رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران:
طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ناو موج دو باید از نوع یک آن و ناوشکن موج سه از دو بهتر و پیشرفته تر باشد؛ بر همین اساس، ناوشکن دماوند با مقتضیات روز ساخته شده و نسبت به ناوشکن جماران پیشرفته تر است.
کد خبر: ۱۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹ 09 March 2015
به گزارش تابناک گیلان، رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ناوشکن دماوند به پیشرفه ترین تجهیزات روز مجهز است.

امیر دریادار علی غلامزاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ناوشکن دماوند به سیستم های پیشرفته از جمله سیستم توپخانه ای و موشکی مجهز است. 

وی ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ناو موج دو باید از نوع یک آن و ناوشکن موج سه از دو بهتر و پیشرفته تر باشد؛ بر همین اساس، ناوشکن دماوند با مقتضیات روز ساخته شده و نسبت به ناوشکن جماران پیشرفته تر است.

رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش با بیان این که ناوشکن دماوند در شمال کشور استفاده فراوانی دارد، گفت: ناوشکن دماوند با توجه به وجود دریای خزر و گسترش مراکز آموزش عالی در شمال کشور، استفاده بسیاری دارد.

امیر دریادار غلامزاده خاطرنشان ساخت: این ناوشکن پیشرفته در خطه سرسبز استان گیلان توسط مهندسان نیروی دریایی ساخته شده است.

خط تولید ناوشکن دماوند از اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی راه اندازی شد و سازه این ناوشکن سال 91 تکمیل و به آب انداخته شد. 

این ناوشکن با حدود 100 متر طول و بیش از یک هزار و 300 تن وزن ، همان نمونه پیشرفته تر ناوشکن جماران است؛ این ناوشکن نسبت به نمونه مشابه یعنی ناوشکن جماران، دارای طول بیشتر ، وزن کمتر و قابلیت های فزون تری در حوزه تجهیزات و تسلیحات، حمل نفرات و قدرت مانور و چالاکی بالاتری است. 

این شناور با قابلیت تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، مسلح به سامانه موشکی کروز (دریایی ) ، اژدرافکن، سامانه های توپ 40 و 76 میلیمتری، سامانه های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی و مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و مانند جماران 1 قابلیت حمل بالگرد را دارد. 

به کارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده ها و موشک های کروز، به کارگیری سامانه پایش و سیستم رانش با توان بالا جهت تامین سرعت بهینه شناور از توانمندی های این شناور است . 

بومی سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، دستگاه کاشف زیر دریایی بوسیله امواج صوتی (سونار) فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش، سامانه های مخابرات داخلی و غیره از دیگر ویژگی های ناوشکن دماوند اعلام شده که مجموعه این تجهیزات به صورت بومی در سازمان های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

طبق اعلام مقام های نظامی کشورمان، هزینه ساخت این موج شکن یک چهارم قیمت مشابه خارجی آن است.

بر اساس اعلام مقام های مسئول این ناوشکن از نظر طراحی و ساخت کاملا بومی بوده و با همکاری نزدیک حدود 400 دانشگاه، مرکز تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی در داخل ساخته شده و از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سیستم های پیچیده دفاعی و رهگیری برخوردار است.

ناوشکن پیشرفته آموزشی دماوند امروز (دوشنبه) با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی در بندر انزلی توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع به طور رسمی به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) تحویل و به ناوگان شمال و منطقه چهارم این نیرو الحاق شد.

بندرانزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است و فرماندهی ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این شهرستان قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار