رئیس ستاد انتخابات گیلان از آغاز نام نویسی انتخابات شوراهای شهر و روستا از امروز ۲۰ اسفندماه خبر داد و گفت: فرآیند انتخابات آغاز شده و علاقمندان به رقابت در این انتخابات یک هفته برای ثبت نام فرصت دارند.
کد خبر: ۹۴۷۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱ 10 March 2021

 

محمود قاسم نژاد اظهار داشت: مسئله انتخابات در جمهوری اسلامی را می‌توان از چند زاویه؛ قانون اساسی، سیاسی، مردم‌سالاری دینی، شرعی و ملی نگاه کرد.

وی تصریح کرد: در چندین فصل از قانون اساسی به مسئله انتخابات و تعیین سرنوشت کشور توسط مردم تأکید شده و به لحاظ جنبه سیاسی حضور مردم در انتخابات نشان دهنده آگاهی و شعور سیاسی مردم است.

وی با بیان اینکه از نظر ملی نیز حضور مردم در انتخابات نشانه حیات و سربلندی و عزت مردم است ، افزود: حضور در انتخابات هم یک وظیفه شرعی و وظیفه ملی است و مقام معظم رهبری بارها از مردم ایران درخواست داشتند در انتخابات حضوری فعالانه داشته باشند .

وی حضور فعالانه مردم در انتخابات را تضمین کننده امنیت کشور خواند و گفت: جمهوری اسلامی با پشتوانه مردمی ۴۲ سال پس از انقلاب اسلامی توانسته در مقابل استکبار جهانی و زیاده خواهی ها بایستد .

قاسم نژاد در ادامه به نحوه چگونگی ثبت نام در انتخابات اشاره و تصریح کرد: داوطلبان می‌توانند با سه روش الکترونیکی، دفاتر پیشخوان، نسخه موبایلی و رایانه‌ای ثبت‌نام کنند و اگر موفق به ثبت‌نام نشدند به شکل حضوری به فرمانداری‌ها مراجعه کنند.

رئیس ستاد انتخابات گیلان با اعلام جزئیات چگونگی مراحل ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شورای اسلامی افزود: داوطلبان برای ثبت‌نام از طریق اپلیکیشن موبایلی باید به پورتال وزارت کشور رفته و به آدرس entekhabat.moi.ir مراجعه و برنامه مدنظر را دانلود کرده و پس از دریافت پیامک مبنی بر ثبت‌نام عضویت در شورا از سر شماره ۳۰۰۰۷۷۸۷ می‌توانند ورود کرده و ثبت‌نام خود را انجام دهند.

قاسم‌نژاد با اشاره به اینکه مراحل استعفا کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی شهر باید تا روز گذشته انجام می‌شد، تصریح کرد: بر اساس ماده ۳۲ قانون انتخابات، کاندیداهای انتخابات شورا باید از چند ماه گذشته استعفا خود را از مشاغل اعلام‌شده انجام می‌دادند.

وی به مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر اشاره و تصریح کرد: مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام کاندیداهای شورای اسلامی شهر در شهرهای زیر ۲۰ هزار جمعیت فوق‌دیپلم و در شهرهای بیش از ۲۰ هزار جمعیت لیسانس است، هرچند ایثارگران و جانبازان از این قاعده مستثنی و می‌توانند در شهرهای زیر ۲۰ هزار جمعیت با مدرک دیپلم و بیش از ۲۰ هزار جمعیت با مدرک فوق‌دیپلم مراحل ثبت‌نام خود را انجام دهند.

رئیس ستاد انتخابات گیلان با بیان اینکه کار بررسی صلاحیت کاندیداها طی ۲۹ روز انجام می‌شود، گفت: پس از تشکیل هیئت‌های اجرایی مراحل بررسی صلاحیت کاندیداها از بیست و سوم اسفند ۹۹ آغاز و تا بیست و یکم فروردین‌ ماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد و پس از اعلام تائید و یا رد صلاحیت کاندیداها، افراد می‌توانند از هشت اردیبهشت ماه سال آینده اعتراض کنند.

استان گیلان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان در سراسر کشور ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ برگزار می شود.

نام‌نویسی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از امروز ۲۰ اسفند ماه در سراسر کشور آغاز می شود و افراد برای نامزدی در انتخابات شوراها در ۵۵ شهر و ۲ هزار و ۱۸۶ روستای گیلان آماده می‌شوند.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال ۹۸ در استان گیلان ۲ هزار و ۵۵۹ شعبه اخذ رأی اعم از هزار و ۶۵۴ شعبه روستایی و ۹۰۵ شعبه شهری دایر بود و ۲ هزار و ۲۱۴ شعبه آن ثابت و ۳۴۵ شعبه سیار بود و ۱۶۸ نامزد برای کسب ۱۳ جایگاه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی رقابت می کردند.

۴۶۵ نفر برای نمایندگی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان ثبت نام کرده بودند از این تعداد ۴۱۵ نفر مرد و ۵۰ نفر زن بودند و پس از طی مراحل مختلف بررسی و استعلام، صلاحیت نهایی ۱۸۲ نفر تایید شده بود.

یک میلیون و ۹۵۸ هزار و ۴۷۳ نفر از جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری گیلان واجد شرایط اخذ رای و ۹۱ هزار و ۴۹۸ نفر رأی اولی بودند .در شهرهای گیلان در شهر رشت ۱۱ نفر، در پنج شهر هفت نفر و در ۴۹ شهر دیگر استان پنج نفر برای شوراها انتخاب می شوند و ۲ هزار و ۵۹ روستا دارای شورای سه نفره، ۹۱ روستا دارای شورای پنج نفره هستند و مردم برای انتخابات اعضای شوراهای شهر و روستا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مشارکت خواهند کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار