به مطالعه و عبرت‌گیری دارد.
محمدی لائینی با یادآوری مسجد ضرار در صدر اسلام، هشدار داد: بدترین خیانت این است که مدیریت مسجد نه تنها نتواند ایجاد وحدت کند، بلکه موجب ایجاد تفرقه شود که تبدیل به مسجد ضرار می‌شود.
وی با ابراز تاسف از اینکه مرکز بسیار مهمی بنام مسجد از سوی خداوند در اختیار قرار داده شده ولی همت و وقت لازم برای آن صرف نمی‌شود، تاکید کرد: همه باید برای منافع عمومی مسجد تلاش کنیم.
امام جمعه نکا گفت: توافق هسته‌ای اخیر باید عامل وحدت باشد، نباید عامل دودستگی و ایجاد بدبینی‌ها شود، توافق باید مجرای قانونی خود را طی کند و همه باید تسلیم قانون باشیم و بدانیم که فصل‌الخطاب، رهبری است.

اوج وحدت و تعامل ملی در مسجد

در ادامه این مراسم، مرتضی رمضانی مسجد را یکی از مکان‌های رویش انقلاب اسلامی ایران برشمرد و اظهار کرد: از ابتدا حضرت امام(ره) مسجد را همانگونه که از ابتدای اسلام پایگاهی برای مسلمانان قرار داده شده بود، سنگر خواند و بر لزوم حفظ سنگرها تاکید کرد.
وی دراختیار داشتن تحلیل درست از نقش مسجد در شکل‌گیری انقلاب و چرایی توجه ویژه رهبران این انقلاب به مسجد را ضروری دانست و گفت: باید با طرح سوالات عمیق به نقش خود و مسجد در پیش برد اهداف انقلاب اسلامی پی ببریم.
فرمانده سپاه نکا با بیان اینکه بدون وحدت، تعامل و گذشت نمی‌شود برنامه‌ها را پیش برد، خاطرنشان کرد: وحدت و تعامل ملی باید در مساجد به اوج برسد و در برخی مواقع باید به اختلافات موجود در مساجد به منظور پرداختن به اهداف و برنامه‌های اصلی، خاتمه دهیم.
وی باطرح سوالاتی درخصوص چرایی حضور کمرنگ جوانان در مساجد، اذعان کرد: چرا جوانان در هیات‌های خانگی فعالیت می‌کنند ولی صف‌های نماز خالی از جوانان است، هیات امنا و فرماندهان باید به محوریت روحانیت، برای جذب جوانان به مسجد اتاق فکر تشکیل دهند.
رمضانی با هشدار نسبت به جدی گرفته نشدن کار تربیتی ازجمله حلقات صالحین در مساجد، خاطرنشان کرد: دشمن وقتی حریف ملت نشد به دنبال راه نفوذ افتاده است، امروز بحث هسته‌ای بهانه است برای این نفوذ و جوانان در صف اول هدف‌گیری دشمن قرار دارند.
وی نبود امام جماعت در مسجد را بزرگترین آسیب برای تمام مساجد و به‌ویژه در روستاها برشمرد و تاکید کرد: نگذارید مسجد بدون نماز جماعت و امام جماعت بماند، دراین باره به دستگاه‌ها نیز دل نبندید و خودتان با دغدغه به دنبال رفع مشکل باشید.
فرمانده سپاه نکا با اشاره به در دستور کار قرار داشتن ساخت بیش از 17 پایگاه مقاومت بسیج در دل مساجد شهرستان، اظهار کرد: پایگاه‌های مقاومت برای نشاط جوانان در کنار سایر مسئولان مساجد، به فکر جذب جوانان و ایجاد وحدت رویه در مساجد باشند.
وی انقلاب را شکل گرفته بر پایه روحانیت توصیف کرد و افزود: پایگاه‌های بسیج اطلاعات اولیه محله خود را در اختیار روحانی مسجد قرار دهند و روحانیت با اطلاعات کافی و به‌روز از آن محل بر منبرها به بیان وعظ و ایجاد راهکار برای مردم همان محل بپردازند.

لزوم شکل‌دهی گفتمان دینی و سیاسی در مساجد

در ادامه این نشست، محمدعلی الیاسی مسجد را بهترین و اولین قرارگاه فکری و عملیاتی پیامبر در مسایل دینی و حکومت‌داری برشمرد و اظهار کرد: یکی از مهمترین گروه‌هایی که باید در این مرکز فعالیت داشته باشد، قشر جوان است که جز تعامل میان مسئولان مساجد حاصل نمی‌شود.
وی امام جماعت، هیات امنای مساجد، فرماندهان پایگاه‌های بسیج و هیئات مذهبی را 4 رکن اساسی در هر مسجد عنوان و اذعان کرد: این چهار عنصر تاثیرگذار باید با تعامل و همکاری مستمر، با چاره اندیشی، راه ورود هرچه بیشتر جوانان به مساجد را هموار کنند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی نکا افزود: هیئات مذهبی طبق برنامه جدید، باید در مساجد و با محوریت روحانی آن مسجد به برگزاری برنامه‌های خود اقدام کنند، درغیر اینصورت، تمام فعالیت‌های آن لغو و از ادامه کار آن جلویگیری می‌شود.
وی نقش ائمه جماعات در مساجد را محوری و اثرگذار توصیف و بیان کرد: روحانیت هر مسجد باید به ایفای نقش خود در جذب جوانان از هیات‌های متفرقه به درون مسجد پرداخته و مسجد محوری را به اصول برنامه‌های هیئات مذهبی تبدیل کنند.
الیاسی بر لزوم شکل‌دهی گفتمان سیاسی و دینی در مساجد به منظور افزایش سطح بصیرت و اعتقادات دینی مردم و خصوصاً جوانان تاکید کرد و خواستار تعامل بیشتر مسئولان مساجد با ارگان‌های مروبط در پیش برد بهتر برنامه‌ها شد.

تربیت نسل بعدی حافظان مساجد با مشارکت جوانان در امور

مهدی صالحی نیز به عنوان آخرین سخنران و مخاطب در این برنامه با اشاره به وجود 12 هزار پرونده طلاق در استان مازندران تا پایان سال 93، تصریح کرد: مساجد جایی است که جبهه‌ها از آن نیرو می‌گرفت و قرار بود جمعیت و حضور پرنگ در مساجد ناله شیطان را بلند کند نه اینکه تا این میزان آمار طلاق داشته باشیم.
وی با بیان لزوم ایفای نقش هر فرد در مساجد، از برخی اختلافات در مساجد انتقاد کرد و گفت: روحانیت مساجد، هیئات مذهبی و امنا و فرماندهان پایگاه‌ها که معمولاً دغدغه دینی، فرهنگی و انقلابی دارندً چرا گاهاً در بین این ارکان مساجد باید اختلاف را مشاهده کنیم.
رئیس اداره اوقاف نکا تدبیر رهبری را عامل اصلی اتمام فتنه سال‌های 78 و 88 درکشور برشمرد و رجوع و عمل به قانون را راهکار رهبری برای حل آن عنوان و خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم راه گله‌گذاری در مساجد را ببندیم، فصل الخطلب قانون است.
وی بیان کرد: در سال 58، اوقاف به عنوان تصمیم گیرنده برای مدیران مسجد، انتخاب شد و از سال 94 نیز فرماندهان پایگاه‌ها یکی از اعضای حقوقی هیات امنای مساجد معرفی شده‌اند، لذا فرمانده پایگاه و روحانی مسجد دو عضو بدون رای‌گیری در هیئت امنای مسجد هستند.
صالحی از برخی کم توجهی به قوانین که خود سبب ایجاد معضل در مساجد شده نیز گله کرد و گفت: با دریافت حکم عضویت در هیئت امنا، از یک مجری برنامه‌ها به یک تدبیر کننده فعالیت‌های مسجد تبدیل می‌شوید که سهولت در پیش برد هداف مجموعه را سبب می‌شود.
وی از ممانعت برخی ریش سفیدها از حضور جوانان در هیئت امنا و مساجد انتقاد و خاطرنشان کرد: همانگونه که بزرگترها شما را برای حفظ و تعالی مساجد تربیت کردند، با شرکت دادن به جوانان در کارها، به تربیت نسل بعدی حافظ مساجد کمک کنند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار