کد خبر: ۹۳۳۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶ 20 January 2021

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه باید دخالت‌ها در بورس کم شود، گفت: ما به عنوان دولت اعتقادمان بر این است که باید نقش حمایتی داشته باشه باشیم و تصمیم گیری را به عهده شورای عالی بورس و مسئولین بورس و رئیس بورس بگذاریم و آنها باید این کار را بکنند. از مجلس و کمیسیون‌های مجلس هم می‌خواهیم در بورس دخالت نکنند.

 «محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه حیاط دولت در جمع خبرنگاران درباره بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: بودجه برای مجلس به جای نگاه حرفه ای و کارشناسی بیشتر ابزاری برای تبلیغات و حمله به دولت شده است و یا برخی آن را ابزاری برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کرده اند.

واعظی با اشاره به اینکه در طول سالیان گذشته بودجه یک روندی داشته است که در کمیسیون تلفیق با سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های مختلف بحث و بررسی می شده است و در نهایت به یک جمع‌بندی می‌ رسیدند، افزود: این اولین سال بعد از انقلاب است که بعد از فرستادن بودجه به مجلس نمایندگان و رئیس مجلس مصاحبه و تبلیغ می‌کنند و در جلسات با رئیس جمهور و سران سه قوه نیز مطالب خود را مطرح کرده اند و همچنین مسائلی مطرح می‌کنند که خودشان خلاف آن عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: توصیه ما این است که در زمینه بودجه یک تعامل خوب و همکاری داشته باشند و چنین برخوردهایی با بودجه به صلاح مجلس، دولت و مردم نیست.

رییس دفتر رییس جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت بورس هم گفت: مردم از شرایط بوجود آمده در ۲ ماه گذشته ضرر کردند و بر این اساس در جلسه ستاد اقتصادی دولت تاکید شد مردمی که براساس نظر وزیر اقتصاد و تخفیفی که داده بود، اعتماد کردند و آمدند، اجازه ندهند که ضرر کنند.

واعظی افزود: رییس جمهوری دستور دادند طرحی آورده شود که براساس آن از آنهایی که به این دو صندوق اعتماد کردند، سلب اعتماد نشود. تحلیل و برداشت ما این است که نگاه ما به بورس باید مانند نگاه جهان به بورس باشد چرا که بورس سرمایه گذاری کوتاه مدت نیست اگر کسی دنبال سود کوتاه مدت است پول خود را در بانک بخواباند اما کسانی که دنبال سود بیشتر هستند این خطر را هم دارد، اما باید دراز مدت نگاه کنند و ما به آینده خوش‌بین هستیم.

رییس دفتر رییس جمهوری در ادامه گفت: بورس یک روند صعودی خاص ندارد و یا یک روند نزولی خاص هم ندارد همیشه در دنیا بورس فراز و نشیب دارد و در مقطعی به دلایل مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی، اتفاقاتی که در کشورها می‌افتد، اتفاقاتی که در عرصه بین‌الملل و مسائل اقتصادی کشورها می‌افتد، بورس کاهشی و یا افزایشی می‌شود. همیشه هم مسئولین بورس دنبال بهانه‌ای هستند که بگویند به این دلیل بوده است عیبی هم ندارد.

وی گفت: بالاخره معلوم است که وزیر صمت ما بر اساس مأموریتی که دارد یک هدف را دنبال می‌کند وزیر اقتصاد ما هم یک هدف را دنبال می‌کند. ستاد اقتصادی و جلسه هیئت دولت برای همین درست شده که دوستان وقتی اختلاف سلیقه و اختلاف‌نظر دارند، در آنجا حل کنند. بنابراین هیچ موضوع جدیدی نیست.

واعظی اضافه کرد: من فکر میکنم بورس هم همانند بقیه بازارها یک روند ثابتی به خود را می‌گیرد و وضعیت آن قطعاً تغییر پیدا می‌کند.

مجلس در بورس دخالت نکند

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه باید دخالت‌ها در بورس کم شود، خاطرنشان کرد: ما به عنوان دولت اعتقادمان بر این است که باید نقش حمایتی داشته باشه باشیم و تصمیم گیری را به عهده شورای عالی بورس و مسئولین بورس و رئیس بورس بگذاریم و آنها باید این کار را بکنند.

وی ادامه داد: از مجلس و کمیسیون‌های مجلس هم می‌خواهیم در بورس دخالت نکنند. شما شاهد بودید که جلسه می‌گذارند و مصاحبه می‌کنند به محض اینکه بورس مثبت می‌شود می‌گویند دولت نتوانست ما مشکل بورس را حل کردیم، دوباره بورس منفی می‌شود می‌گویند ما از اول تذکر داده بودیم. ماموریت مجلس ماموریت قانونگذاری، سوال و استیضاح است و این ابزارهایی که دست مجلس است.

جای کار اجرایی در مجلس نیست

وی با بیان اینکه دخالت در مسائل اجرایی درست نیست، ‌گفت: سفر استانی می‌روند به جای دولت و وزرا تصمیم می‌گیرند این کار درستی نیست. اگر کسانی که می‌خواهند کار اجرایی بکنند اشتباه رفتند در مجلس. باید می‌آمدند و کار اجرایی می‌کردند بنابراین از مجلس خواهش می کنم ماموریت‌های خودشان را انجام بدهند و اینکه در اجرا و تصمیم گیری های دولت بخواهند دخالت کنند ما این را نمی پسندیم.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی نمایندگان مجلس به استناد گزارش دیوان محاسبات مدعی شدند که با اقدامات سازمان برنامه و بودجه یا دولت در بودجه در سال آینده شاهد حقوق‌های نجومی تا ۵۰میلیون تومان خواهیم بود، تاکید کرد: به نظر می‌رسد که در مجلس شاهد این هستیم که به مساله بودجه به جای نگاه حرفه‌ای و کارشناسی، به عنوان ابزاری برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و ضربه و حمله به دولت برخورد می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار