گیلانی که همیشه جوابش را در مهمان نوازی خوب پس داده، در نوروز کرونایی امسال، انتظار مسافران را نمی‌کشد، اما برای کاهش خطر سفر‌های احتمالی، برنامه‌هایی دارد.
کد خبر: ۹۴۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲ 18 March 2021
پارسال با پیدا شدن سر و کله کووید ۱۹ مهلک، ممنوع شد!
حتی اوایل، برایش محدودیت‌های سفت و سختی در نظر گرفتند و بابت به تاخیر نینداختنش، برگه برگه جریمه دست متخلفان دادند. 
"سفر " را می‌گویم، یکی از عادت‌های شیرین آدم‌ها به ویژه ما ایرانی‌ها که عاشق مراودات اجتماعی هستیم.
بخش مفرح و خوشی از زندگی که برای خیلی‌ها خاطرات بسیاری را تداعی می‌کند، ۲ سال است که به علت جاخوش کردن مهمان شوم زمین، بازارش کساد شده و محکوم به کنار گذاشته شدن است.
اما کرونا و خطراتش را که باور کردیم انگار زهر خطرش هم در نظر برخی کم شد و بی خیال خطر انتقال بیماری در سفر‌ها شدند و هر وقت که چند تعطیلی در تقویم کنار هم قرار گرفت، شال و کلاه کردند و بار سفر بستند؛ سفری که خطرش بار‌ها و بار‌ها به مردم گوشزد شد.
گیلان زرد است با سفر رنگ به رنگش نکنید!
نیایید، بهتر است.
امسال با نزدیک شدن به نوروز و تعطیلاتش، نگرانی‌ها برای سفر‌های نوروزی و شیوع بیشتر کرونا بالا گرفته است.
برخی از منتقدان می‌گویند؛ از یک طرف مسئولان بهداشتی از مردم می‌خواهند به سفر نروند و از طرف دیگر با تعیین جدول و نقشه شهر‌های سفر ممنوع قرمز و نارنجی، انگار یواشکی به مسافران برای سفر به شهر‌هایی با رنگ‌های دیگر، چراغ سبز نشان دادند؛ موضوعی که نگرانی منتقدان را برای افزایش شیوع کرونا در شهر‌های کم خطر و با رنگ مساعد‌تر بیشتر می‌کند.
در این بین صاحبان اقامتگاه‌های گردشگری و هتل داران که در غائله کرونا در این یک سال گذشته، بسیار متضرر شده اند، مشتقاند میزبان مسافران باشند و می‌گویند، تضمین می‌دهند در فرآیندِ مهمان پذیری و مهمان داری، همه شیوه نامه‌ها را رعایت کنند.
نهاد‌های متولی حوزه گردشگری، به ویژه در مناطق گردشگر پذیر هم، تلاش می‌کنند با برنامه ریزی و تعیین الزامات مدیریت سلامت سفر‌ها در این ایام، تا حدود زیادی خطر انتقال کرونا را کاهش دهند.
گیلان زرد است با سفر رنگ به رنگش نکنید!
سفر با خودروی شخصی یا عمومی، مسئله این است؟
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: اگرچه همواره توصیه می‌کنیم، برای قطع زنجیره انتقال کرونا، کسی سفر نرود، اما براساس تصمیمات ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا مسافرت‌ها با توجه به نوع وسیله نقلیه و نحوه اسکان مسافران به ۴ گروه تقسیم شده است. 
 دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه گروهی از مسافران در قالب تور‌های گردشگری و با وسایل نقیلیه عمومی ازجمله هواپیما، قطار یا اتوبوس سفر می‌کنند افزود: این گروه در هتل‌ها و مراکز اقامتیِ مشخص، اسکان می‌یابند و، چون سفر در قالب تور است، می‌توانیم رفتار‌های بهداشتی مسافران و مسئولان اقامتگاه‌های گردشگرپذیر را به راحتی رصد کنیم و هر وقت که لازم باشد آن‌ها را غربالگری و سلامت شان را به لحاظ ابتلا به کرونا بررسی کنیم. 
وی با بیان اینکه گروه دوم کسانی هستند که اگرچه از خدمات تور‌های گردشگری استفاده می‌کنند، اما با وسیله نقلیه خودشان به مسافرت می‌روند گفت: در مورد این گروه هم نگرانی زیادی وجود ندارد چراکه این مسافران هم تحت کنترل هستند و وضعیت مکان اسکان شان رصد می‌شود.
گیلان زرد است با سفر رنگ به رنگش نکنید!
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: گروه سوم مسافرانی هستند که بدون استفاده از تور و یا سامانه‌های ثبت شده مجاز با وسایل نقلیه عمومی، سفر می‌کنند که ردگیری و رهگیری شان بسیار سخت است؛ اگرچه تمهیداتی در این باره اندیشیده شده و این گروه باید نتیجه تست منفی کرونای ۹۰ ساعت قبل از ورود به استان را ارائه دهند.
دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه بیشترین نگرانی درخصوص کسانی است که از هیچ توری استفاده نمی‌کنند و با خودروی شخصی سفر می‌آیند.
حال سوال اینجاست، چگونه است کسانی که با وسایل نقلیه عمومی تا ساعت‌ها در فاصله کمی از هم نشسته اند، مجاز به سفرند، اما سفر با خودروی شخصی که چند نفر از اعضای خانواده که همیشه در محیط خانه با هم در ارتباطند، مجاز نیست؟
سوالی که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به آن می‌گوید: بدیهی است کسانی که با خودروی شخصی به سفر می‌روند، در "طول سفر" با خطر کمتری در زمینه انتقال بیماری روبروهستند، اما از آنجا که محل اقامت و اسکان این افراد نامشخص است، کنترل و پایش سلامت شان "در زمان اقامت "، امکان پذیر نیست و در صورت ابتلا، قابل شناسایی نیستند و معلوم هم نیست با چند نفر در طول اقامت در ارتباط باشند. 
گیلان زرد است با سفر رنگ به رنگش نکنید!
سفر‌های پرخطری که در راه است و چشم‌های ناظری که درسلامت مردم با کسی شوخی ندارند 
در گیلان که تا پیش از شیوع کرونا بر اساس ارزیابی‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور در سال ۹۸، دومین استان موفق در جذب گردشگران و مسافران نوروزی بود، تلاش‌هایی برای مدیریت سفر‌های احتمالی نوروزی و نظارت بر فرآیند پذیرش مسافران در هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری برای کاهش خطر انتقال بیماری کرونا انجام شده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان می‌گوید: نظارت بر اقامت و پذیرایی مسافرانی که توصیه‌ها را جدی نمی‌گیرند و به سفر می‌آیند، از آغازسال ۹۹ به صورت مستمر در استان انجام شده و در نوروز امسال هم نظارت‌ها بیشتر خواهد شد.
حمیدرضا آذر پور با بیان اینکه این نظارت‌ها در ۲ بخش نظارت زمان بندی شده کارشناسان و ناظران معاونت گردشگری از تاسیسات گردشگری و نیز بازدید‌های مشترک با همکاری بازرسان نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی است افزود: بخش مهمی از نظارت‌ها با همراهی و همکاری مردم انجام پذیر است.
حمیدرضا آذر پور ممنوع بودن نصب چادر در شهر‌ها و ورودی پارک ها، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از فاصله گذاری بهداشتی، ماسک، شوینده‌های بهداشتی و تب سنج در تاسیسات گردشگرپذیر، برخورد جدی با تور‌ها و گروه‌های غیرمجاز و تشدید بازرسی از اقامتگاه‌های گردشگری را از مهم‌ترین دستورالعمل‌های مدیریت سفر‌های نوروزی در گیلان نام برد و گفت: نحوه ضدعفونی و رفتار‌های بهداشتی در فرآیند پذیرش و میزبانی از مسافران را به مسئولان و کارکنان تاسیسات گردشگری آموزش داده ایم و مراکز اقامتی فقط مجازند فقط از ۵۰ درصد ظرفیت خود برای پذیرش گردشگران استفاده کنند.
گیلان زرد است با سفر رنگ به رنگش نکنید!
وی ایجاد فاصله ایمن بین مسافران و کارکنان تاسیسات اقامتی و گردشگری، پر کردن فرم خوداظهاری بهداشتی و سلامت از سوی کارکنان احد‌های اقامتی، تجهیز و نصب مواد ضد عفونی کننده در فضا‌های عمومی واحد‌های گردشگری و اقامتی و نیز اعلام موارد مشکوک را از مهم‌ترین الزاماتی برشمرد که باید در ایام نوروز در واحد‌های اقامتی رعایت شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان می‌گوید: تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در اقامتگاه‌های گردشگری گیلان گزارش نشده است که نشان از رعایت اصول اولیه پذیرش گردشگران در شرایط کرونایی است. 
 حمیدرضا آذرپور با بیان اینکه در فرآیند بازرسی‌ها و نظارت برای تضمین سلامت سفر‌های احتمالی با کسی شوخی نداریم افزود: براساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون توسعه ایرانگردی و جهانگرد، در ایام نوروز، گروه‌های نظارتی این اداره کل با همکاری نیروی انتظامی فعالیت گروه‌های گردشگری غیرمجاز به ویژه در فضای مجازی را پایش و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.
وی از علاقمندان به سفر و گردشگری خواست، به هیچ وجه به افرادی که برای اجرای تور‌های گردشگری تبلیغ می‌کنند، اعتماد نکرده و حتما به دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی مراجعه کنند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه فعالیت گروه‌های گردشگری غیرمجاز، موضوع را به معاونت گردشگری این اداره کل به شماره تلفن ۰۱۳۳۳۶۱۸۴۶۵ و ۰۹۶۲۹ اطلاع دهند.
گیلان زرد است با سفر رنگ به رنگش نکنید!
 به گیلان سفر نکنید!
گیلانی که نوروز هر سال میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر بود، ترجیح می‌دهد برای در اَمان ماندن از شر کرونا، میزبان میهمانانش در نوروز ۱۴۰۰ نباشد.
سری به شهر می‌زنم که این روز‌ها حسابی شلوغ و بساط شیوع کرونا پهن است.
یکی از دست فروشان می‌گوید: از سرناچاری و برای کسب در آمد، بیرون آمده ام و از مردم می‌خواهم اگر ضرورتی ندارد، حتی از خانه هم بیرون نیایند.
یکی ازخانم‌هایی که حسابی دستش از خرید پُر است، جلو می‌آید ومی گوید: از هموطنان عزیزم، می‌خواهم نوروز به گیلان نیایند و در خانه‌های شان بمانند.
به یکی از مراکز درمانی و سراغ کسانی که بیشتر از همه از سفر‌های نوروزی آسیب می‌بینند، می‌روم.
یکی از پرستاران جلو می‌آید و می‌گوید: شیوع کرونا محصول سفر است؛ چراکه این ویروس از ووهان چین و با سفر به همه جای دنیا راه یافت و کشور‌ها را درگیر کرد. 
او اضافه می‌کند: از پارسال عید تا به حال هیچ کدام از ما پرستاران و کادر درمان، مرخصی نرفته ایم، واقعا هم خسته شده ایم، از مردم می‌خواهیم سفر نروند چراکه هر سفر غیر ضرور موجب گسترش کرونا می‌شود و فشار بیشتری به کادر درمان وارد می‌کند.
یکی از بیماران کرونایی هم که حالش رو به بهبود است می‌گوید: به مردم بگویید، کرونا را جدی بگیرند، این ویروس با کسی شوخی ندارد.
گیلان زرد است با سفر رنگ به رنگش نکنید!
سفری که سوغاتی اش کروناست! 
بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان، همین حالا که گیلان زرد است و مسافرت‌ها شروع نشده، روزانه حدود ۸۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند و به طور میانگین ۳۰۰ بیمار، مهمان تخت‌های بیمارستانی هستند.
البته این روند از ۱۳ ماه گذشته با عدد بالاتری شروع شد و همچنان ادامه دارد و کادر درمانی و بهداشتی استان را خسته و فرسوده کرده است.
گیلانیان که خاطرات تلخ جولان کرونا در اسفند ۹۸ را خوب به یاد دارند، اینبار نمی‌خواهند در نوروز، میزبان هموطنان شان باشند تا هم آن‌ها و هم خودشان، از خطر شیوع ویروس منحوس روزگار در اَمان بمانند.
گیلان زرد است پس با سفر رنگ به رنگش نکنید! 
 
نویسنده: مریم امدادی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار