استاندار گیلان:
استاندار گیلان گفت: همه دستگاه‌های اجرایی، موسسات عمومی دولتی و غیردولتی هنگام حوادث باید تجهیزات خود را در اختیار قرار دهند.
کد خبر: ۹۲۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ 16 December 2020

ارسلان زارع ظهر امروز در چهارمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گیلان اظهار داشت: عزم و اراده‌ای جدی برای ارائه خدمات به مردم با توجه به وظایف دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

استاندار گیلان بیان کرد: استان گیلان از استان‌هایی است که از نعمات الهی برخوردار است اما به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی با بارش باران که رحمتی الهی است در برخی مواقع و در صورت نبود آمادگی لازم، امکان پدیدآمدن خسارات به مردم و زیرساخت‌ها وجود دارد.

زارع گفت: تشکیل چهارمین جلسه استانی این ستاد و نیز جلسات متناظر شهرستانی به‌منظور ایجاد آمادگی و هماهنگی دستگاه‌های متولی و خدمات‌رسان است و پیش‌بینی، پیشگیری و کاهش خطرپذیری، رویکرد اصلی سند راهبردی مدیریت بحران است و بایستی با شناخت وظایف نسبت به آن اقدام شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان اعلام کرد: انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث با کمترین هزینه امکان‌پذیر است اما پس از تخریب برای احداث مجدد آن‌ها، میلیاردها تومان نیاز است بنابراین باید در این امر با جدیت بیشتری برخورد شود.

وی افزود: تدوین برنامه‌ها، راهکارها، وظایف و انسجام میان بخش‌ها گامی بسیار مهم قبل از وقوع هرگونه حادثه‌ای است و انجام وظایف مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان باید براساس قانون مدیریت بحران باشد زیرا برای هر چالش، آسیب و دغدغه‌، متناسب با ساختارهای مختلف آن راهکار مناسب پیش‌بینی شده است.

زارع گفت: حفظ آرامش اجتماعی و اطلاع‌رسانی همراه با صداقت، شفافیت و براساس اطلاعات صحیح هنگام بروز حوادث و بحران‌ها ضروری است و از صدا و سیما و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان انتظار می‌رود در راستای آموزش پیشگیری و مقابله با بحران‌ها و آگاهی‌افزایی صحیح به مردم از طریق مصاحبه با سخنگوی تعیین‌شده ستاد تلاش کند.

استاندار گیلان بیان کرد: آموزش مدیران، کارشناسان و دست‌اندرکاران مرتبط با سوانح طبیعی و غیرطبیعی در دستگاه‌های اجرایی، امدادی، نظامی و انتظامی لازم است و استفاده از ظرفیت‌های موجود در هلال‌احمر، بسیج، سازمان‌های مردم نهاد و مردم نیز بسیار موثر است.

زارع افزود: ارتباط مستقیم دستگاه‌های اجرایی با مجموعه‌ها و افراد ذیربط مانند جهادکشاورزی با کشاورزان، دامداران، باغداران و گلخانه‌داران جهت کاهش آسیب‌های احتمالی در مقاطع بحرانی ضروری است.

وبه دلیل تراکم جمعیتی موجود در استان و به ویژه شهرستان رشت باید دستگاه‌های متولی به‌ویژه بخش خصوصی در تأمین ماشین‌آلات، امکانات و تجهیزات لازم هنگام بروز حوادث مشارکت داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان خاطرنشان کرد: طبق قانون مدیریت بحران، همه دستگاه‌های اجرایی، موسسات عمومی دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی هنگام حوادث موظف هستند که به محض درخواست رئیس ستاد استانی و شهرستانی، تمامی امکانات و تجهیزات خود را در اختیار ستاد قرار دهند.

وی بیان کرد: تهیه لیستی از امکانات و ماشین آلات موجود در دستگاه‌ها و شهرداری‌ها با جزئیات دقیق لازم است و همچنین هنگام بروز حوادث چنانچه فرماندار هر شهرستانی از دستگاه‌های اجرایی، دهیاری‌ها و بخش خصوصی درخواست امکاناتی داشته باشد باید براساس قانون به صورت سریع در اختیار قرار گیرد.

زارع ابراز داشت: باوجود تذکر شفاهی، کتبی و اتمام مدیریت شماری از مدیران استانی پس از ارزیابی دقیق صورت گرفته در بارش برف بهمن ماه سال گذشته، در راستای منافع و مصالح مردم به هیچ‌وجه مصلحت‌اندیشی نمی‌شود زیرا مدیران موظف هستند که براساس قانون نقش موثری در بهبود امور داشته باشند.

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گیلان خاطرنشان کرد: هنگام بروز حوادث باید مدیران و کارشناسان، ارزیابی شوند تا ضمن تشویق دست‌اندرکاران با خاطیان نیز برخورد قانونی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به ارائه طرح‌ها و برنامه‌ها به دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان در جهت جلوگیری از بروز خسارت به زیرساخت‌ها و کاهش مشکلات مردم هنگام وقوع حوادث طبیعی، برخی از طرح‌ها اجرا شدند و برخی نیز در حال اجرا هستند که در این راستا همه موظف به همکاری و همراهی هستند.

زارع افزود: برای جلوگیری از هرگونه آسیب به مردم و زیرساخت‌ها نباید کوتاهی شود و همچنین بعضی از طرح‌ها مانند قطع شاخه درختان برای جلوگیری از آسیب به شبکه انتقال و توزیع برق، نیازمند تسریع در صدور مجوز است و تأخیر در انجام آن به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

استاندار گیلان اظهار داشت: بخشی از افزایش 14 درصدی مصرف گاز در بخش غیرنیروگاهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ناشی از اسراف است بنابراین صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌ویژه در فصل سرما ضروری است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان گفت: باید نحوه صرفه‌جویی در مصارف از طریق رسانه‌ها آموزش داده شود و در همین راستا صرفه‌جویی در مدارس و اداره‌ها و قطع گاز در ساعات غیراداری و بخش‌های غیرضروری لازم است.

به گزارش تسنیم، در این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرماندار و شهردار رشت نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته و پیشنهادات مدنظر در راستای کاهش آسیب‌های احتمالی به مردم و زیرساخت‌ها ارائه کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار