رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برداشت برنج راتون (کشت دوم) در ۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارهای استان پایان یافت.
کد خبر: ۹۱۴۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷ 03 November 2020

مسعود الماسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال کشت و پرورش راتون در ۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزارهای گیلان انجام گرفت که شالیکاران حدود ۸۰ هزار تن شلتوک به ارزش اقتصادی یک هزار و ۲۰۰ میلیاد تومان در استان برداشت کردند.

وی اظهار داشت: سال گذشته در ۸۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان پرورش راتون انجام گرفت که ۷۶ هزار تن راتون به ارزش اقتصادی ۸۳۶ میلیارد تومان برداشت شده است.

الماسی خاطر نشان کرد: کشت دوم در سایر محصولات شامل پاچ باقلا، باقلا برکت، سبزیجات برگی و غده ای و شبدر در ۳۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام گرفته که پیش بینی می شود ۴۰۰ هزار تن محصول به ارزش اقتصادی ۲ هزار میلیارد تومان برداشت شود.

شالیکاران استان گیلان، با پرورش برنج راتون پس از برداشت برنج و نیز کشت و کار محصولات ثانویه در اراضی شالیزاری باعث توسعه کشت دوم و رونق تولید می شود.

در نیمه دوم سال، بسیاری از کشاورزان گیلانی تقریبا بیکارند که با کشت دوم شالیزارها از بیکاری در می آیند و درآمد خوبی هم نصیبشان می شود؛ درآمدی که می تواند هزینه های آماده کردن شالیزارها و کشت و کار برنج را در بهار و تابستان تامین کند.

تقریبا تمامی ارقام کیفی و محلی برنج رایج در استان گیلان از استعداد راتون زایی خوبی برخوردارند.  کنترل دام های اهلی به ویژه گاو، گاومیش و گوسفند در زمان پرورش راتون توسط روستاییان ضروری بوده و نیازمند به عزم عمومی است.

شالیکاران گیلانی افزون بر درآمدی که از کشت برنج در هر هکتار به دست می آورند در کشت دوم براساس نوع و ارزش محصول کشت شده به طور متوسط بین  هشت تا ۲۰ میلیون تومان درآمد عایدشان می شود.

از آنجا که در نیمه دوم سال بارندگی ها در گیلان افزایش می یابد و غالبا شالیزارها دچار آبگرفتگی می شوند با کشت دوم که لازمه آن ایجاد زهکش است، آب ها به بیرون شالیزار هدایت و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک از جاری شدن سیل هم جلوگیری می شود.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار