سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا
کلیات سند ملی واکسیناسیون کرونا نیز در جلسه امروز تصویب شد. تهیه این سند بر اساس شواهد علمی و اولویت‌بندی‌های انجام شده در سطح دنیا انجام شده که بر اساس بار بیماری، میزان شیوع بیماری‌های پر خطر و زمینه‌ای به تفکیک هر استان و شهرستان مشخص شده و اولویت بندی انجام شده برای تزریق واکسیناسیون کرونا در چهار فاز است.
کد خبر: ۹۳۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸ 09 January 2021
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از اضافه شدن رنگ آبی به وضعیت کرونا خبر داد و گفت: در حال حاضر ۷ شهر با وضعیت قرمز، ۳۰ شهر با وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهر با وضعیت زرد و ۱۹۲ شهر با وضعیت آبی داریم.

به گزارش تابناک سمنان دکتر علیرضا رییسی در تشریح مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در جلسه امروز بر وضعیت بیماری در دنیا و کشور مروری داشتیم. با ورود ویروس جهش یافته در انگلستان، اکثر کشور‌های اروپایی درگیرند و مرگ و میر در آمریکا رکورد زده و ثبت مرگ بالای ۴ هزار نفر را داشتیم. در آلمان و انگلیس نیز مرگ و میر از مرز هزار نفر عبور کرد. در اسپانیا و مکزیک و ایتالیا نیز وضعیت بیماری مطلوب نیست. در سطح کشور روند بیماری به گونه‌ای است که ۸۰ درصد میزان بستری کم شده و حدود ۷۰ درصد از مرگ و میر کاهش یافته است. این خبر خوبی است، اما نتیجه رعایت همه مردم و همکاری مسئولان برای کاهش ابتلا به بیماری است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: در حال حاضر به جز استان‌های شمالی، همه استان‌ها وضعیت مناسبی دارند و امیدواریم این وضعیت مناسب ادامه پیدا کند. اکنون استان مازندران بیشترین موارد ابتلا به بیماری را دارد. استان گلستان و گیلان نیز نیازمند مراقبت بیشتری هستند.

وی ادامه داد: هفت شهر در سطح کشور در وضعیت قرمز، ۳۰ شهر نارنجی و ۴۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. از این هفت شهر، پنج شهر آمل، ساری، فریدون کنار، قائم شهر و نکا در مازندران، دو شهر بندر گز و کردکوی در استان گلستان قرار دارند که نیازمند مراقبت بیشتری هستند و باید محدودیت‌های مناطق قرمز را رعایت کنند.

رییسی افزود: برخی شهر‌ها نیازمند مراقبت بیشتری هستند. شهر‌های نور، نکا، قائمشهر، فریدون کنار، ساری، رامسر، جویبار، تنکابن، آمل در مازندران نیازمند مراقبت بیشتر هستند. شهر‌های ماسال، لنگرود، رودسر در گیلان و کردکوی و بندرگز در استان گلستان نیاز به مراقبت بیشتری دارند.
 
آبی به رنگ‌های کرونا اضافه شد؛ ۷ شهر قرمز و ۱۹۲ شهر آبی کرونا / اعلام اولویتهای اول تا چهارم دریافت واکسن/ تهران و البرز در وضعیت زرد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در سطح کشور ۴۱۱ شهر با وضعیت زرد داریم، اما میزان بستری در ۱۹۲ شهر از شهر‌های زرد کمتر است. یعنی میزان بستری در دو بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هم کمتر و روند نزولی است. به علت مناسب بودن وضعیت بیماری در این ۱۹۲ شهر، رنگ آبی تعریف شد تا اعمال محدودیت‌های کمتر نسبت به شهر‌های زرد انجام شود و از این به بعد به عنوان شهر‌های آبی از آن‌ها اسم می‌بریم.

وی افزود: در شهر‌های آبی همه مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که اعلام می‌شود، می‌توانند فعالیت کنند. در شهر‌های زرد و آبی از این به بعد منع تردد بین شهری وجود ندارد، اما منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ برقرار است.

رییسی اظهار کرد: کلیات سند ملی واکسیناسیون کرونا نیز در جلسه امروز تصویب شد. تهیه این سند بر اساس شواهد علمی و اولویت‌بندی‌های انجام شده در سطح دنیا انجام شده که بر اساس بار بیماری، میزان شیوع بیماری‌های پر خطر و زمینه‌ای به تفکیک هر استان و شهرستان مشخص شده و اولویت بندی انجام شده برای تزریق واکسیناسیون کرونا در چهار فاز است.

وی ادامه داد: در فاز اول، کادر بهداشت و درمان خواهند بود که مستقیم با بیماری کرونا سر و کار دارند. مثل افرادی که در آی سی یو و بخش بستری کرونا کار می‌کنند و افرادی که در سرای سالمندان هستند، جانبازان، جانبازان شیمیایی و تنفسی و بالای ۵۰ درصد شامل این گروه می‌شوند که یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهند بود.

رییسی افزود: در فاز دوم سایر گروه‌های پر خطر مثل سالمندان بالای ۶۵ سال واکسینه می‌شوند که به ترتیب سنی از ۸۰ تا ۸۵ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال و ۶۵ تا ۷۰ سال اولویت بندی می‌شوند. همچنین افرادی که دچار بیماری زمینه‌ای هستند و بین ۱۶ تا ۶۴ سال و دچار بیماری زمینه‌ای یا دیالیزی یا مبتلا به سرطان هستند. فاز سوم برای مراکز تجمعی و افرادی که ریسک کمتری نسبت به فاز دوم دارند. فاز چهارم نیز برای عموم مردم خواهد بود، واکسینه می‌شوند.

وی بیان کرد: محل این واکسن از تولید داخل و واکسن‌های خریداری شده خواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: امروز پیشنهادی در زمینه فعالیت مشاغل فرهنگی و آموزشی در مناطق آبی ارائه شد که در دست بررسی است و به زودی به اطلاع می‌رسد.

رییسی اظهار کرد: استان تهران و البرز بعد از هفته‌ها در وضعیت زرد قرار گرفتند. ضمن این‌که مردم واقعا باید رعایت کنند، مشاغلی که در گروه نارنجی بودند، در وضعیت زرد می‌توانند فعال باشند. تردد بین شهری و استانی آزاد است، اما تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ ممنوع است.

وی بیان کرد: نتیجه تغییر رنگ و کاهش بیماری و مرگ و میر نتیجه همکاری خوب مردم است و اگر این همکاری کم شود، قطعا وضعیت بیماری برمی‌گردد و رنگ شهر‌ها تغییر می‌کند و محدودیت‌ها برمی‌گردند. از مردم می‌خواهیم همچنان رعایت کنند تا از این مرحله نیز عبور کنیم.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار