رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با شیوع بیماری کرونا، ۸۵۰ قلم انواع تجهیزات پزشکی بالغ‌ بر ۴۵۰ میلیارد ریال در استان تهیه و توزیع‌ شده است.
کد خبر: ۹۲۵۶۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ 20 December 2020

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پنجاهمین نشست استانی مدیریت و مقابله با بیماری کووید۱۹ در گیلان عنوان کرد: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در گیلان ۶۶ درصد پیشرفت داشته است.

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست ضمن تشریح اهم اقدامات دانشگاه طی دوران کرونا در استان، گفت: با شیوع بیماری کرونا، ۸۵۰ قلم انواع تجهیزات پزشکی بالغ‌ بر ۴۵۰ میلیارد ریال در استان تهیه و توزیع‌شده است.

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های IT در دانشگاه نیز افزود: ۵۷۹ دستگاه رایانه جهت استفاده در خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی جمعاً به ارزش ریالی حدوداً ۶۲ میلیارد ریال و علاوه بر آن در جهت اصلاح شبکه جمعاً به ارزش ۳۰ میلیارد ریال جهت شبکه‌های بهداشت و مراکز درمانی هزینه صرف شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به موضوع تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی سلولی مولکولی کرونا در کلینیک تخصصی بعثت رشت با ظرفیت ۲۰۰ تست در روز اشاره کرد و گفت: علاوه بر کلینیک بعثت، در بیمارستان رازی رشت و شهرستان‌های گیلان نیز مرکز آزمایشگاه تشخیص کرونا راه‌اندازی شده است.

سالاری از تأمین ۱۴ دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: این اکسیژن سازها با هزینه ۲۰۰ میلیارد ریال از کمک‌های سازمان برنامه‌وبودجه تأمین‌شده است.

وی با بیان اینکه ساخت ۱۰ اتاقک اکسیژن ساز در مراکز آموزشی و درمانی الزهرا، امیرالمومنین و ۱۷شهریور رشت و همچنین بیمارستان‌های تالش، لنگرود، رودسر، رودبار، لاهیجان، فومن و آستارا با اعتبار ۲۵ میلیارد ریالی انجام‌شده، گفت: تاکنون اکسیژن ساز بیمارستانهای رازی، تالش، انزلی، رودبار، لاهیجان و لنگرود تحویل گرفته‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به اصلاح زیرساخت‌های مرکز آموزشی درمانی رازی به‌عنوان سانتر تخصصی بیماران کرونا در استان اشاره کرد و افزود: آماده‌سازی بخش ها، آماده‌سازی محل استقرار بیمارستان صحرایی، خرید و راه‌اندازی ژنراتور بخش اورژانس، خرید تجهیزات و راه‌اندازی لنژری، راه‌اندازی ۲۵ تخت جدید ICU، احداث ساختمان پیش ساخته آزمایشگاه، تعمیر و بازسازی آزمایشگاه قدیم و ارتقاء سیستم اکسیژن‌رسانی مرکزی با نصب دو دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ لیتر در دقیقه از مهم‌ترین اقدامات دانشگاه طی دوران کرونا در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت بوده است.

سالاری با اذعان به اینکه ۳۰ تخت جدید ICU به تخت‌های ویژه بیمارستان رازی افزوده‌شده، گفت: افزودن ۱۳۸ تخت ICU در برنامه آینده دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

وی همچنین راه‌اندازی بیمارستان ۸۰ تختخوابی صحرایی در محوطه بیمارستان رازی، راه‌اندازی ۱۸۴ تخت در اقامتگاه مراقبت پرستاری هتل المپیک رشت و همچنین تجهیز اورژانس بیمارستان شهید بهشتی انزلی به ۱۶ تخت، توسعه بخش اورژانس بیمارستان امام حسن مجتبی با همکاری ارتش و بهسازی مرکز جامع سلامت شبانه‌روزی شهر ماکلوان را از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی دوران کرونا برشمرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با اشاره به راه‌اندازی بخش‌های رادیولوژی در سراسر استان نیز بیان کرد: در بیمارستان‌های رازی، حشمت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، آستانه و تالش بخش‌های رادیولوژی راه‌اندازی شده است.

سالاری از دیگر اقدامات ارزشمند و قابل‌توجه در دوران کرونا را افزایش همکاری‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء با دانشگاه علوم پزشکی گیلان و تلاش جهت عقد تفاهم‌نامه در جهت تحقق آن برشمرد و گفت: جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده رازی و پورسینا در دستور کار قرارگرفته که ردیف اعتباری آن در بودجه سال ۱۴۰۰ برای احداث نیز انجام‌شده است.

وی همچنین به طرح واکسیناسیون آنفلوانزای گروه‌های هدف در گیلان خبر داد و گفت: این طرح بزرگ با بیش از ۹۰ درصد پوشش در سطح استان انجام‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان به اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در استان اشاره کرد و افزود: این طرح با مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ مبتنی بر برنامه «هر خانه؛ یک پایگاه سلامت» و به‌عنوان گام چهارم غربالگری و مبارزه با کووید ۱۹ با همکاری بسیج مستضعفین انجام‌شده که در آن ۱۶ شهرستان استان با ۱۰۶ کمیته مشارکت فعالانه داشتند.

سالاری با بیان اینکه در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی دو هزار و ۳۹۱ نفر از همکاران حوزه بهداشت و ۶ هزار و ۷۷۰ نفر از داوطلبین بسیجی در آن مشارکت کرده‌اند، گفت: تاکنون طرح شهید سلیمانی در گیلان ۶۶ درصد پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به ابعاد دیگر اجرایی این طرح بزرگ و ملی در گیلان، خاطرنشان کرد: در این طرح ۳.۹ در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت غربالگری شده مشکوک، شناسایی و به تیم مراقبتی ارجاع شده اند. ۸۱ درصد موارد مشکوک توسط پزشک ویزیت شده و به‌طور میانگین حدود ۳.۵ نفر به ازای هر مورد مثبت شناسایی‌شده در طرح، مورد ردیابی و تماس قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین بیان کرد: ۱۲ درصد موارد مشکوک شناسایی‌شده در طرح شهید سلیمانی، سالمند بوده و ۱۰ درصد نیز بیماری زمینه‌ای داشتند.

سالاری با تقدیر از سپاه و بسیج در اجرای صحیح طرح شهید سلیمانی، گفت: همچون اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا، طرح شهید سلیمانی نیز به اذعان منابع رسمی وزارت بهداشت، پیشرفت خوبی داشته و به‌عنوان الگوی موفق در اجرا برای سایر شهرستان‌ها معرفی‌شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار