مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان :
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان گفت : با وجود تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا در نیمه نخست امسال تخلیه و بارگیری کالا از بنادر استان ۵۶ درصد رشد یافت.
کد خبر: ۹۱۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 27 October 2020

محمد رضا آبایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در انزلی با اشاره به نقش مهمی که بنادر در اقتصاد و تجارت کشور ایفاء می کنند، افزود :بنادر دریچه ورودی و دروازه های اصلی تجارت کشور هستند و در حال حاضر ۸۵ درصد تجارت کشور از طریق بنادر و ناوگان حمل و نقل دریایی انجام می گیرد.

وی عنوان کرد : ما در شرایط تحریم تصمیم به وضع قوانین و مقرراتی گرفتیم تا بتوان کالاهایی که هنوز به کشور ارسال نشده را ثبت سفارش کرد.

وی گفت : در حال حاضر بنادر ما آمادگی دارد تا با توجه به قوانین مناطق آزاد و ویژه شرایطی را برای صاحبان کالا فراهم کند و فرصت دهد تا آنان روند و مراحل قانونی ورود کالا به کشور را پس از ثبت سفارش و تخلیه انجام دهند.

وی تاکید کرد : این شرایط در کلیه بنادر کشور بویژه در بنادر استان گیلان وجود دارد و بندر انزلی با توجه اینکه در محدوده منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی قرار گرفته می تواند از این قوانین به نحو مطلوبی برای کلیه تجار استفاده کند.

وی افزایش ماندگاری کالاهای اساسی در بنادر برای تخصیص ارز مناسب را دیگر راهکار اداره بنادر و دریانوردی برای کمک به اقتصاد در شرایط تحریم عنوان و تصریح کرد : اداره بندر با کاهش هزینه های انبارداری برای کالاهای اساسی در شرایط تحریم به بخش خصوص و تجار کمک می کند.

وی با بیان اینکه تخلیه و بارگیری کالا امسال رشد خوبی داشته است، ابراز امیدواری کرد : در این میان بندرگاه انزلی بیش از پیش ارتقا یابد تا به جایگاه واقعی خود برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه محوطه بندری انزلی از ابتدا برای ورود چوب و آهن آلات طراحی شده بوده و به همین لحاظ رعایت موارد بهداشتی در انبارهای آن اهمیت چندانی نداشت، تصریح کرد: با تغییر رویکرد بندر از ورود آهن آلات و چوب به غلات ماهیت محوطه بندری به سمت احداث انبارهای مکانیزه و سیلوی غلات تغییر کرد.

آبایی افزود : اداره بندر جهت نگهداری غلات در بهترین وضعیت موجود با هماهنگی شبکه بهداشت کلیه انبارهای این بندرگاه را ضدعفونی و قرنطینه کرد تا شرایط مساعد تری را برای نگهداشت غلات فراهم کند.

وی با بیان اینکه بندر جهت مبارزه با جانوران موذی در انبارها اقدامات لازم را انجام می دهد، گفت: درصورت بروز هرگونه مشکل و مساله موارد با دقت بررسی می شود.

وی با اشاره به احداث و بهره برداری از چهار سیلوی نگهداری غلات در این بندر گفت : از این تعداد دو سیلوی۵۰ و ۶۰ هزار تنی به بهره بهرداری رسیده و بزودی دو سیلوی ۳۰ و ۴۵  هزار تنی افتتاح می شود.

 وی افزود : یک سیلوی ۳۵ هزار تنی نیز تا پایان مرداد ماه سال آتی آماده بهره داری خواهد بود.

این مسئول بنادر استان در بخش دیگری بر رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی در این بندر تاکید کرد و گفت: تمامی پرسنل ملزم به استفاده از دستکش، ماسک و رعایت فاصله اجتماعی هستند. همچنین خودروهایی که وارد بندر شده و کالاهای که از کشتی‌ها تخلیه می‌شوند ضدعفونی و با استفاده از سیستم های بهداشتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه هرگونه موارد مشکوک گزارش و سیستم قرنطینه‌ای فعال می شود، تصریح کرد : پرسنل شناورهای ورودی و خروجی از بندر و کارکنان اداره بندر هنگام ورود به اداره، تب سنجی می شوند و با انجام این اقدامات پیشگیرانه خوشبختانه تاکنون در این اداره مورد خاصی از ابتلا به کووید ۱۹ گزارش نشده است.

وی درخصوص ورود کالاهای خطر آفرین مانند مواد شیمیایی و غیره نیز اظهار داشت: این بندرگاه براساس کنوانسیون های بین المللی و دستورالعمل‌های جهانی عمل می کند و نحوه تخلیه و بارگیری این کلاها طبق دستورالعمل های خاص انجام می شود.

وی افزود : ابتدا کالای خطرناک شناسایی و چگونگی نگهداری، تخلیه و نحوه بارگیری آن بر اساس ابلاغ دستورالعمل های صادره از سوی سازمان مرکزی و با هماهنگی در انبارها انجام می‌شود.

میر کل بنادر و دریانوردی گیلان تاکید کرد : در بندرگاه انزلی قرنطینه های بهداشتی برای کالاهای نباتی، انسانی و حیوانی اعمال و با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نسبت به سمپاشی و گندزدایی این کالاها اقدام می شود.

بندرگاه انزلی با سابقه ۱۰۰  ساله در عرصه حمل و نقل دریایی در حال حاضر بعنوان برند شناخته شده در منطقه همواره مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است.

بندر انزلی با ۱۳ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار