موسیقی حیات بخش آب در جای جای پردیس گیلان به گوش می رسد . قطرات باران ، موجهای کاسپین ، خروش رودها ، قل قل چشمه ها ، سبز آبی تالاب ها . با این همه برخی نقاط این استان نیز از آب مناسب آشامیدنی و بعضی نواحی از آب کافی برای کشاورزی برخوردار نیستند.
کد خبر: ۹۱۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴ 27 October 2020

بیشترین ریزش در سطح دشت مربوط به شهر بندرانزلی با متوسط سالانه دو هزار میلیمتر و حداقل بارندگی در حوالی رودبار ، لوشان و منجیل با متوسط سالانه ۲۰۰ میلیمتر است.گیلان برخوردار از دریای خزر ، تالاب انزلی ، بیش از ۴۰ رودخانه و چشمه های متعدد آب معدنی است .

دولت تدبیر و امید، از زمان استقرار،  برنامه ریزی هایی برای آبرسانی  و ارتقای شاخص بهره مندی مردم از آب آشامیدنی کرد که گرچه ممکن است ضرب آهنگ برخی از آنها بدلیل تحریم ها کند شده باشد اما تلاش ها همچنان برای انجام پروژه های عمرانی ادامه دارد .

زمانی که دولت یازدهم استقرار یافت، شاخص آب شرب روستایی استان  ۶۵.۴۵  درصد بود ، اما  این بهره مندی پایان سال ۹۸ به ۷۷.۳۲ درصد افزایش یافت.

در همین ارتباط شماری از دهیاران استان  نیز  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا  آبرسانی به روستایشان  و تلاش دولت برای انجام خدمات با وجود تحریم ها را یادآور شدند.
حسین زاده دهیار روستای پوده از توابع رودسر است که  با اشاره به آبرسانی به روستایشان در سال ۹۵ گفت :  روستای پوده دارای ۶۹ خانوار  با ۲۹۷ نفر جمعیت است که با مشکلات آب بویژه برای دو ماه از فصل تابستان روبرو بود.
وی تصریح کرد: این منطقه مملو از باغ های فندق است که علاوه بر جمعیت موجود ،  ۲۰۰ خانوار دیگر نیز برای  کشاورزی به این مکان در بالادست می آیند.
وی با یادآوری اینکه این منطقه  کوهستانی و سخت گذر در ارتفاع بیش از یک هزار و ۵۰۰ متر بالاتر از دریا واقع شده که از اواسط مردادماه تا اواخر شهریور ماه به طور معمول آب بویژه برای کشاورزی  برای مردم وجود ندارد ،گفت: در زمانی که هنوز آبرسانی به این روستا انجام نشده بود ،بارندگی در تابستان کم بود و  مجبور بودیم فقط یک ساعت  آب را  طی ساعات روز، صبح ، ظهر و شب) باز کنیم و بقیه ساعت ها مردم با مشکل نبود آب به سر می بردند .
 وی افزود: در سال ۹۱ ، فقط ۲ کیلومتر لوله گذاری برای آبرسانی به این روستا انجام شد اما سال ۹۶ ، ۱۰ کیلومتر لوله گذاری دیگر نیز انجام شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر آبرسانی به صورت بهداشتی و سالم  از طریق چشمه ای که در بالادست این روستا  وجود دارد ، انجام می شود که نه تنها مشکل آب شرب روستاییان را برطرف کرده ، بلکه مشکل آب کشاورزی آن ها را نیز حل کرده است.
حسین زاده گفت: اکنون مردم در همه ساعات آب شرب دارند و فقط شب ها آب شرب آنها برای پر شدن منبع آب تا صبح بسته می شود .
دهیار روستای گزلبن نیز با اشاره به اینکه این روستا ۸۵ خانوار جمعیت و با رحیم آباد از توابع رودسر هفت کیلومتر  فاصله دارد،  گفت: قبلا آبرسانی به این روستا در بهار و تابستان  از طریق تانکر آبرسانی سیار انجام می شد اما با بهسازی چشمه و لوله گذاری ۲ هزار و ۵۰ متر خط انتقال از چشمه به مخزن آبرسانی به این روستا  صورت گرفت.
 وی اضافه کرد: علاوه بر این ، ۴ هزار و ۶۰۰ متر شبکه توزیع انجام شد؛ ضمن آنکه مخزن ۱۰۰ هزار لیتری نیز و حوضچه آرامش ۱۰ هزار لیتری نیز برای آبرسانی در این روستا انجام شد.
الیاس کاظمی یکی از دهیاران استان گیلان در دهستان شاه قاجی ( اسلام اباد) از توابع شهرستان رشت به خبرنگار ایرنا گفت: این روستا بیش از ۸۰ خانوار جمعیت دارد که قبلا از چاه عمیق و نیمه عمیق استفاده می کردند.
 وی با بیان اینکه این روستا  در سال ۹۹-۹۸ به آب تصفیه خانه بزرگ استان وصل شدیم ،  اضافه کرد: قبل از این  احتمال آلودگی آب در طول مسیر وجود داشت ؛ ضمن آنکه  وقتی به آب کلر اضافه می شد بدلیل آهن بالای آب ، رنگ آب تغییر می یافت و دارای طعم بدی نیز می شد.
وی اظهار داشت: بدلیل همین آهن بالا در آب ، لوله ها رسوب می گرفت و فشار آب کم می شد اما اکنون  با  اتصال این روستا به تصفیه خانه بزرگ آب  این مشکلات برطرف شده است .
مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان رشت نیز با اشاره به مزایای یکپارجه سازی آب و فاضلاب  شهری و روستایی گفت: یکی از مزایای این یکپارچه سازی استفاده از تاسیسات همدیگر است.
محمود امیری افزود: علاوه بر تهدادی از روستاهایی که از آب تصفیه خانه بزرگ بهر ه مند شده اند ، در دهه فجر امسال نیز حدود ۲۵ روستای دیگر  وارد مدار و از تصفیه خانه بزرگ  تامین آب می شوند.

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مجموع  تا سال ۱۳۹۲ یک هزار و ۴۴۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در گیلان از خدمات آبرسانی بهره مند بودند که این تعداد با افزایش ۱۳۷ روستا به یک هزار و ۵۷۷ رسیده است .
محسن حسینی افزود: همچنین از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸،  تاسیسات آبرسانی مربوط به  ۹۶ روستای بالای۲۰ خانوار استان بهسازی شده اند .
 وی تصریح کرد: برای آبرسانی به روستاهای تحت پوشش قرار گرفته از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸ ، ۶۴ حلقه چاه حفر ، ۱۱۵ دهنه چشمه بهسازی ، سه هزار و ۹۶۳ کیلومتر شبکه توزیع آب آشامیدنی ، ۱۲۲ ایستگاه پمپاژ احداث، یک هزار و ۲۹۶ کیلومتر خط انتقال احداث و  ۲۴ هزار و ۹۰۰ مترمکعب مخزن ساخته شده است.
وی اظهار کرد: همچنین در قلمرو شهری یک میلیون و ۵۶۵ هزار و ۴۲ نفر تا پایان سال ۹۱ از آب شرب بهداشتی برخوردار بودند که این تعداد به یک میلیون و ۸۳۳ هزار و ۷۷۲ نفر رسیده است که نشان دهنده رشد ۱۴.۶۵صدم درصدی در برخورداری از آب شرب سالم می باشد.
وی اضافه کرد:  همچنین در محدوده شهری تعداد چاه های در مدار بهره برداری تا پایان سال ۹۱، ۱۸۴ حلقه بود که این میزان در پایان سال ۹۸ به ۲۱۶ حلقه رسیده است که نشان دهنده رشد۱۴.۸۱ درصد می باشد .
وی حداکثر ظرفیت تامین آب و ظرفیت منابع تامین آب را نیز ۱۳۴.۶۵ میلیون متر مکعب در سال تا پایان سال ۹۱ اعلام کرد که این میزان در سال ۹۸ به  ۱۹۲.۸۵ افزایش یافته است و نشان دهنده رشد ۳۰.۱۸  صدم درصد می باشد .حسینی اظهار داشت: ظرفیت در دست بهره برداری تصفیه خانه های آب نیز از ۶۷ هزار مترمکعب در شبانه روز تا پایان سال ۹۱ به ۳۹۴هزار و ۹۲  متر مکعب در شبانه روز افزایش یافته است که نشاندهنده افزایش ۸۲.۹۸ درصدی است.
افزایش ۱۰۰ درصد فاضلاب روستایی در دولت تدبیر و امید
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری استان  ۹۶۳ هزار و ۴۸۰ نفر تا پایان سال ۹۱ بود که این تعداد به یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۱۰۳ نفر افزایش یافته است که نشان دهنده ۱۸.۴۹ درصد افزایش می باشد.
وی ادامه داد: همچنین حجم فاضلاب جمع‌آوری شده در شبانه روز تا پایان سال ۹۱، ۱۶۶ هزار و ۲۲۲ مترمکعب در شبانه روز بود که این میزان به بیش از ۲۰۲ هزار متر مکعب در شبانه روز در پایان سال ۹۸ افزایش یافت.
 وی بیان کرد: ظرفیت در دست بهره‌برداری تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بیش از ۲۳ هزار مترمکعب در شبانه روز بود که به بیش از ۷۹ هزار مترمکعب در شبانه روز رسیده است که بیش از ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد
 به گفته حسینی؛ در حال حاضر،  جمعیت تحت پوشش فاضلاب روستایی چهار هزار و ۹۳۶ نفرمیباشد که بیانگر  یکصد درصد رشد است.

 در این هفت سال بویژه از سال ۹۷ ؛ اگرچه تحریم ها مشکلات عدیده ای را در همه بخش های اقتصادی گذاشته و سرعت گیرهای بسیاری در مسیر قرار داده  اما  با این وجود  قطار توسعه متوقف نشده و اگر  حرکت آن شتابان هم نباشد ولی سعی دارد تا موانع را پشت سر بگذارد  برای  نیل به  ایستگاه و هدف غایی ادامه راه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار