باشگاه خبرنگاران جوان: حکم بازداشت رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بر اساس ماده ۴۰۶ قانون مجازات عراق به اتهام قتل فرماندهان پیروزی صادر شده است.
کد خبر: ۹۳۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 22 January 2021

به گزارش تابناک سمنان خبرگزاری رسمی عراق (واع) نوشت: دستگاه قضایی عراق توضیحاتی درباره صدور حکم بازداشت ترامپ در دادگاهی در عراق ارائه کرد.

قاضی مامور بررسی پرونده ترور شهید ابومهدی المهندس و همراهانش تاکید کرد حکم بازداشت ترامپ پس از آن صادر شد که تحقیقات کاملی در این‌باره صورت گرفت از جمله اینکه سخنان اولیای دم و نماینده قانونی سفارت ایران شنیده و ثبت شد.

مرکز اطلاع‌رسانی شورای عالی قضایی عراق با صدور بیانیه‌ای به نقل از قاضی پرونده اعلام کرد حکم بازداشت ترامپ بر اساس ماده ۴۰۶ قانون مجازات عراق به اتهام قتل فرماندهان پیروزی، شهید ابومهدی المهندس و همراهانش، صادر شده است. قاضی پرونده همچنین اعلام کرد حکم بازداشت پس از آن صادر شد که دادگاه تحقیقات خود را برای کشف حقیقت، جمع‌آوری همه مدارک و شنیدن سخنان همه شاهدان و اولیای دم تکمیل کرد.

او افزود: اقدامات نماینده سفارت ایران در بغداد، فقط به وکالت از جانب اولیای دم و پیگیری روند قضایی پرونده خلاصه می‌شد.

قاضی پرونده گفت: اولیای دم شهدا و وکلای آن‌ها دونالد ترامپ را با استناد به سخنان صریح او متهم کردند. دادگاه این پرونده را با این نگاه پیگیری کرد که مسئله‌ای جنایی در خاک عراق رخ داده و قوانین عراق باید در مورد آن ساری و جاری شود. در این مسئله دستوری از سوی دولت عراق وجود نداشته است و قانونی هم در این زمینه موجود نیست بلکه اقدامی که انجام شد دارای مبنای جهانی است.

او افزود: بنابراین دادگاه به این علت وارد عمل شد که شماری از «مجنیٌ علیهم» (کسانی که جرم علیه آن‌ها واقع شده است) عراقی هستند، جانی (جنایتکار) هم مشخص است و به ارتکاب جرم اعتراف کرده است، قانونی وجود ندارد و توافق نامه‌ای هم در این زمینه میان عراق و آمریکا موجود نیست که ارتکاب چنین جنایتی را مجاز بشمارد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
زودتر بازداشتش کنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار