استاندار گیلان با اشاره به ضرورت جلوگیری از تغییر کاربری‌ها در روستاها با همکاری مردم و دهیاران گفت: باید از ظرفیت ۲ هزار روستا در گیلان برای دستیابی به اهداف استفاده شود.
کد خبر: ۹۷۷۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴ 11 July 2021

ارسلان زارع صبح امروز در نشست دهیاران با استاندار گیلان ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جواد(ع) اظهار داشت: آن حضرت همواره خدمت به مردم را توفیقی می‌دانستند که باید برای آن از خداوند سپاسگزاری کنیم.

استاندار گیلان‌ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را نهادهای عمومی با ساختاری خدماتی و اجرایی مبتنی بر مشارکت مردم دانست و ابراز داشت: آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌های قانونی که دارند می‌توانند برای دستیابی به شاخص‌های توسعه در روستا و شهر با اقدامات بَر مدار قانون به صورت پویا و فعال گام بردارند.

زارع با بیان اینکه روستا کانون تولید است افزود: شعار سال به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از جمله عوامل موثر در پیشبرد راهبردها و برنامه‌های اولویت‌دار دولت بوده و روستاییان اگرچه امکانات زندگی و تسهیلات رفاهی آن‌ها کمتر از شهر است اما با انگیزه، پشتکار خوب و همت بلند، چرخه تولید را به گردش در می‌آورند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به تولیدات متنوع و ارزشمند روستایی و تاثیرگذاری آن در عرصه اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اخیراً برگزار شد که ضمن نمایش مردم‌سالاری دینی و حضور مردم در صحنه، عالی‌ترین جلوه مشارکت را در جای جای استان دیدیم.

وی با بیان‌ اینکه هم‌افزایی و همکاری با نگاه مدیریت علمی و تلاش شبانه‌روزی در کسب موفقیت‌ها تاثیرگذار است تصریح کرد: راهبردهای دقیق و کارشناسی شده با توجه به محدودیت منابع اما با اولویت‌بندی در روستاها باید به بهترین شکل اجرایی و خدمات‌رسانی شود.

استاندار گیلان با اشاره به لزوم پشتیبانی و حمایت از دهیاران و شهرداران ابراز داشت: دولت فعلی در عرصه هدایت و حمایت از دهیاران و شهرداران تلاش‌های مستمری انجام داده است و در حال حاضر امنیت شغلی دهیاران در حال بررسی است.

زارع به ضرورت جلوگیری از تغییر کاربری‌ها در روستاها و همچنین موضوع پسماند روستایی و مدیریت این موضوع اشاره و بیان کرد: بیش از 2 هزار روستا در سطح استان گیلان داریم که باید از این ظرفیت با تعامل و همکاری خوب استفاده شود از طرفی جلب مشارکت مردم و شوراها بسیار کمک‌کننده است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان شرایط کرونایی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: حدود 16 ماه است که کشورمان و گیلان درگیر این ویروس است و در این مدت شاهد همکاری‌های خوب و نقش‌آفرینی‌های موثر دهیاری‌ها و شهرداری‌ها با ستادهای مقابله با کرونای شهرستان‌ها و استان بودیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت حدود هزار و 869 دهیار در سطح شهرستان‌های استان اظهار داشت: در سال 98، میزان ارزش افزوده سازمان شهرداری‌ها به مبلغ 49 میلیارد تومان به حساب دهیاران واریز شد و این‌ مبلغ در سال 99 به 69 میلیارد تومان رسید.

یاور پیرعلایی با بیان اینکه 11 ماشین‌آلات سنگین از محل اعتبارات سازمان شهرداری‌ها در اختیار دهیاران قرار دادیم گفت: 2 هزار و 500 روستا در بحث برق‌رسانی، آب‌رسانی 2 هزار و 60 روستا و همچنین 2 هزار کیلومتر راه روستایی در بحث آسفالت انجام‌ شد که نشان‌دهنده مشارکت خوب دهیاران در حوزه زیرسازی است.

وی با اشاره به برخورداری 2 هزار و 60 روستا از طرح هادی و انجام 800 بازنگری طرح هادی در گیلان تصریح کرد: سال گذشته درجه‌بندی دهیاران استان انجام شد و در این راستا بیش از هزار دهیار درجه‌بندی شدند و 665 نفر نیز ارتقاء درجه یافتند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان با بیان اینکه 80 هزار خانوار روستایی تاکنون بیمه شدند و بیش از 400 خانه هلال نیز راه‌اندازی شده است افزود: دوره‌های تخصصی آتش‌نشانی سال گذشته بر نخستین بار برگزار کردیم و برای سفرهای آموزشی نیز امسال برنامه‌ریزی شده است.

پیرعلایی با اشاره به اعطای تسهیلات روستایی و ایجاد اشتغال روستایی برای مردم گفت: امنیت شغلی و ثبات شغلی دهیاران نیز یکی از مسائل مهم است که باید مورد توجه باشد و ما دهیار داریم که 16 سال سابقه دارد و اکنون زمان ثبات شغلی آن‌ها است.

فرماندار شهرستان رشت نیز در این جلسه به نقش‌آفرینی مردم و دهیاران در توسعه روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: دهیاران دارای نقش مهمی در روستاها هستند و حضور دهیاران می‌تواند در راستای توسعه روستایی بسیار مفید باشد.

علی فتح‌اللهی به ضرورت حفظ روستاهای استان اشاره و بیان کرد: بعضاً ساختمان‌هایی که در روستاها احداث می‌شوند متاسفانه آثاری از معماری بومی و محلی در آنها دیده نمی‌شود لذا این مسئله هم باید برای حفظ روستاها مورد توجه باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به تاثیرگذاری دهیاران در توسعه روستاها گفت: امروزه توسعه بدون همراهی و همکاری مدیر محلی امکان‌پذیر نیست از طرفی استان گیلان در آسفالت راه‌های روستایی توانست حائز رتبه نخست در کشور شود.

محمد اکبرزاده با بیان اینکه دولت حدود 450 میلیارد تومان برای توسعه همه‌جانبه روستاها توزیع کرد خاطرنشان کرد: امسال باید 3 هزار میلیارد تومان سرمایه را در 2 هزار و 60 روستای بالای 200 خانوار به‌کار گیریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی دهیاران در تصمیم‌سازی‌ها اظهار داشت: تعامل دهیاران با مدیران، بخشداران و روسای دستگاه‌های اجرایی و همچنین در تصمیم‌سازی در جهت پیشرفت و توسعه محل تاثیرگذار خواهد بود.

عباس صابر به همراهی متقابل بین دهیاران و مسئولان اشاره و بیان کرد: دهیاران نقش بسیار مهمی در پروژه‌های در دست اجرا دارند البته محور قرار دادن مطالبات مردم و ارتباط با مردم نیز باید مورد توجه باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار