کد خبر: ۲۲۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۴ 13 May 2016
تابناک گیلان - هدف از تشکیل شوراهای شهر این بود که شوراها با نظارت برکارکرد شهرداری ها از تلنبارشدن مشکلات شهری بکاهند و با با لابردن استانداردهای شهری فضای سالم تر و مفرح تری برای شهروندان فراهم سازنداما بعداز گذشت یک دهه از عمر شورای شهر در گیلان به نظر می رسد عملکرد و کارکرد شوراهای شهر به ویژه در مرکز استان و شهر رشت چندان موفقیت آمیز نبوده است.

اگر بخواهیم دلایل این عدم موفقیت را خلاصه بررسی کنیم باید بگوییم غیراز اشکالهایی که در ساختار و اساسنامه ی شکل گیری شوراهای شهر وجود دارد بیشترین انتقادها به ترکیب اعضای شورا بر می گردد شاید بگویید اعضاء شورا منتخبین مردم هستند بله ظاهرأ مردم شهر انتخاب می کنند اما از آنجایی که در اساسنامه ی شوراهای شهر هیچگونه مکانیسمی برای نظارت مردم شهر برکارکرد اعضای شهر وجود ندارد از اینرو اعضاء نیز نه تنها نسبت به عامه مردم بلکه نسبت به جامعه خبرنگاران هم هرگز خود را پاسخگو نمی دانند .

تنها چیزی که از این شورا تا امروز قابل مشاهده ا ست مصوبه های غیرقابل اجرا و جلسات یک خط درمیانی است که هربار با تاخیر و غیبت های سریالی برگزار می شود و اعضاء هرکدام با ساعات خود به این جلسات پا می گذارند . اتفاقی که اصحاب رسانه هر هفته روزهای یکشنبه در جلسات علنی شاهد آن هستند و حال بماند غیبت ها و یا تاخیر اعضا در جلسات کمیسیون های تخصصی که احتمالا به دلیل غیرعلنی بودن قابل رویت نیست.

به جرات می توان گفت که صندلی های عمارت شورای شهر رشت هرگز 15 عضو خود را به طور همزمان در کنار خود به مدت یک ساعت ندیده و و در صورت حضور یا در حال مکالمه با تلفن و یا صحبت های در گوشی دونفره بر روی ایوان زیبای عمارت حاج میرزا رفیع می باشند و این تکرار تاخیرها و غیبت ها در جلسات علنی تبدیل به یک روال عادی و همیشگی برای خبرنگاران شده است.

البته ناگفته نماند که دو نفر از اعضا پای ثابت جلسات هستند و حضور فیزیکی برخی نیز تاثیر خاصی برای شورا نداشته و صرفا به جهت حد نصاب رسیدن برای کسب آراء مصوبات نقش ایفا میکنند.

رییس شورا هم نسبت به این مسامحه کاری ها تنها با دادن تذکر واکنش می دهد و حال سوال اینجاست که وقتی منتخبین مردم در ابتدایی ترین اصول مدیریتی و مسئولیت پذیری که ان هم وقت شناسی و مدیریت زمان می باشد دچار ضعف شدید می باشند چگونه می توان از آنان انتظار داشت که از بوروکراسی شهرداری بکاهند و برنحوه ی کارکرد آن نظارت داشته باشند شورای شهرنه تنها از مشکلات شهری رشت نکاسته بلکه خود برمشکلات بوروکراسی شهرمی افزاید و به هیچ عنوان درمقابل خبرنگاران که چشم و گوش و زبان گویای مردم هستند به خود زحمت پاسخگویی نمیدهند .

شایان ذکر است دامنه بی انضباطی جلسات شورای شهر رشت البته با درگیری های شورا و شهرداری رنگ دیگری به خود گرفته و بنا به شواهد و اظهارات برخی از اعضاء شورا و مدیران شهرداری هنوز هیچ نقطه مشترکی بین طرفین حاصل نشده و شورانشینان ، مدیران شهرداری و شهروندان هر روز منتظر اتفاقات غیر منتظره ای در سطح مدیریت شهری هستند . حال باید منتظر ماند و دید در زمانی که سراشیبی پایان خدمت رسانی اعضای شورا تند تر می شود اعضا از کدامین دستاورد و مصوبه خود رونمایی خواهند کرد و یا اینکه در مقام عذرخواهی از مردم و اعتماد مردم بر خواهند آمد ؟

 درنهایت با این تفاسیر باید عطای شورای شهر رشت را به لقای آنان بخشید. / رشت پرس


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار