مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان خبر داد:
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان گفت: طرح شهروند دیپلمات اصفهان یاری رسان دیپلماسی عمومی شود.
کد خبر: ۹۳۳۴۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱ 19 January 2021

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه همه تجار، اساتید دانشگاه، ورزشکاران، فعالان فرهنگی و رسانه ای که دارای کانال ارتباطی با خارج از کشور و یا ظرفیت و توانمندی ویژه ای هستند می توانند شهروند دیپلمات باشند، گفت: تاکنون با فراخوانی که برای عموم شهروندان با عنوان طرح " شهروند دیپلمات" منتشر شده است، حدود 200 نفر برای مشارکت در این طرح ثبت نام کرده اند.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، ایمان حجتی در هفتاد و دومین نشست خبری از سلسله نشست های خبری سه شنبه ها با رسانه در گفتگو با خبرنگاران، پیرامون اجرای طرح «شهروند دیپلمات» که با ابتکار اداره بین الملل شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد، اظهار کرد: شهروند دیپلمات طرحی در راستای نوعی از دیپلماسی غیررسمی با محوریت دیپلماسی شهروندی است که توسعه ارتباطات اصفهان با شهرهای خواهرخوانده را مدنظر دارد.
وی با بیان اینکه اصفهان با پتانسیل شهرهای خواهرخوانده قصد دارد تا پلی برای ارتباطات بین شهروندان شهرهای جهان ایجاد کند و نقطه تحولی در این زمینه خواهد بود، گفت: از مهرماه سال گذشته در برنامه ریزی های اداره کل ارتباطات شهرداری اصفهان به این نتیجه رسیدیم که گام هایی برای تقویت تعاملات بین المللی برداریم که یکی از این گام ها، ارتباطات موثر با طرف های خارجی به ویژه شهرهای خواهرخوانده بود.
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس و با توجه به خواهرخواندگی اصفهان با 13 شهر جهان و همچنین پیمان دوستی اصفهان با شهر گیونگجو در کره جنوبی، پیمان خواهرخواندگی محله ایسی له مولینو در فرانسه با محله جلفا در شهر اصفهان و عضویت اصفهان در 10 مجمع جهانی و سازمان بین المللی، به دنبال تقویت ارتباطات موثر با کشورهای خارجی هستیم.
وی با بیان اینکه در این مسیر با چالش های زیادی روبرو بودیم که یکی از آنها خاموش شدن چراغ ارتباطات با برخی شهرهای خواهرخوانده بود، اظهار کرد: مواجهه با این چالش با اپیدمی کرونا در جهان و اصفهان همزمان شد و این موضوع ما را به استفاده از فرصت اشتراک تجربیات شهرها در زمینه کرونا سوق داد. با مجموعه اقدامات در دوران کرونا توانستیم اولین گام را برای تقویت ارتباطات موثر برداریم، اصفهان و دیگر شهرهای جهان، تجربیات خود از ایپدمی کرونا را در شبکه شهرهای جهان ثبت کردند و با هم در گفتگوهای آنلاین و ... به اشتراک گذاشتند.
حجتی ادامه داد: در برنامه ریزی های بعدی به فکر استفاده از توان بین المللی کنشگران بودیم و بر همین مبنا موضوع دیپلماسی شهری از تیرماه سال 99 کلید زده شد.
وی ادامه داد: از تیر تا آذرماه سال جاری درصدد همراه سازی نهادهای مختلف برای اجرای طرح «شهروند دیپلمات» بودیم که یکی از همراهان ما در این موضوع، وزارت امور خارجه است که برای تسهیل ارتباطات، همزمان با سفر سخنگوی وقت وزارت امور خارجه به اصفهان این طرح مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت.
*اصفهان پایلوت اجرای طرح شهروند دیپلمات در کشور
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان افزود: با کمک وزارت امور خارجه، این طرح مراحل خود را طی کرد و اصفهان به عنوان پایلوت اجرای طرح شهروند دیپلمات در کشور انتخاب شد.
وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی و کنسرسیوم دانشگاه های اصفهان متشکل از دانشگاه صنعتی، اصفهان، هنر و شهرک علمی – تحقیقاتی، دیگر همراهان شهرداری در اجرای این طرح هستند، گفت: فعالیت موثر در زمینه بین الملل، شناسایی تسهیل گران برای افزایش مشارکت شهروندی در توسعه و تقویت ارتباطات جهانی، همکاری اقتصادی با محوریت بخش خصوصی و افزایش تعامل با دستگاه دیپلماسی کشور از جمله اهداف اجرای این طرح خواهد بود.
حجتی با بیان اینکه همه تجار، اساتید دانشگاه، ورزشکاران، فعالان فرهنگی و رسانه ای که دارای کانال ارتباطی با خارج از کشور هستند می توانند شهروند دیپلمات باشند، اظهار کرد: تاکنون با فراخوانی که برای عموم منتشر شده است، حدود 200 نفر برای مشارکت در این طرح ثبت نام کرده اند.
وی با اشاره به اینکه غربالگری اولیه در مورد متقاضیان، ظرفیت و توانمندی آنان و طرح ارایه شده، انجام و در نهایت 13 نشست با موضوع 13 شهر خواهرخوانده با حضور افراد منتخب برگزار می شود، گفت: با هماهنگی های صورت گرفته شاهد حضور رایزنان فرهنگی – اقتصادی نیز خواهیم بود.
*اعلام دوستی بین شهرها اصلی ترین دستاورد خواهرخواندگی است
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان افزود: مهمترین و اصلی ترین دستاورد خواهرخواندگی اعلام دوستی بین مردم دو شهر است و شهرها اگرچه در زمینه اقتصادی و فرهنگی تعاملاتی دارند اما مبنای همه این تعاملات، دوستی ملت هاست.
وی تأکید کرد: به دنبال برداشتن قدم های کوچک اما موثریم. اصفهان می تواند از این ظرفیت ها برای برندسازی خود نیز بهره ببرد. ایجاد زمینه فرصت وظیفه ما بوده است و امیدواریم از این زمینه به خوبی استفاده شود.
وی به ارتباط شهر اصفهان با 5 شهر مسلمان خواهرخوانده اعم از کوالالامپور، بعلبک، لاهور، داکار و کویت اشاره و تصریح کرد: بنا به درخواست شهردار جدید کوالالامپور به زودی دیدار آنلاین شهردار اصفهان و شهردار کوالالامپور برگزار می شود.
حجتی بیان کرد: بعد از قطع ارتباط ایران و چندین کشور عربی از جمله کویت، یکی از نقاط کور در دیپلماسی رسمی ما ارتباط با این کشورها بود که در رابطه با شهر کویت که از خواهرخوانده های اصفهان است، با تلاش دیپلماتیک شهرداری اصفهان، موفق به ایجاد ارتباط شدیم و در نهایت مدیر عام شهر کویت با شهردار اصفهان مکاتباتی را برقرار کرد و این همان جایی است که دیپلماسی شهری به کمک دیپلماسی رسمی و دولتی می آید.
وی از خواهرخواندگی اصفهان و شهر حیدرآباد هندوستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در برنامه ریزی های مدیریت شهری، سمرقند به دلیل اشتراکات زبانی و حضور در قلمرو زبان فارسی به عنوان یکی از گزینه های بعدی برای پیمان خواهرخواندگی انتخاب شده است.
*رونمایی از سه کتاب در حوزه دیپلماسی
مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان از رونمایی و انتشار دو کتاب «آداب دیپلماتیک» و «خواهرخوانده ها» به زبان فارسی در حوزه دیپلماسی شهری، یک کتاب به زبان انگلیسی برای معرفی اصفهان و نشریه اکو به زبان انگلیسی خبر داد و گفت: تهیه تیزرهایی به زبان چینی، پخش مستندی از شبکه ملی کره جنوبی و برپایی غرفه اصفهان در دو نمایشگاه اخیر چین بدون حضور هیئتی از اصفهان از دیگر اقدامات شهرداری اصفهان در حوزه بین الملل بوده است.
وی با بیان اینکه طرح هایی که در حوزه شهروند دیپلمات مطرح می شود باید action plan (برنامه اجرایی) مشخص داشته باشد، اظهار کرد: گرچه مدیریت واحد شهری در اصفهان محقق نشده است اما ظرفیت هایی در این شهر وجود دارد که می توان از آنها برای تسهیل مسیر اجرایی طرح ها استفاده کرد.
وی با بیان اینکه قطعا بخشی از دشواری های این مسیر به دلیل نبود مدیریت واحد شهری خواهد بود، گفت: برای نمونه، ما در حال عقد action plan سه ساله با شهر سن پترزبورگ روسیه هستیم که این برنامه در کمیسیون های ملی دو کشور در حال بررسی است و در مسیرهایی که با سختی روبرو بودیم، با همکاری برخی افراد توانستیم کمیته و شوراهایی برای اجرای مفاد این پیمان، تشکیل دهیم.
*اصفهان یاری رسان دیپلماسی عمومی شود
در ادامه این نشست، علیرضا سالاریان، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به اهمیت پیوندهای خواهرخواندگی، اظهار کرد: این پیوندها محدود به برگزاری هفته های فرهنگی و نشست هایی از این جنس نمی شود و در حال حاضر با وضعیتی که جهان دارد، می توان روابط خواهرخواندگی را به ارتباط بین مردمان شهرها از طریق دانشگاه ها، تجار و رسانه ها تعمیم داد.
وی با اشاره به اینکه ارتباط مردم با مردم می تواند تسهیلگر باشد، گفت: ارتباط گسترده تر در بخش شهری و نهایتا کمک به فهم و شناخت مردمان شهرها برای تحقق فهم سیاسی، از مزایای جانبی امضای پیمان خواهرخواندگی شهرهاست.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان افزود: اصفهان می تواند به دیپلماسی عمومی و بین کشورها کمک کند، از همین رو در رایزنی که برای طرح شهروند دیپلمات با وزارت امور خارجه داشتیم، در همه بخش ها برای اجرای طرح موفق به دریافت کمک شدیم.
وی بیان کرد: این طرح در شبکه های ارتباطی و اطلاع رسانی سفارت خانه های ایران در کشورهای دیگر و شبکه اطلاع رسانی ایرانیان خارج از کشور، به اشتراک گذاشته شد تا از نظرات مخاطبان ایرانی خارج از کشور هم بهره مند شویم.
*پیوند خواهرخواندگی سمرقند و اصفهان در دست بررسی است
سالاریان با اشاره به ظرفیت حضور 150 هزار اصفهانی در کشورهای خارجی، اظهار کرد: این افراد که در بخش های تجاری، دانشگاهی و ... فعال هستند، ارتباطاتی با اصفهان دارند که یک نمونه آن اقدام آنها برای برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس بود.
وی به ارتباط خوب شهرداری اصفهان با موسسه اکو اشاره و تصریح کرد: امیدواریم این همکاری بتواند زمینه اقدامات فرهنگی را فراهم کند.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به اینکه پیشنهاداتی برای پیمان خواهرخواندگی با اصفهان دریافت شده است اما اصفهان معیارهای ویژه ای برای انتخاب خواهرخوانده دارد، گفت: پیشنهاداتی که به اصفهان می شود بر اساس همخوانی تاریخی، اجتماعی، جمعیتی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی به بررسی پیشنهاد خواهرخواندگی اصفهان با شهرهای پورتوی پرتغال و باندونگ اندونزی اشاره و اظهار کرد: همچنین پیوند خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند نیز در دست بررسی است تا طی چندماه آینده به نتیجه برسد.
وی به ارتباطات خوب دانشگاه های اصفهان با کشورهای دیگر و پیشرو بودن شهرداری اصفهان در دیپلماسی شهری اشاره کرد و گفت: کمتر شهری در ایران دارای چنین ظرفیت ها و ارتباطاتی است. همچنین اتاق بازرگانی اصفهان ارتباطی با 18 اتاق بازرگانی و کشور دنیا دارد؛ اصفهان در زمینه ورزش هم ظرفیت دیپلماسی ورزشی را دارد؛ همه این پتانسیل ها می تواند اصفهان را به سردمدار ارتباطات بین المللی در ایران تبدیل کند.
وی بیان کرد: وقتی اصفهان نصف جهان است چرا با نصف جهان ارتباط و تعامل نداشته باشد؛ هرچه تعداد پیمان های جهانی اصفهان بیشتر باشد به افزایش اعتبار بین المللی این شهر کمک خواهد کرد.
گفتنی است ثبت نام در طرح شهروند دیپلمات تا اواخر بهمن ماه 99 از طریق سایت intaffairs@isfahan.ir قابل انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار