پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون نرخ سکه ثابت ماند، بورس بالاتر از مسکن و سکه قرار گرفت، ارزش واقعی سهام عدالت باز هم کاهش یافت، فرمول شورای رقابت زیان خودروسازان را کاهش می‌دهد و سقوط ۲۰ درصدی قیمت طلای سیاه در ۲۰۲۰ را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴ 01 January 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش تابناک سمنان این پیمانه تیتر‌هایی همچون نرخ سکه ثابت ماند، بورس بالاتر از مسکن و سکه قرار گرفت، ارزش واقعی سهام عدالت باز هم کاهش یافت، فرمول شورای رقابت زیان خودروسازان را کاهش می‌دهد و سقوط ۲۰ درصدی قیمت طلای سیاه در ۲۰۲۰ را در بر دارد.

تداوم ثبات نرخ دلار در هفته ای که گذشت

در هفته ای که گذشت، نرخ خرید و فروش دلار در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور با ثبات نسبی همراه بود. به گونه ای که در آخرین روز هفته، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 25700 تومان به متقاضیان ارز فروخته شد که نسبت به ابتدای هفته، 10 تومان افت داشت. اما یورو روند متفاوتی را داشت. به گونه ای که هر یورو در این صرافی ها، با افزایش 300 تومانی نسبت به شروع هفته، به رقم 31600 تومان در معاملات روز گذشته رسید.

نرخ سکه ثابت ماند

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (پنجشنبه) بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در مقابل ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی به دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و  ۱۵۳هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید.

بورس بالاتر از مسکن و سکه قرار گرفت

مقایسه نرخ رشد سالانه قیمتی بازارهای موازی بین سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ حاکی از آن است که بازار بورس با رشد سالیانه ۵۱ درصد بالاترین نرخ رشد را در بین چهار بازار رقیب به خود اختصاص داده است. رتبه دوم با رشد میانگین ۴۲ درصد سالیانه به بازار سکه تعلق داشته است. بازار ارز با میزان رشد ۳۶ درصد سالیانه در رتبه سوم قرار دارد. بازار مسکن نیز که متوسط رشد قیمت سالیانه آن بین سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۶ درصد بوده از کمترین میزان رشد در بین چهار بازار مذکور برخوردار بوده است.

ارزش واقعی سهام عدالت باز هم کاهش یافت

ارزش واقعی سهام یک میلیون تومانی در روز شنبه ۲۲ میلیون ۱۴۰ هزار تومان در روز یکشنبه ۲۱ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان، در روز دوشنبه ۲۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، در روز سه شنبه ۲۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان و در روز چهارشنبه ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنیه و چهارشنبه به ترتیب ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان، ۱۱ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان، ۱۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان قیمت داشته است.

ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی نیز در روز شنبه ۱۰ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان، در روز یکشنبه ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، در روز دوشنبه ۱۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان، در روز سه شنبه ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در روز چهارشنبه ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده است. به نقل از ایسنا؛ این مباحث در حالی مطرح می شود که مدت هاست فروش سهام عدالت متوقف شده و سهامداران اجازه فروش سهام خود را ندارند. البته به نظر می رسد راهکارهایی برای فروش ۵۰۰۰ میلیارد تومان سهام عدالت در شورای عالی بورس تصویب شده است که براساس آن صندوق های با درآمد ثابت که در حال حاضر می توانند تا ۲۰ درصد سبد سهام خودشان را به سهام اختصاص دهند باید تا ۵۰ درصد فورتفوی سهام صندوق را سهام عدالت بخرند.

سقوط ۲۰ درصدی قیمت ‌طلای سیاه در ۲۰۲۰

قیمت نفت خام روز پنج‌شنبه در آخرین روز سال ۲۰۲۰ افت کرد تا سقوط خود در این سال را به ۲۰ درصد برساند.

در سال ۲۰۲۰ قرنطینه‌های وضع شده در اکثر کشورهای جهان برای مقابله با ویروس کرونا اقتصاد جهانی را فلج کرد و تقاضای نفت را از بین برد و قیمت نفت به شدت سقوط کرد. اما در ادامه دولت‌ها توانستند با ارائه مشوق‌های مالی اقتصاد خود را احیا کنند و قیمت نفت بخش بزرگی از سقوط خود را جبران کرد. در معاملات روز پنجشنبه، تا ساعت ۱۱:۱۱ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۴ درصد افت کرد و به ۵۱.۴۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۱ درصد افت کرد و به ۴۸.۳۵ دلار رسید. قیمت نفت خام برنت و دابلیوتی‌آی نسبت به رکوردهای پایینی که در ماه آوریل ثبت کردند بهبود یافته و حالا بیش از ۲ برابر این رکوردها شده است. در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار در تاریخ شاهد قیمت منفی برای نفت خام آمریکا بودیم که سرمایه‌گذاران جهان را شوکه کرد. با این همه هر دو شاخص قیمت نفت خام نسب به روز اول سال بیش از یک پنجم ارزش خود را از دست داده‌اند. /سی‌ان‌بی‌سی

نظرسنجی رویترز از قیمت نفت در سال نو

نظرسنجی رویترز نشان داد قیمت نفت تحت تاثیر شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا و محدودیتهای سفر که تقاضا برای سوخت را ضعیفتر خواهد کرد، بعید است در سال ۲۰۲۱ بهبود قابل توجهی پیدا کند. به گزارش ایسنا، در نظرسنجی رویترز از ۳۹ اقتصاددان و تحلیلگر که در نیمه دوم دسامبر انجام گرفت، پیش بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۱ به ۵۰ دلار و ۶۷ سنت می رسد. این قیمت بالاتر از قیمت ۴۹ دلار و ۳۵ سنت است که در نظرسنجی نوامبر برای سال ۲۰۲۱ پیش بینی شده بود اما تغییر چندانی نسبت به بهای معاملات نفت برنت در آخرین روز سال ۲۰۲۰ که حدود ۵۱ دلار بود، نشان نمی دهد.

در این نظرسنجی قیمت هر بشکه وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در سال میلادی جدید ۴۷ دلار و ۴۵ سنت پیش بینی شد که در مقایسه با قیمت ۴۶ دلار و ۴۰ سنت در نظرسنجی نوامبر بالاتر بود اما در مقایسه با قیمت حدود ۴۸ دلار شاخص نفت آمریکا در معاملات روز پنج شنبه تفاوت چندانی نداشت. نوع جدید ویروس کرونا که ماه دسامبر در انگلیس شناسایی شد، ریسک تجدید محدودیتهای رفت و آمد و قرنطینه را تشدید کرده و از سوی دیگر، عرضه تدریجی واکسنهای کووید ۱۹ ممکن است رشد بیشتر قیمتهای نفت را محدود کند.

تحلیلگران می گویند روند احیای تقاضا برای نفت به روند توزیع واکسنهای ساخته شده برای مقابله با ویروس کرونا بستگی دارد و برخی از آنها پیش بینی می گویند اوضاع در اواخر سال ۲۰۲۲ یا سال ۲۰۲۳ به سطح عادی برمی گردد. به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، نوع جدید ویروس کرونا ممکن است چشم انداز را پیچیده کند و به قرنطینه شدیدتری منجر شود که دورنمای تقاضای برای نفت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ را فلج خواهد کرد. تدابیر بیشتر قرنطینه و موضع محتاطانه اوپک پلاس، مسائل اصلی مورد توجه بازار در نیمه اول سال ۲۰۲۱ خواهند بود.

افزایش قیمت خودرو‌های داخلی پس از مصاحبه یک مقام مسئول

رصد میدانی از بازار خودرو، حاکی است قیمت برخی خودرو‌های تولید داخل در دو روز اخیر، تا بیست میلیون تومان افزایش یافته است. فروشندگان خودرو در سطح شهر، علت اصلی افزایش قیمت خودرو را مصاحبه رئیس شورای رقابت در خصوص قیمت گذاری خودرو‌های کم تیراژ دانسته و اظهار کردند: درحالیکه بازار خودرو در هفته‌های گذشته با افت قیمت و تخلیه حباب قیمتی روبرو شده بود و بسیاری از واسطه‌ها و دلالان از این بازار خارج شده بودند، مصاحبه آقای شیوا رئیس شورای رقابت در خصوص لزوم افزایش تولید این خودرو‌ها برای صدور مجوز افزایش قیمتها، منجر به افزایش قیمت خودرو‌های داخلی شد. یک فروشنده خودرو در حوالی پل چوبی به خبرنگار ما گفت: روز بعد از انتشار این مصاحبه و بدون هیچ دلیل دیگری، اکثر خودرو‌های داخلی تا بیست میلیون تومان گران شد. وی افزود: این مصاحبه موجب شد قیمت خودرو‌هایی نظیر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲۰۷، پژو پارس معمولی و پژو پارس با موتور تی یو ۵، تا بیست میلیون تومان افزایش یابد.

افزایش قیمت خودرو‌های داخلی پس از مصاحبه یک مقام مسئول/ خودرو ملی ترکیه در رده کدام خودروهای ایرانی است؟ / تداوم ثبات نرخ دلار در هفته ای که گذشت/ نظرسنجی رویترز از قیمت نفت در سال نو

یک فروشنده دیگر در خیابان شریعتی به خبرنگار ما گفت: امروز بازار خودرو افزایشی و رو به بالاست و تنها علت آن مصاحبه یک مسئول است که موجب شد روند نزولی بازار با اظهارات غیر اصولی وی بالا برود و این امر موجب شده قیمت پراید ۱۳۱ از ۱۰۱ میلیون به ۱۰۹ تا ۱۱۰ میلیون تومان برسد. فروشنده دیگری با بیان اینکه دو ماه است بازار خودرو خراب شده افزود: مصاحبه رئیس شورای رقابت بازار را خرابتر از قبل کرد و موجب شد هر خودرو بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان بالا برود و پراید از ۱۰۰ به ۱۰۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ که ۱۸۰ میلیون تومان بود به ۲۰۰ میلیون تومان و پژو پرشیا نیز از ۲۰۰ به ۲۲۰ میلیون تومان رسید. وی اضافه کرد: در بازار بالا، کسی خرید و فروش نمی‌کند و این امر موجب شده در دو ماه گذشته معاملات به حداقل ممکن برسد. یک بنگاه دار دیگر در محدوده پیچ شمیران نیز معتقد است: مصاحبه‌هایی که اعضای شورای رقابت یا قطعه سازان می‌کنند باعث هرج و مرج بازار خودرو می‌شوند و همین صحبت‌های رئیس شورای رقابت موجب شد پژو ۲۰۶ که ۱۷۵ میلیون تومان بود به بالای ۲۰۰ میلیون تومان برسد. وی افزود: باید اجازه داد قیمت‌ها را بازار مشخص کند و بازار امروز کشش چنین قیمت‌هایی را ندارد و قریب به اتفاق فعالان این صنف، معتقد هستند که عده‌ای بازار و قیمت‌ها را دستکاری می‌کنند. /خبرگزاری صدا و سیما 

فرمول شورای رقابت زیان خودروسازان را کاهش می‌دهد

بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به سوالی پیرامون آزادسازی قیمت‌گذاری ۱۸ خودرو و تاثیر آن در صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: تصمیم شورای رقابت در مورد ۱۸ خودرو جدید نیست و تا سال ۹۷ هم روال همین بود. خودروهای زیر ۴۰ میلیون تومان توسط شورای رقابت و خودروهای بالای ۴۰ میلیون تومان توسط هیئت مدیریه شرکت‌ها قیمت‌گذاری می‌شد. در مورد این ۱۸ خودرو هم همان روال پیاده می ‌شود. این خودروها در بازار از خودروهای مبنای قیمتی نیستند، قیمت آنها نسبتاً بیشتر است و تاثیر چندانی روی بازار خودرو نمی‌گذارند ولی قیمت خود خودروها به علت حذف سوداگری کاهش پیدا خواهد کرد. وی افزود: در این طرح افزایش تیراژ تولید لحاظ شده که با افزایش عرضه جلوی رشد قیمت غیرمعقول گرفته شود. قیمت خودرو در درب کارخانه کمی افزایش پیدا خواهد کرد اما به سمتی می‌رویم که قیمت بازار و درب کارخانه بسیار به هم نزدیک شوند. این فرمول باعث می‌شود که زیان خودروسازان کاهش پیدا کند، در نتیجه نقدینگی خودروسازان بیشتر و روال بازپرداخت مطالبات قطعه‌سازان تسهیل شود. همچنین با بالا رفتن تولید خودرو قطعه سازان نیز می‌توانند تولید خود را افزایش دهند و سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های جدید را بیشتر کنند. از طرف دیگر خودروسازان در سه سال گذشته به علت وضعیت نابسامان در اصلاح قیمت‌ها، نسبت به انجام تعهدات تعلل می‌کردند که با بهبود وضعیت می‌توانند این کار را تسریع دهند. /ایلنا

خودرو ملی ترکیه، در رده کدام خودروهای ایرانی است؟

چندی روزی است که خبری مبنی بر مشخص شدن قیمت خودروی ملی ترکیه منتشر شده است. قرار بر این است این خودرو با  قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار به بازار عرضه شود. ترکیه پس از سال‌ها کار کردن با تاپ‌ترین برند‌های مطرح خودروی دنیا، خودروی ملی با نام togg  را وارد بازار‌های جهانی خواهد کرد. صنعت خودروی ترکیه از زمان تاسیس، تاکنون به تولید محصولات شرکت‌های خارجی پرداخته و به سمت خودرو‌های داخلی حرکت نکرده است. صنعت خودروسازی ترکیه تقریبا با ایران و کره جنوبی همزمان شروع به کار کرد، اما هر سه کشور سه راه مختلف را رفته اند.  

کره جنوبی برند‌های خود را توسعه داد و ترکیه پایگاه خودروسازان خارجی شد. خودرو جدید ملی ترکیه، یک خودرو تمام برقی کراس اوور است، آن طور که طراحان آن می‌گویند این خودرو دارای ۲ موتور است که یکی ۲۰۰ و دیگری ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو ۲ پیشرانه متفاوت خودرو ۷.۶ و ۴.۸ ثانیه است. پیمایش این خودرو هم در ۲ نوع ۳۰۰ و ۵۰۰ کیلومتر با یکبار شارژ است و با شارژ سریع هم می‌توان طی مدت نیم ساعت هشتاد درصد باتری‌های این خودرو را شارژ کرد. با یک حساب سر انگشتی می‌توان فهمید که این خودرو ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلاری، با دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان  حدود ۴۲۰ میلیون تومان در ایران قیمت دارد.  

افزایش قیمت خودرو‌های داخلی پس از مصاحبه یک مقام مسئول/ خودرو ملی ترکیه در رده کدام خودروهای ایرانی است؟ / تداوم ثبات نرخ دلار در هفته ای که گذشت/ نظرسنجی رویترز از قیمت نفت در سال نو

این خودرو، از نظر قیمتی هم رده با برخی از خودرو‌های داخلی است. این خودرو‌ها شامل دنا پلاس، برلیانس، بسترن B30، آریزو ۵، رنو ساندرو و تندر ۹۰ اتوماتیک است. دنا پلاس حدود قیمتی ۴۰۶ میلیون تومان، بسترن ۴۳۶ میلیون تومان، برلیانس ۴۳۱ میلیون تومان، آریزو ۵، ۴۳۵ میلیون تومان، رنو ساندرو ۴۳۰ میلیون تومان و تندر ۹۰ اتوماتیک ۴۳۵ میلیون تومان دارد. اولین خودروی ملی ترکیه در شرایطی آماده ورود به بازار است که این محصول برقی توان رقابت  با ۹ برند جهانی حاضر در بازار این کشور را دارد. خودروی «توگ» با حداقل ۵۱ درصد قطعات داخلی تولید شده و سه سال آینده این میزان داخلی‌سازی به ۶۸ درصد می‌رسد. تولید خودرو در ترکیه رویایی ۶۰ ساله دارد. آنچه مشخص است این کشور با ایجاد تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران زنجیره خودروسازی در ۲۰ سال گذشته زمینه فعالیت ۹ برند خودروساز جهانی را در این کشور فراهم کرده است. /باشگاه خبرنگاران

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار