جشنواره دانشجویی «رهوا» ویژه دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان رضوی از فردا آغاز به کار می کند.
کد خبر: ۹۳۳۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳ 20 January 2021

به گزارش تابناک رضوی، مراسم افتتاحیه این جشنواره دانشجویی، ظهر امروز با حضور رییس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی و اصحاب رسانه در دفتر نهاد رهبری دانشگاه فردوسی برگزار شد.
حجت الاسلام احمد ترابی، رییس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به آغاز جشنواره رهوا از یکم بهمن ماه، درباره اهداف و نحوه شکل گیری این جشنواره، گفت: باتوجه به اینکه محدودیت های ناشی از بیماری کرونا باعث تعلیق برنامه های فرهنگی آموزشی دانشگاه ها برای دانشجویان شده است، برآن شدیم این خلأ را با اجرای جشنواره ای مجازی پیرامون موضوعات و چالش های روز دانشجویان جبران کنیم.
وی با اشاره به غنای محتوایی و گستره وسیع مخاطبان جشنواره رهوا تأکید کرد: نمونه این جشنواره در کشور بسیار کم و می توان گفت ابداع همکاران نهاد رهبری در شورای استانی است که اجرای آن به خاطر تجارب موفق گذشته به نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار شده است.
رییس شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی با بیان اینکه نام جشنواره، برگرفته از واژه قرآنی «رهوا» و به معنای راهی است که خداوند در رود نیل برای نجات قوم حضرت موسی(ع) از دست فرعونیان باز کرد، ادامه داد: امید است چنان که «رهوا» سبب نجات بنی اسرائیل از آسیب فرعونیان شد، این جشنواره نیز نجات بخش جوانان از آسیب های فضای پرهجمه مجازی بوده و سکویی برای حرکت های گسترده دانشجویی در فضای دانشگاه ها باشد.
رهوا جایگزین همسفرتابهشت نیست
وی همچنین در ادامه به دغدغه زوج های دانشجو برای شرکت در طرح همسفرتابهشت و بهره مندی از سفرمشهد مقدس، اشاره و خاطرنشان کرد: طرح ملی همسفرتابهشت تغییری نکرده و جشنواره رهوا صرفا یک حرکت فرهنگی موازی با آن است لذا در صورت فراهم شدن شرایط، این طرح نیز برگزار خواهد شد.
راهی برای جبران خلأ فرهنگی تربیتی دوران کرونا در فضای دانشجویی
در ادامه این نشست، حجت الاسلام سیدمحمود طباطبایی، مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با توجه به فعالیت بیش از 70 مرکز دانشگاهی با بیش از 160 هزار دانشجو در استان، جشنواره «رهوا» به منظور جبران خلأ فرهنگی تربیتی دوران اپیدمی کرونا برای دانشجویان، برنامه ریزی شده است.
پاسخ به مسائل اقتصادی و نیازهای روز دانشجویان؛ دغدغه جدی ما در جشنواره رهوا
مهدی غلامی مقدم، دبیر کمیته علمی جشنواره نیز، پاسخ به مسائل روز دانشجویان از جمله مسائل اقتصادی را از دغدغه های جدی این کمیته برشمرد و افزود: در شرایط موجود به دلیل چالش های روزافزون اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی، اغلب جوانان نسبت به اشتغال، تحصیل و ازدواج، ذهنیت مثبتی ندارند و متأسفانه این ذهنیت با شیوع کرونا تقویت شده است.
وی ادامه داد: در عین حال، عده ای از جوانان با کسب مهارت ها و آگاهی های لازم، آستین همت را بالا زده و در ابعاد مختلف تحصیلی، کارآفرینی و تشکیل خانواده، روند رو به رشدی دارند که سابقه 24ساله ازدواج های دانشجویی و استقبال بالایدانشجویان به عنوان قشر جوان جامعه، مؤید این امر می باشد.
دبیر کمیته علمی جشنواره رهوا یادآور شد: معرفی الگوهایی از این دست به جوانان، از اهداف مهم ما در جشنواره رهوا بوده و در این جشنواره تلاش شده است با آموزش مهارت های لازم، حتی الامکان به رفع چالش های دانشجویان در حوزه اقتصادی کمک شود.
غلامی مقدم با بیان اینکه جشنواره رهوا پس از دو ماه برگزاری جلسات با اساتید کمیته علمی، در پنج بخش و 27رشته برنامه ریزی شده است، افزود: این جشنواره، فراتر از آموزش های ارائه شده در طرح همسفرتابهشت، افزون بر سبک ازدواج و زندگی، به مهارت های مربوط به رشد فردی و اجتماعی، اشتغالزایی و کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری در حوزه های مختلف نیز می پردازد.
امتیاز ویژه دروس معارف برای شرکت کنندگان در بخش های آموزشی و پژوهشی
وی در ادامه به تولید بیش از 100 فایل آموزشی توسط اساتید مجرب حوزه کسب و کار، موفقیت، رسانه و خانواده برای جشنواره رهوا اشاره و تصریح کرد: برای شرکت کنندگان در بخش های آموزشی و پژوهشی جشنواره که بیش از 60درصد امتیاز رشته موردنظرشان را کسب کنند، معادل 2 نمره امتیاز دروس معارف در نظر گرفته شده است.

دبیر کمیته علمی جشنواره رهوا با اشاره به مشارکت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان در برگزاری جشنواره رهوا اضافه کرد: این جشنواره از بهمن ماه 99 تا اردیبهشت ماه 1400 ویژه دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان خراسان رضوی و دانش آموختگانی که کمتر از یک سال از اتمام تحصیلشان می گذرد(اعم از مجرد و
متأهل)،

برگزار می شود.
80 میلیون جایزه نقدی برای 80 برنده
غلامی مقدم ضمن پیش بینی حضور بیش از 10هزار دانشجو در این جشنواره، افزود: در مجموع 80میلیون جایزه نقدی برای 80 برنده جشنواره در نظر گرفته شده که از این میان، هشت برنده نیز به نام امام هشتم به صورت مردمی و 15 برنده نیز به قید قرعه از میان کسانی که حداقل امتیاز را کسب کرده باشند، انتخاب می شوند.
بنا بر این گزارش، در پایان این نشست، پوستر جشنواره توسط رییس شورای استانی نهادرهبری در دانشگاه های استان رونمایی شد. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت rahvaa.ir مراجعه یا با دبیرخانه جشنواره به شماره های 05138451527 و 09157853604 تماس حاصل کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار