پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس دوباره قرمز شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، بورس بخش از کسری بودجه دولت را جبران کرد، صعود دلار در بازار‌های جهانی، رشد قیمت سکه در بازار تهران، کسر ۱۰ درصد مالیات علی الحساب از پزشکان در سال آینده و پیش بینی نرخ تورم تا پایان سال را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۹۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵ 05 January 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش تابناک سمنان این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس دوباره قرمز شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، بورس بخش از کسری بودجه دولت را جبران کرد، صعود دلار در بازار‌های جهانی، رشد قیمت سکه در بازار تهران، کسر ۱۰ درصد مالیات علی الحساب از پزشکان در سال آینده و پیش بینی نرخ تورم تا پایان سال را در بر دارد.

بورس دوباره قرمز شد

شاخص کل با ۲۴۲۶۹ واحد کاهش معادل منفی ۱.۷۷ درصد به یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۱۴ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۶۳۴۱ واحد کاهش معادل منفی ۱.۷۷ درصد به ۳۵۲ هزار و ۸۳۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۲۸۹۱ واحد افزایش معادل ۰.۶۳ درصد به ۴۶۵ هزار و ۳۷۳ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۸۹۲ واحد افزایش معادل ۰.۶۳ درصد به ۳۰۴ هزار و ۶۲۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۷۱۲۷ واحد کاهش معادل منفی ۱.۴۰ درصد به یک میلیون و ۹۰۴ هزار و ۷۲۵ واحد، شاخص بازار اول با ۲۲۶۳۶ واحد کاهش معادل منفی ۲.۲۶ درصد به ۹۷۷ هزار و ۴۰۴ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۱۸۵۳ واحد کاهش معادل منفی ۱.۱۴ درصد به ۲ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۴۳۹ واحد رسید.

بورس امروز سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹/ شاخص سازها منفی شدند

بورس امروز سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹/ شاخص سازها منفی شدند

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به دلیل روند نزولی نماد‌های شاخص‌ساز افت کرد و به ۹ میلیون و ۱۲ هزار و ۶۰۴ تومان رسید. این در حالی است که در روز گذشته، ارزش سهام عدالت رشد کرده بود. در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۲.۵ درصد (۲۳۴ هزار و ۲۰۱ تومان) کاهش یافت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۵۶۲ تومان رسیده است.

بورس بخش از کسری بودجه دولت را جبران کرد

مهدی تقوی اقتصاددان گفت: کاهش شدید درآمدهای نفتی و افزایش تحریم‌ها در کنار هزینه های شیوع کرونا باعث شده دولت ها در تأمین بودجه با مشکل مواجه شوند. وی با بیان اینکه کسری بودجه دولت ها ، به تشدید تورم منجر می شود، افزود:  به ویژه در شرایطی که درآمد دولت ها از فروش نفت کاهش پیدا می کند، پایه پولی گسترش پیدا می کند و بانک مرکزی با دولت ها همراه می شود تا از این طریق هزینه‌ها را تامین کنند. البته دولت فعلی با روش‌هایی همچون تغییر نرخ ارز  و حضور فعال در بورس توانسته است بخشی از این کسری بودجه را جبران و درآمدهای تازه ای کسب کند تا مجبور به استقراض از بانک مرکزی نشود. وی در عین حال کسری بودجه را برای سال آینده اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: شایسته است به جای تکیه بر فروش نفت که در حال حاضر با محدودیت های جدی نیز مواجه است ، هزینه‌های جاری کاهش یابد./سنا

نرخ دلار افزایش یافت

در معاملات امروز (سه شنبه شانزدهم دی ماه 99) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 25000 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 25900 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 130 تومان گران تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 30870 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به نرخ 31770 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز دوشنبه، 220 تومان افزایش نرخ دارد.

صعود دلار در بازارهای جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای معتبر افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۸۹.۸۹۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۳۴ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

رشد قیمت سکه در بازار تهران

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (سه شنبه) با افزایش ۱۷۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز گذشته ۱۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رسید. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۰۸ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۲۳۳ هزارتومان رسید.

قیمت طلا به بالاترین رقم دو ماه گذشته رسید

در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر هستند که کدام حزب کنترل کنگره را به دست خواهد گرفت و همچنین چشم انداز محرک‌های مالی بیشتر چه خواهد شد، با کم شدن ارزش دلار قیمت طلا به بالاترین رقم دو ماه گذشته رسید. هر اونس طلا با 4.82 دلار افزایش به 1947.72 دلار رسید. طلا به 1950.34 دلار، بالاترین رقم از نوامبر هم رسیده بود. دنیل بریسمان، تحلیلگر کامرزبانک گفت: «قیمت طلا بیشتر به نتیجه انتخابات ایالت جورجیا در آمریکا بستگی دارد و امیدهایی میان بازیگران بازار وجود دارد که دموکرات ها برنده انتخابات باشند.» « این بدان معناست که بایدن، رئیس جمهور تازه انتخاب شده آمریکا، می‌تواند سیاست مالی انعطاف پذیر خود را دنبال کند که به نفع طلاست.» پیروزی دموکرات ها در جورجیا می‌تواند، کنترل سنا را از دست جمهوری خواهان دربیاورد.ارزش دلا ر در برابر ارزهای دیگر در نزدیکی کمترین رقم آوریل 2018 در نوسان است. زمانی که دلار ارزان می‌شود، قیمت طلا برای مالکان ارزهای دیگر ارزان تر تمام می‌شود.

کسر 10 درصد مالیات علی الحساب از پزشکان در سال آینده

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: براساس پیشنهاد دولت مقرر شد از پزشکان 10 درصد مالیات علی الحساب کسر شود. این موضوع شامل درآمد، حقوق و کارانه نمی شود. رحیم زارع با اشاره به یکی دیگر از مصوبات کمیسیون متبوعش ادامه داد: براساس پیشنهاد دولت بانک ها و موسسات اعتباری مکلف شدند تا اطلاعات هویتی، مالی و اقتصادی افرادی که تا پایان سال 99 مالیات معوق خود را پرداخت نکرده اند را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند تا 30 درصد مطالبات معوق از این افراد کسر شود. در صورت عدم اجرای آن بانک ها و موسسات اعتباری 2 درصد از 30 درصد و بیمه ها 5 درصد جریمه می شوند.

عراق و سوریه از خودروهای ایرانی استقبال می‌کنند

مشاور معاون اول رییس‌جمهوری گفت: مردم عراق و سوریه از محصولات ایرانی استقبال می‌کنند، از این رو با برنامه‌ریزی می‌توان صادرات خودرو به این کشورها را افزایش داد. حسن دانایی‌فر افزود: خودروسازان به دو بازار بسیار مهم دسترسی دارند که یکی از آنها بازار عراق و دیگری سوریه است. در یک دهه گذشته ایران صادرات قابل توجهی کالا به این دو کشور داشته و همواره بازار، مردم و اقتصاد عراق و سوریه از کالاهای ایرانی استقبال کرده‌اند. دانایی‌فر با بیان اینکه کالاهای ایرانی در کشورهای عراق و سوریه مورد احترام بوده و جایگاه خوبی دارند، خاطرنشان‌کرد: این امر فرصت خوبی است تا خودروسازان برای صادرات خودرو به این کشورها برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند. پس از خروج آمریکا از برجام، فشار زیادی بر برخی از صادرکنندگان ایرانی به وجود آمد، اما با سعی و تلاش فعالان اقتصادی بسیاری از چالش‌ها حل شد و اکنون کالای ایرانی به این کشورها صادر می‌شود. وی تاکید کرد: سعی و تلاش خودروسازان باید این باشد که در مقوله صادرات بیش از گذشته فعالانه عمل کنند، از این رو با طرح‌های مشترک می‌توان موانع را برطرف و مسیر صادرات را هموار کرد.

بانک مرکزی نحوه واگذاری ایران مال را تایید نکرد

بانک مرکزی عدم تایید فروش بخشی از سهام شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال به شرکت حامی کیان‌سازه را به بانک آینده ابلاغ کرد.

پیش بینی نرخ تورم تا پایان سال

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش بررسی اقتصاد ایران تورم نقطه به نقطه تا پایان امسال را در حدود ۴۵ درصد و تورم سالیانه در محدوده ۳۸ درصد ارزیابی کرد.

اختلاف ۲.۵ میلیونی آیفون ۱۲صفر شد

ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در رابطه با جریان اخیر مربوط به گوشی‌های آیفون ۱۲ و این‌که مسافران به طور گسترده‌ای با خود از این مدل همراه داشته و یا در بسته‌های پستی زیادی گوشی آیفون ۱۲ وجود داشت گفت که در حال حاضر با حذف معافیت‌های گوشی‌های پستی و ارز ۴۲۰۰ تومانی آن اختلاف ۲.۵ میلیون تومانی گوشی پستی که نسبت به  گوشی همراه مسافر ی وجود داشت حذف شده است. وی با اشاره به این‌که در مهرماه سال گذشته در رابطه با گوشی همراه مسافر تصمیماتی اتخاذ شده بود توضیح داد که طبق تسهیلاتی که گمرک برای مسافران در نظر گرفته می توانند سالانه یک گوشی همراه خود به کشور بیاورند و مشمول معافیت هایی هم می شد. اما در سال گذشته طی بررسی‌های صورت گرفته و با طرح موضوع در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مصوبه ستاد تنظیم بازار، قرار بر این شد که معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی مسافری نیز حذف شود و حقوق و عوارض ورودی آن نیز با نرخ سنا محاسبه گردد. براین اساس در حال حاضر گوشی‌های همراه مسافر نیز با دو برابر سود بازرگانی و دریافت حقوق و عوارض گمرکی بر مبنای سامانه سنا انجام می‌شود. به گفته وی در مجموع با تصمیمات اخذ شده، گوشی همراه مسافر و پستی دیگر مزیتی برای افراد سودجویی که از این فرصت سواستفاده می کردند نخواهد داشت. /ایسنا

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار