استفاده از لباس‌های دست‌دوم موسوم به «تاناکورا» تقریباً ۲۰ سال است که در کشور ما باب شده و هنوز شاهد خریدوفروش این لباس‌ها هستیم، این پوشاک مشتریان خاص خود را پیدا کرد، پوشاکی که باقیمتی پایین مشتریان زیادی را به خود جذب کرده به‌گونه‌ای که بارها شاهد صف بستن آنان در جلوی مغازه‌ها به هنگام رسیدن بسته‌های این البسه هستیم.
کد خبر: ۲۰۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷ 04 April 2016

مشتری‌هایی که نه فقط به خاطر مشکلات اقتصادی به سمت این لباس‌ها کشیده شده‌اند بلکه عده زیادی از آنها معتقدند به دلیل تنوع و جنس خوب آنها که در مقایسه باقیمتشان واقعاً می‌ارزند اقدام به خرید این لباس‌ها می‌کنند.

به گزارش تابناک همدان؛ قیمت ارزان، دسترسی همیشگی، بازارهای عرضه کالا و ناآگاهی مردم باعث می‌شود سبک پوشش مردم تحت تأثیر این محصولات قرار گیرد و اقشار ضعیف و متوسط به خرید این اجناس ترغیب شوند.

جای تأمل این است که در بین طیف وسیع خریداران لباس‌های تاناکورا افراد مختلفی از اقشار متفاوت جامعه مشاهده می‌شود و لزوماً همه طرفداران این لباس‌ها را افراد فقیر و نیازمند جامعه تشکیل نمی‌دهند و هرکدام برای انتخاب خود دلیل و منطق خاصی دارند.

البسه تاناکورا که اغلب از خارج کشور وارد ایران می‌شود، ازلحاظ بهداشتی آلوده است و استفاده از آن‌ها برای افراد مشکلاتی چون بیماری پوستی در پی دارد، اما با همه این احوال همچنان عده‌ای مشتری دائم این لباس‌ها هستند، اندیشیدن به عوارض استفاده از لباس‌های دست‌دوم موضوعی نیازمند تأمل جدی است، زیرا خریدوفروش لباس و پوشاک کهنه و دست‌دوم خارجی معروف به تاناکورا و استوک به دلیل مناسب بودن قیمت و کیفیت نسبتاً مطلوب، موجب رونق بازار خریدوفروش این اجناس شده است.

این در حالی است که کارشناسان بهداشت احتمال آلوده شدن مردم به انواع بیماری‌ها از طریق پوشیدن لباس‌های دست‌دوم را گوشزد کرده و معتقدند: استفاده از این لباس‌ها سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد و مسئولان نباید اجازه دهند عده‌ای فرصت‌طلب از ضعف مالی مردم سوءاستفاده کرده و امنیت و سلامت آنها را به خطر بیندازند.

رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد لباس‌های دست‌دوم بدون نظارت و دریافت تأییدیه بهداشتی به شکل قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، اظهار داشت: با توجه به اینکه پوشاک خارجی دست‌دوم و کهنه هستند و از دیگر کشورها وارد می‌شود باید مجوز داشته باشد.

حسین‌علی نوروزی افزود: پوشاک دست‌دومی که وارد ایران می‌شود و ازلحاظ بهداشتی دارای آلودگی است و استفاده از آن‌ها برای افراد مشکلات بهداشتی به دنبال دارد و موجب ایجاد بیماری پوستی می‌شود.

وی ادامه داد: احتمال آلوده شدن مردم به انواع بیماری‌ها از طریق پوشیدن لباس‌های دست‌دوم بسیار زیاد است و استفاده از این لباس‌ها سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد و هزینه‌های درمانی سنگینی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

این مسئول بابیان اینکه: ممکن است در هرجایی از جهان، فردی به هر دلیلی دچار بیماری‌های عفونی یا پوستی باشد تصریح کرد: تماس مستقیم لباس آلوده با تن، یکی از عوامل انتقال بیماری به دیگران است.

نوروزی اضافه کرد: بیماری‌های عفونی متعددی از طریق این لباس‌ها سرایت می‌کنند همچنین شستن، جوشاندن و اتو کردن موجب از بین رفتن تمام میکروب‌ها نمی‌شود و بسیاری از میکروب‌ها این مراحل را تحمل می‌کنند.

در کارگروه‌های قاچاق کالا نسبت به برخورد باعرضه کنندگان این پوشاک تأکید شده است و خوشبختانه برخورد جدی با فروشندگان ابن نوع لباس‌ها در حال پیگیری است اما این لباس‌ها در کنار خیابان‌ها، در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و بازارچه‌های معروف سر گذر در خیابان‌های شهدا و اکباتان خودنمایی می‌کند.

شبکه‌های سودجوی توزیع و پخش پوشاک بخش عمده‌ای از اجناس خود را نه به دلیل کهنگی بلکه به دلیل از مد افتادن روانه کشورهای درحال‌توسعه می‌کنند و کشور ما نیز در مسیر فعالیت این شبکه‌ها قرارگرفته است، طبیعی است که این شبکه‌های سودجو از ناآگاهی مردم درباره مضرات استفاده از لباس‌های دست‌دوم نهایت سوءاستفاده را می‌کنند؛ از طرفی ازآنجاکه تنوع پوشش و تب مد به این کشورها هم رسیده است، این شبکه‌ها بازار بسیار خوبی را برای عرضه محصولات خود پیداکرده‌اند.

قاچاقچیان پوشاک برای ورود این لباس‌ها به کشور از ترفندهای متفاوتی استفاده می‌کنند؛ چندی پیش ۳ تن البسه قاچاق در یک دستگاه بونکر سیمان کشف شد.

رییس پلیس آگاهی استان همدان دراین‌باره گفت: مأموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی همدان به دنبال خبری مبنی بر اینکه قاچاقچیان کالا و ارز قصد دارند از طریق شهرهای جنوبی کشور مقادیری کالای قاچاق را با خودروهای سنگین و از طریق محورهای مواصلاتی استان همدان به شهرهای مرکزی کشور و تهران انتقال دهند این موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

سرهنگ زارعی افزود: قاچاقچیان پس از اطلاع از آگاهی نیروی انتظامی استان همدان مسیر خود را به سمت استان فارس تغییر دادند که با همکاری اطلاعاتی با نیروی انتظامی استان فارس این بونکر در شهرستان آباده توقیف شد. رییس پلیس آگاهی استان همدان افزود: در بازگشایی جاسازی بونکر حدود سه تن البسه خارجی فاقد مجوز قانونی کشف و ضبط شد.

شاید آن عده که دنبال خودنمایی هستند خیلی به نکات بهداشتی توجه نکنند و شاید کسانی که از راه های غیرقانونی می‌خواهند فرهنگ مصرف‌گرایی و غرب‌زدگی را در جامعه رواج دهند فقط دنبال منافع خود هستند، اما آنچه که دراین‌بین حائز اهمیت است، توجه ویژه مسئولان برای جلوگیری از ورود این نوع کالاها و لباس‌ها به داخل کشور و استان است.

اینکه این لباس‌ها طی چه شرایطی از مرزهای کشور می‌گذرند و وارد چرخه اقتصادی کشور می‌شوند و اینکه چه صدمات بهداشتی به کشور می‌زنند، بماند ولی به نظر می‌رسد که دیگر باید بیش از گذشته نسبت به رشد و گسترش این نوع بازارها حساس بود و در برابر این رشد فزاینده، اقدامات اقتصادی و بهداشتی مناسبی را اتخاذ کرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار