معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشستی با معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار گیلان در تهران گفت : طبق تاکید دولت راه آهن رشت تا بهار ۱۴۰۰ باید به انزلی برسد .
کد خبر: ۹۳۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱ 13 January 2021

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ محمد باقر نوبخت در این نشست با تشریح اهمیت بین المللی ، منطقه ای و ملی طرح ساخت خط آهن رشت - کاسپین را در بستر تکمیل کریدور شمال - جنوب موسوم به نوستراک اظهار داشت : این طرح در زمره طرح های ملی و مورد تاکید دولت است که برای تحکیم همکاری های منطقه ای به ویژه با همسایگان شمالی ایران در حوزه خزر ، باید هر چه سریعتر تکمیل شود تا نقش ایران را در ترانزیت بین قاره ای و تجارت بین الملل بیش از پیش ارتقاء بخشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تامین مصالح از عمده ترین اولویت های پیگیری این طرح برای اتمام آن تا بهار آینده است، اضافه کرد : طبق آخرین برآوردها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب مصالح خاکی برای اتمام خط آهن رشت - کاسپین نیاز است .

در این نشست مشکل صدور مجوز برای دو پیمانکار مجری این طرح و برداشت مصالح خاکی مورد نیاز آن از مخزن سدهای منجیل، سنگر و سد تاریک برطرف و همچنین مقرر شد تا از منابع کوهی مسیر امامزاده هاشم به رودبار نیز برداشت های لازم انجام شود.

وی همچنین با اشاره به آمادگی کامل همه نیروهای اجرایی، قضایی و نظارتی استان برای اتمام هر چه سریعتر خط آهن رشت - کاسپین تصریح کرد : با توجه به پیگیری روزانه این طرح در استان و تداوم نشست های دو هفته ای آن در تهران، هیچگونه تعلل و قصوری در رابطه با تاخیر اجرای آن پذیرفتنی نخواهد بود و تاکید دولت این است که حداکثر تا بهار ۱۴۰۰ قطار از رشت گذر کرده و به منطقه ی آزاد انزلی برسد.

نوبخت همچنین از وزارت راه و شهرسازی خواست حداکثر تا یک هفته، برنامه ی زمانبندی جدیدی از اجرای به موقع این طرح ارائه کند.

دکتر خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل شرکت زیرساخت و توسعه ی حمل و نقل و زیربناهای کشور نیز گزارشی از آخرین وضعیت اجرای طرح ساخت خط آهن رشت - کاسپین ارائه داد و با بیان اینکه این مسیر ۳۷ کیلومتر طول دارد افزود: قطعه ۶ این مسیر با ۱۷ کیلومتر و با حدود ۷۰ درصد پیشرفت کار از سوی شرکت خانه گستر در حال اجراست و شرکت پیمانکار نیز در قطعه ی ۷ طرح که اکنون ۳۲ درصد پیشرفت کار دارد، تلاش می کند خط آهن را به محدوده ی منطقه ی آزاد انزلی برساند.

ارسلان زارع استاندار گیلان نیز در این نشست با تاکید بر عزم جدی مجموعه ی مدیران اجرایی و نیروهای اثرگذار استان برای اتمام هرچه سریعتر خط آهن رشت - کاسپین گفت: از پیمانکاران قطعه های ۶ و ۷ اجرای این طرح نیز انتظار داریم با توجه به تزریق به موقع اعتبارات لازم، تعهدات خود را به موقع ادا نموده و با افزایش ماشین آلات و تجهیزات کارگاه ها، روند اجرا را تسریع نمایند.

ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در نیمه اسفند سال ۹۷ به بهره برداری رسید ِ، راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در زمان بهره برداری با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شد.

به گفته دست اندرکارانِ مسیر ریلی رشت- قزوین قابلیت جابجایی سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را دارد. پروژه ریلی گیلان از احداث خط آهن رشت- قزوین و ادامه آن در مسیر رشت- انزلی و کاسپین و رشت- آستارا یکی از اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می شود.


قطعه ۶ این پروژه از کیلومتر ۱۸۵ (جاده جیرده) آغاز و پس از قطع جاده رشت – فومن و با عبور از روستاهای کمسار، پس ویشه و کفترود (نرسیده به جاده پیربازار) خاتمه می یابد. طول این قطعه نزدیک به ۱۷ کیلومتر است و ۹۴ آب رو به طول ۳۱۲ متر و نیز هشت پل خاص به طول ۲۷۳ متر در این قطعه کار می شود.
نیمه دوم شهریورماه امسال یکی از گام های نهایی اتصال ریلی خلیج فارس به دریای خزر با ریل گذاری راه آهن رشت – کاسپین – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر برداشته شد.
عملیات زیرسازی پروژه در سه قطعه درحال انجام است و هم اکنون عملیات ریل گذاری این مسیر با اعتباری افزون بر چهار هزار و ۲۵ میلیارد ریال آغاز شد.
راه آهن رشت – کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت انزلی است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده و با اتمام طرح ، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می شود . اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس ، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

در این نشست آخرین وضعیت روند اجرای خط آهن محور رشت - کاسپین بررسی و در خصوص عمده ترین چالش ها و مشکلات آن، تصمیم گیری شد.

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، دادستان مرکز گیلان و هر یک از مدیران اداره کل حفاظت محیط زیست، شرکت آب منطقه ای و رییس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان در گزارشی روند اجرای وظایف محوله ی دستگاه های متبوع خود را در رابطه با صدور مجوز و برداشت مصالح برای اتمام خط آهن مسیر رشت - انزلی ارایه و بر ضرورت تعامل جدی با پیمانکاران اجرای این طرح تاکید کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار