کد خبر: ۹۰۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳ 11 October 2020

نشست ویژه بررسی‌تحقق سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی شهر رشت از درآمدهای شهرداری و نیز تبادل نظر در خصوص بازسازی کتابخانه عمومی امام رضا(ع) و ایجاد کتابخانه ویژه نوجوانان با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در دفتر شهردار کلانشهر رشت برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان رشت از کمبود سرانه فضای مطالعه این شهر نسبت به سایر نقاط کشور سخن گفت.

پریسا کرمی با بیان اینکه امروز سرانه فضای مطالعاتی در شهر رشت کمتر از نیم متر مربع برای هر صد نفر است بر لزوم تدوین برنامه مشترک با همکاری دستگاه های زیربطی چون شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی تاکید کرد.

وی همچنین به تنها منبع درآمدی این مجموعه برای هزینه کرد در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه در کتابخانه ها و نیز اجرای برنامه های فرهنگی اشاره و سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمدهای هفتگانه شهرداری را برای رسیدن به اهداف فرهنگی در این حوزه مهم عنوان کرد.

کرمی همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت پرداخت این سهم از سوی شهرداری رشت خواستار پرداخت بدهی های این سازمان به حساب انجمن کتابخانه های عمومی رشت شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان تصریح کرد: بازسازی و تجهیز کتابخانه امام رضا و احداث خانه کتاب در محله دیانتی نیز می تواند با مشارکت شهرداری رشت و از محل سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی رشت از بدهی سالهای گذشته شهرداری صورت پذیرد.

عطایی: آمادگی کامل شهرداری رشت برای توسعه فضاهای کتابخوانی

سرپرست شهرداری رشت در این جلسه با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی اظهار کرد: هرگز فضای مجازی نمی تواند جایگزین کتاب شود. ناصر عطایی با اشاره به حمایت های شهرداری رشت از ترویج فرهنگ کتابخوانی بیان کرد: شهرداری رشت همواره از فرهنگ کتاب و کتابخوانی حمایت می کند.

عطایی همچنین تصریح کرد: مطالبات کتابخانه های عمومی گیلان از سهم نیم درصدی شهرداری نیز با اولویت بندی و بصورت هماهنگ پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز گیلان در ادامه این نشست ضمن قدردانی از اقدامات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و گسترش فضای مطالعه برای شهروندان اظهار کرد: اداره کل کتابخانه ها و مدیریت شهری می توانند با مشارکت یکدیگر نسبت به احداث فضاهای جدید برای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب اقدام کنند.

محمد حسن عاقل منش در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت تعریف و اولیت بندی پروژه های فرهنگی، از رایزنی با مسئولین اداره کل راه و شهرسازی برای اختصاص بنای نیمه کاره مناسبی در محله ساغریسازان رشت برای ایجاد کتابخانه عمومی در آن منطقه شهر رشت خبرداد.

عاقل منش با اشاره به اینکه ساختمان های با قدمت فراوان در محله خواهر امام (ع) رشت قرار دارند بیان کرد: می توان بخشی از فضای موجود را به حوزه فرهنگ به ویژه کتابخوانی اختصاص داد.

وی اذعان داشت: سرای محله واقع در محله دیانتی می‌تواند به یک کتابخانه تبدیل شود و شهرداری رشت می‌تواند در کنار خانه کارآفرینی و خانه سلامت نخستین خانه کتاب را راه اندازی کند.

عضو شورای اسلامی رشت در ادامه اذعان داشت: شهرداری می‌تواند مطالبات ناشی از سهم نیم درصدی کتابخانه ها را در قالب احداث کتابخانه و یا تجهیز و بازسازی کتابخانه ها پرداخت کند.

عاقل منش همچنین خاطرنشان کرد: امیدواریم همکاری مجموعه مدیریت شهری و اداره کل کتابخانه های گیلان منشا خدمات موثر برای مردم شهر رشت باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار