معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اهمیت موضوع پسماند در استان‌های شمالی کشور گفت: سال گذشته افزون بر ۱۴۸ میلیارد تومان برای پسماند در گیلان اختصاص یافت که این میزان اعتبار بی نظیر است.
کد خبر: ۹۷۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴ 26 June 2021

مهدی جمالی نژاد روز شنبه در حاشیه جلسه شورای اداری گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه با وجود زحماتی که در دوره های مختلف برای حل مشکل پسماند کشیده شده اما هنوز بسیاری از پروژه های این بخش به نتیجه نرسیده است.

وی اظهار کرد: بدلیل اهمیت موضوع پسماند در استان های شمالی بویژه گیلان، جلسات هفتگی در این ارتباط تشکیل و برای تسریع در پیشرفت پروژه های این بخش به صورت سه شیفت کار انجام می شود.

جمالی نژاد با تاکید بر ضرورت کمک همه مدیران در مبحث پسماند اظهار داشت: باید کارگروهی از مدیران در این ارتباط تشکیل شود تا پیشرفت فیزیکی پروژه ها را به طور مستمر گزارش کنند و تلاش بر این باشد تا در بازه زمانی و کوتاه مدت بسیاری از پروژه های مرتبط با پسماند انجام شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین بر ضرورت فرهنگسازی در تفکیک زباله در مبداء تاکید کرد.

گیلان با محیط زیست زیبا و شکننده سالها است که از مشکلات زیست محیطی و عدم مدیریت صحیح پسماند و فاضلاب رنج می برد. اغلب مراکز دفع زباله در گیلان در کنار رودخانه های مهم، تالابها و دریای خزر قرار دارد و خاک و آب منطقه را آلوده می کند.

جنگل های سراوان رشت افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله های این کلانشهر و برخی شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه زباله ها علاوه بر آلوده کردن خاک و منابع آبی منطقه با ایجاد بوی تعفن و جلب حشرات و جانوران موجب رنجش اهالی این منطقه و مسبب اعتراضات مکرر آنها شده است. این منطقه در ۱۷ کیلومتری کلانشهر رشت بیش از سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله شده و روزانه ۸۰۰ تا یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود.

۲۲ مرکز دفن زباله در شهرستان های مختلف گیلان وجود دارد و هم اینک بر اساس آمارها روزانه افزون بر دو هزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می شود که در این میان بیشترین تولید زباله در روز مربوط به کلانشهر رشت است.

شهرستان رشت با ۶ بخش، ۲۹۳ روستا و ۱۸ دهستان، دارای ۹۳۰ هزار نفر جمعیت است که ۶۰درصد آنها شهری و ۴۰ درصد روستایی هستند.

تصفیه خانه شیرابه در محل دفن زباله در سراوان رشت نیز شهریور ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار