مسمومیت‌ها در گیلان یکی ازعلل شایع مراجعه به اورژانس است و شایعترین علت مسمومیت، مصرف بیش از اندازه داروهاست.
کد خبر: ۹۷۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷ 11 July 2021

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت مسمومیت، مصرف بیش از اندازه داروهاست گفت: حدود ۹۰ درصد مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهد که ممکن است با خوردن، تنفس، تزریق و جذب پوستی ایجاد می‌شود.
دکتر پیمان اسدی برای پیشگیری از هر نوع مسمومیت از شهروندان خواست: حتما محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی - بهداشتی را از کودکان دور نگهدارند، بر مصرف دارو در کودکان و سالمندان نظارت دقیق شود، از نگهداری گل‌ها و گیاهان سمی درمنزل خودداری شود، هنگام استفاده از مواد شیمیایی و شوینده‌ها پنجره‌ها باز شود تا هوا به خوبی جریان داشته باشد، از مخلوط کردن مواد شیمیایی (جوهرنمک و جرم گیر) با فرآورده‌های سفیدکننده خودداری شود و ظروف حاوی مواد شیمیایی را در کنار مواد غذایی قرار ندهند.
وی گفت: در صورتی که شهروندان با فرد مسموم مواجه شوند بهترین اقدام تماس با اورژانس ۱۱۵ و یا انتقال بیمار به مرکز درمانی است.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان گفت: تا زمانی رسیدن همکاران اورژانس، اگر فرد مسموم کاهش سطح هوشیاری دارد، از راه خوراکی چیزی به او ندهید و درصورتی که بر اثر استنشاق گاز‌های سمی مسموم شده دروپنجره‌ها را باز کنید و فرد را به سرعت از محیط خارج کنید.
دکتر پیمان اسدی گفت: در مسمومیت‌های پوستی باید پوست بیمار را با آب فراوان و با فشار شست و شو دهید.
وی گفت: در صورت وقوع مسمومیت گوارشی یکی از راه‌های موثر تحریک به استفراغ برای تخلیه سم است و برای این کار بهتر است به بیمار آب ولرم داده شود.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان تاکید کرد که درصورتی که فرد مسموم با مواد نفتی و مواد سوزاننده مانند اسید یا قلیا مسموم شده به هیچ عنوان نباید وی را به استفراغ تحریک کرد.
دکتر پیمان اسدی گفت: در مسمومیت با قرص برنج (فسفید آلومینیوم) مصرف آب و یا شیر ممنوع است، زیرا باعث جذب بیشتر سم می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار