رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان : شیوه نامه خط و الفبای گیلکی به همت پژوهشگران گیلانی تهیه شد.
کد خبر: ۹۱۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲ 04 November 2020
رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان گفت : شیوه نامه خط و الفبای گیلکی با عنوان «سرخط» به همت گروهی از ادیبان و استادان دانشگاه گیلان، به همت این پژوهشکده تهیه و رونمایی شد.
  • سیدهاشم موسوی با بیان اینکه گیلکی از زبان هایی است که از گذشته‌های دور دارای ادبیات مکتوب بود افزود : دغدغۀ اغلب پژوهشگران و گیلک زبان‌ها ، داشتن خطی است که مورد قبول اغلب محققان و نویسندگان گیلکی باشد. 
  • وی با اشاره به فراخوان 4 ماهه برای شرکت در هم اندیشی خط و نگارش گیلکی گفت : در این مدت ۱۰ بستۀ پیشنهادی از ۱۶ محقق به پژوهشکدۀ گیلان‌شناسی رسید .
  • رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان با بیان اینکه «سرخط» یک شیوه‌نامۀ پیشنهادی در نوشتار و خط گیلکی است افزود : از محققان و پژوهشگران در خواست می شود در اصلاح و رفع نواقص و کاستی‌های یاری کنند.
    سیدهاشم موسوی گفت : گیلکی یکی از زبان‌های باستانی و پرمایه ایران است که بسیاری از واژه‌های آن با اندک تفاوتی در زبان اوستا هم موجود است.
  • وی افزود : محققان ، زبان گیلکی را از گروه زبان های ایرانی شاخه شمال غربی می‌دانند که زبان مادری اکثر مردم گیلان و جوامع کوچکتر در استان های مجاور از جمله مازندران، قزوین و تهران است. 
  • رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان با بیان اینکه زبان گیلکی از شرق با گویشوران مازندرانی، از غرب با گویشوران تالشی، از جنوب با گویشوران تاتی همجوار است و در درون محدوده خود لهجه‌های مختلفی دارد گفت : زبان گیلکی قرن ها در برابر نفوذ فرهنگ اقوام بیگانه موجودیت خود را حفظ کرده است و به چند گویش تکلم می‌شود. 
 
  • سیدهاشم موسوی با اشاره به اینکه زبان گیلکی، مشتمل بر چهار لهجه بیه‌پس (گیلان غربی)، بیه‌پیش (گیلان شرقی)، گیلکی غرب مازندران و گالشی (مناطق کوهستانی جنوب گیلان) است گفت : مردم شمال غربی گیلان به زبانی دیگر از خانواده زبان‌های حاشیه دریای خزر که زبان تالشی است تکلم می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار