مدیرکل امور عشایر اصفهان گفت: ۹۰ درصد از زنان عشایر این استان تولیدکننده انواع محصولات صنایع دستی هستند.
کد خبر: ۹۳۳۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶ 20 January 2021

مختار اسفندیاری افزود: سالانه حدود ۴۰ هزار مترمربع صنایع دستی شامل جاجیم، گلیم، گبه، قالی، قالیچه و خرجین توسط زنان عشایر استان بافته و تولید می‌شود.

وی سهم هر خانوار عشایر از این مقدار تولیدات را حدود چهار مترمربع  اعلام و بیان کرد: فعالیت اصلی زنان عشایر تولید صنایع دستی است و مردان عشایر هیچ چشمداشتی به درآمد حاصل از فروش این صنایع دستی ندارند.  

مدیرکل امور عشایر اصفهان تصریح کرد: آنگونه که باید در حوزه زنان عشایر اقدامات مناسبی نکرده‌ایم که باید برنامه ریزی اصولی برای توانمندی های آنان به ویژه حوزه صنایع دستی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید حمایت های همه جانبه از بانوان عشایر در زمینه‌های مختلف را افزایش داد و اعتبارات به پایداری این مشاغل معطوف شود تا به اهداف موردنظر دست یافت.

اسفندیاری مهمترین درخواست جامعه عشایر را حمایت و صادرات تولیدات صنایع دستی برشمرد و یادآور شد: در زمینه حمایت از این تولیدات کمیته مشارکت جامعه عشایر و میراث فرهنگی تشکیل شده است.

وی اظهارداشت: بازارچه تولیدات صنایع دستی عشایر در میدان تاریخی نقش جهان و در شهرستان‌های مختلف فعالیت دارند و به طور میانگین سالیانه چهار نمایشگاه از این محصولات در استان برگزار می‌شود.

مدیرکل امور عشایر اصفهان بر ضرورت تولید صنایع دستی بازارپسند و علمی‌تر به منظور صادرات تاکید و خاطرنشان کرد: در هشت سال اخیر آموزش‌های لازم به عشایر داده و تغییرات محسوسی در این زمینه ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین مشکل جامعه عشایر در این باره عدم صرفه اقتصادی و فروش تولیدات دستی است ابراز امیدواری کرد امور عشایر استان بتواند با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان صمت و نیز بخش خصوصی بازار صادرات صنایع دستی تولیدی عشایر را رونق دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار