کد خبر: ۹۰۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ 10 October 2020

بحث امنیت غذایی موضوعی است که جهت تحقق به مؤلفه‌های زیادی نیاز دارد و دست‌یافتنی است به بیان دیگر علاوه بر اجرای راهکارهایی جهت افزایش تولید و بهره‌وری حمایت از کشاورزان اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد.

تغییرات اقلیمی، آب و هوایی و بارش باران‌های موسمی، سرمازدگی و یا بروز خشکسالی از جمله مصائبی است که همواره عرصه را بر کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات مختلف کشاورزی از جمله شالیکاران و چایکاران تنگ می‌کند و انتظار می‌رود در مجموعه سیاست‌های توسعه‌ای کشور، حمایت از کشاورزان نیز گنجانده شود.

نیمه مرداد ماه امسال بود که در موعد شروع فصل درو و برداشت محصول استراتژیک برنج باران‌های موسمی و بدون وقفه‌ای در سطح استان گیلان آغاز شد که به موجب آن شالیزارهای استان دچار ورس یا همان خوابیدگی شد حتی اوضاع آنقدر وخیم بود که برخی از شالیزارهای برداشت نشده شرق و غرب استان به دریاچه تبدیل شدند.

«خوابیدگی 140 هزار هکتار معادل 58 درصد شالیزارهای گیلان بر اثر بارش باران»

مسعود الماسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت ضمن اشاره به مشکلاتی که به سبب بارش‌های باران برای شالیکاران استان پدید آمده اظهار داشت: بارش‌های مرداد و چند روز بعد آن موجبات خوابیدگی و یا ورس چیزی در حدود 140 هزار هکتار معادل 58 درصد شالیزارهای استان گیلان را فراهم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه بیشترین پراکنش بارندگی در پهنه‌های مرکزی استان اعم از شهرستان‌های انزلی، رشت و آستانه‌اشرفیه متمرکز بوده ابراز داشت: به جهت تقارن با فاز رسیدگی دانه، خسارات عمدتاً کیفی و تا حدودی کمی برآورد شده است.

بهمن علیزاده با اشاره به اینکه در مرحله نخست بارش باران در مرداد ماه شهرستان‌های املش، رودسر و صومعه‌سرا و در مرحله دوم بارندگی شهرستان‌های انزلی، صومعه‌سرا و رشت دارای بیشترین میزان بارندگی بودند تصریح کرد: خسارت‌هایی که به شالیزارهای استان گیلان وارد شده است پس از بررسی‌های دقیق اعلام می‌شود.

اطلاعات و صحبت‌های مسئولان مرتبط در حوزه سازمان جهاد کشاورزی گیلان و اعداد و ارقامی که توسط آنان مطرح شد بخشی از مشکلاتی که برای شالیکاران گیلانی و خساراتی که به محصول برنج آنان وارد آمد را بازگو می‌کنند از طرفی باید توجه داشته باشیم که درو دستی شالیزارها هزینه برداشت برنج را امسال برای کشاورزان گیلانی به چندین برابر افزایش داد.

«تنها یک سوم کشاورزان شالیکار گیلانی محصول خود را بیمه کرده‌اند»

نماینده مردم رشت در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: طبق برآوردهای اولیه ستاد بحران وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استانی بارش شدید باران در روزها و هفته‌های گذشته حدود 500 میلیارد تومان به شالیزارهای گیلان خسارت وارد کرده که البته این حداقل برآورد خساراتی است که به اراضی استان وارد شده است.

جبار کوچکی‌نژاد با بیان اینکه در بحث بیمه محصولات کشاورزی خاصه محصول استراتژیک برنج فقط یک سوم کشاورزان شالیکار گیلانی محصول خود را بیمه کرده‌اند عنوان کرد: عدم اطمینان بین بیمه‌گر محصولات کشاورزی و بیمه کننده و پرداخت ناچیز غرامت باعث بی‌انگیزگی کشاورزان گیلانی نسبت به بیمه شده است. 

کوچکی‌نژاد اخذ پول توسط صندوق‌های بیمه‌گر از کشاورزان شالیکار گیلانی و در نهایت عدم پرداخت خسارت به آن‌ها را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: بحث دوم هم عدم تمکن مالی کشاورزان استان گیلان است زیرا وقتی شالیکار از حیث قدرت مالی و اقتصادی ضعیف باشد قدرت پرداخت بیمه محصول کشاورزی خود را ندارد.

وی پیشبرد طرح بیمه درمان کشاورزان و افزایش سهم پرداخت دولت را مورد تأکید قرار داد و افزود: در بودجه سال 1400 و قانون برنامه هفتم که باید همین مجلس آن را مصوب کند لازم است سهم وسیعی از بیمه درمان کشاورزان را دولت از منابع خودش پرداخت کند و از آن طرف هم کشاورز پرداخت درصد اندکی از سهم بیمه خود را متقبل شوند.

«ضرورت تعریف نوع جدیدی از بیمه محصولات کشاورزی برای حمایت از برنجکاران»

نماینده مردم رشت در مجلس با تأکید بر اینکه کشاورزان قشری بسیار آسیب‌پذیر هستند و در حوادث مختلف خسارت سنگینی به آنان وارد می‌شود ابراز داشت: یکی از مسائلی که باید مجلس به دنبال تحقق آن باشد تعریف و قانونی کردن نوع جدیدی از بیمه محصولات کشاورزی است تا کشاورزان برای بیمه محصولات خود تشویق و ترغیب شوند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خسارتی که امسال به شالیکاران گیلانی به جهت بارش شدید باران و جاری شدن سیل وارد شد را بسیار شدید دانست و گفت: برخی از شالیزارهای گیلان بیش از 90 درصد و برخی هم حدود 50 درصد خسارت دیدند و به بیان دیگر امسال به بیش از یک دوم اراضی برنجکاری زیر کشت گیلان آسیب وارد شد.

کوچکی‌نژاد پرداخت خسارات وسیعی که به برنجکاران گیلانی وارد شده است توسط دولت و بیمه را مورد تردید قرار داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها وقتی بارندگی در فصل برداشت برنج در گیلان حادث شد هزینه‌های کارگری به شدت افزایش پیدا کرد و حتی به چند برابر رسید که پرداخت آن برای شالیکار گیلانی بسیار سخت و دشوار بود.

وی به مکاتباتی که در هفته‌های گذشته با وزیر جهاد کشاورزی در مورد مشکلات شالیکاران خسارت‌دیده گیلانی داشته است اشاره کرد و افزود:  ستاد بحران وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استانی از نزدیک خسارات وارد شده به شالیزارها را مورد بازدید قرار دادند و برآورد اولیه آنان از میزان خسارات، چیزی حدود 500 میلیارد تومان بود.

نماینده مردم رشت در مجلس با تأکید بر اینکه 500 میلیارد تومان حداقل خسارت‌هایی است که به برنجکاران استان گیلان وارد شده است عنوان کرد: به اعتقاد بنده ستاد بحران و معاونت برنامه و بودجه کشور باید منابع لازم برای پرداخت خسارت به شالیکاران را تأمین کنند زیرا اگر این امر به تأخیر بیافتد احتمال اینکه فراموش بشود زیاد است.

«تعرفه بیمه محصولات کشاورزی به ویژه برنج بالا است»

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه وی به وزیر جهاد کشاورزی در مورد تسریع پرداخت خسارت باران به شالیکاران گیلان تذکر داده است اظهار داشت: تعرفه بیمه محصولات کشاورزی به ویژه برنج بالا است و انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی حمایت کند.

رسول فرخی اتخاذ تدبیری برای کمک به کشاورزان و شالیکاران استان گیلان که در جریان بارش‌های شدید باران در فصل برداشت برنج دچار خسارت‌های هنگفتی شدند را ضروری خواند و افزود: هزینه تولید در بخش کشاورزی بسیار بالا رفته است و باید کمک کنیم تا وضعیت اقتصادی شالیکاران به نقطه سر به سر برسد.

وی جلوگیری از ضرر و زیان هر چه بیشتر شالیکاران استان گیلان را خواستار شد و با تأکید بر اینکه مجلس به ویژه نمایندگان گیلان برای حمایت از شالیکاران تلاش می‌کنند تصریح کرد: بخشی از مشکلاتی که امسال در فصل درو برنج در گیلان پیش آمد به موضوع لایروبی انهار بر می‌گردد زیرا اگر به خوبی انجام می‌شد شاهد این خسارت‌ها نبودیم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس عدم انجام به موقع لایروبی انهار را یکی از عواملی که به جهت آن دامنه خسارت به شالیکاران استان گیلان گسترش پیدا کرد دانست و ابراز داشت: تعرفه بیمه محصولات کشاورزی و برنج بسیار بالا است و برای همین کشاورزان و شالیکاران استان گیلان هم رغبتی به آن ندارند.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان به ویژه شالیکاران استان گیلان توانایی پرداخت بیمه را ندارد و به علت بروز مشکلات عدیده اقتصادی با تنگناهایی مواجه است عنوان کرد: اگر تعرفه بیمه را کمتر در نظر بگیرند و به موقع هم پوشش بدهند و برای آن بهانه‌های مختلف نگیرند کشاورزان هم برای بیمه محصولاتشان از آن استقبال می‌کنند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس نبود شفافیت لازم و واقعی بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر را نیز به عنوان یکی از مشکلات موجود مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در این‌جا فقط و فقط کشاورز متضرر می‌شود و انگیزه‌ای در او برای بیمه کردن محصولش باقی نمی‌ماند بنابراین باید برای حل مشکل چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

مجلس یازدهم به عنوان مجلسی انقلابی از ابتدای شروع به کار خود یکی از مهم‌تری اهداف و رویکردهای خود را بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری حل و فصل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اعلام کردند از طرفی با توجه به اهمیت فعالیت پیشه کشاورزی و آسیب‌پذیر بودن این قشر انتظار می‌رود مجلس برای حمایت از آنان به شکل جدی وارد عمل شود.

«خرید 103 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و نهاده‌ از کشاورزان گیلان در نیمه نخست سال 99»

مدیر تعاون روستایی گیلان اواسط مهر ماه امسال در گفت‌وگویی از خریداری بیش از 103 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و نهاده‌ها از کشاورزان استان در نیمه نخست امسال خبر داد و ارزش اقتصادی این میزان محصولات کشاورزی خریداری شده در سطح استان را چیزی در حدود 4 هزار و 80 میلیارد ریال اعلام کرد.

رامین گیلانشاهی در این گفت‌وگو خرید محصولات کشاورزی استان گیلان به شکل توافقی، تضمینی - مباشرتی و حمایتی را مورد تأکید قرار داد و هدف از این کار را حمایت از کشاورزان و روستائیان تولیدکننده محصولات کشاورزی و دامی، تأمین مایحتاج اعضاء تعاونی‌ها، عرضه در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه محصولات کشاورزی اعلام کرد.

مدیر تعاون روستایی گیلان با بیان اینکه در نیمه نخست امسال میزان خرید و فروش‌های توافقی محصولات کشاورزی و دامی به بیش از 100 هزار تن و به ارزش سه هزار و 991 میلیارد ریال رسیده افزود: دو هزار و 845 تن انواع گوشت سفید و قرمز به ارزش 336 میلیارد ریال و 13 هزار تن شیر به ارزش 322 میلیارد ریال از جمله این محصولات است.

آمار و ارقام‌های اعلام شده از واحد تعاون روستایی گیلان نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه استان در تولید محصولات استراتژیک، نقش فعال و ارزنده کشاورزان، دامداران و روستائیان در توسعه استان و مواردی از این قبیل است که بدون شک تمام این مؤلفه‌ها و شاخص‌های ارائه شده  اهمیت بسیار بالای حمایت از کشاورزان گیلانی را دو چندان می‌کند.

«مردم و کشاورزان گیلانی نسبت به بیمه بی‌اعتماد هستند»

دیگر نماینده مردم رشت در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه به علت بارش شدید باران سطح بسیار زیادی از شالیزارهای گیلان دچار خسارت شده و هزینه‌های هنگفتی به شالیکاران استان وارد شده است اظهار داشت: فرهنگ بیمه کردن محصول برنج در گیلان به علت ضعف اجرایی نهادینه نشده است.

سیدعلی آقازاده با بیان اینکه اقتصاد گیلان بر پایه کشاورزی، صنعت و گردشگری پایه‌ریزی شده است موقعیت ویژه استان در تولید محصول استراتژیک برنج را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: قوانین، دستورالعمل‌ها، تجهیزات و امکانات برای توسعه کشاورزی گیلان وجود دارد اما تحقق آن به ظرفیت‌های اجرایی استان برمی‌گردد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از افزایش چند برابری قیمت کود شیمیایی و سه برابر شدن هزینه‌ تولید برنج در مقایسه با سال گذشته سخن گفت و اظهار داشت: مردم و کشاورزان گیلانی نسبت به بیمه بی‌اعتماد هستند و در حالی‌که امسال خسارات زیادی به آنان وارد آمد تنها 20 درصد شالیزارهای گیلان بیمه بودند.

قابلیت‌های گیلان طبق اهدافی که در چشم‌انداز توسعه‌ای استان و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیان شده در بخش‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری است و وجود باغات چای زیبا و تولید محصول استراتژیکی همانند چای جایگاه گیلان را در بخش کشاورزی دو چندان می‌کند از طرفی رونق تولید چای به حمایت از این صنعت نیز وابسته است. 

«ماجرای انحلال سازمان چای کشور و مشکلات بعد از آن»

هیئت وزیران در جلسه 6 اردیبهشت سال 83 بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی تصمیم به انحلال سازمان چای گرفت و آئین‌نامه اجرایی ماده  مورد اشاره را تصویب کرد؛ در ماده 7 این مصوبه آمده بود وزارت جهاد کشاورزی موظف است با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تا پایان سال 83 نسبت به انحلال شرکت سهامی چای ایران با رعایت قوانین مربوط اقدام کند.

ﻃﺮح اﺻﻼح ﺳﺎﺧﺘﺎر ﭼﺎی به ﻋﻨﻮان ﯾﮏﺳﯿﺎﺳﺖ اﻧﺘﻘﺎل و واﮔﺬاری اﻣﻮر ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ و ﺗﻮﻟﯿﺪ چای ﺑﻪ ﺑﺨﺸ‌‌‌ﻬﺎی ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ بود ﮐﻪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﺟﺮای ﺳﯿﺎست‌های ﮐﺎﻫﺶ و رﻓﻊ اﻧﺤﺼﺎر دوﻟﺖ و اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﯿﻔﯿﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﮐﺮدن ﺗﻮﻟﯿﺪ داﺧﻞ، اﯾ� ﺎد زﻣﯿﻨﻪ‌‌های اﻧﺘﻘﺎل ﻣ� ﺪد ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺮای ﭼﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪ شده در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﻮم ﺑﻪ اﺟﺮا درآﻣﺪ و بعدها نیز منتقدانی جدی پیدا کرد.

به هرحال در سال 88 و در سفری که رئیس‌جمهور وقت به سمنان داشت، دستور احیاء سازمان چای صادر شد و در بهمن همان سال علی محرر از فعلان صنعت چای و همچنین فعال حوزه سیاسی(نامزد انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه لاهیجان و سیاهکل) به عنوان رئیس این سازمان در آن زمان انتخاب شد.

هدف از بیان این تاریخچه از انحلال تا احیاء مجدد سازمان چای این است که بگوییم در طول تقریباً ده سال اخیر کشاورزان چایکار گیلانی با چه مشکلاتی مواجه بودند و کدامیک از دغدغه‌های آنان توسط متولیان وقت برطرف شد البته ناگفته نماند وضعیت صنعت چای در یکی دو سال اخیر و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در لزوم حمایت از کشاورزان بهبود پیدا کرد.

خشکسالی، سرمازدگی و برخی از موارد مشابه از جمله مشکلاتی است که کشاورزان چایکار گیلان و مازندران با آن مواجه‌اند بنابراین بحث بیمه محصول چای به علت وضعیت اقتصادی ضعیف چایکاران اهمیت بسیار شایان توجهی دارد از سوی دیگر طرح بیمه فراگیر باغات چای هم چند سالی است که با هدف حمایت از چایکاران اجرایی می‌شود.

«باغات چای گیلان و مازندران از سال 86 و 87 به شکل فراگیر بیمه می‌شود»

رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، ارزش برگ سبز خریداری شده از کشاورزان را تا تاریخ 16 مهر امسال 474 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: تاکنون 412 میلیارد تومان معادل 87 درصد از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران پرداخت شده و مابقی مطالبات هم به زودی به حساب آنان واریز می‌شود.

حبیب جهانساز در پاسخ به این پرسش که فرآیند بیمه کردن باغات چای دو استان گیلان و مازندران در یکی دو سال اخیر و در سال 99 چگونه پیش رفته است نیز عنوان کرد: از سال 86 و 87 در راستای حمایت از چایکار بحث بیمه فراگیر باغات چای از سر گرفته شد و متعاقب آن باغات کل چایکاران دو استان گیلان و مازندران به شکل فراگیر بیمه شدند.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای بیمه فراگیر باغات چای به شکل متمرکز بهای آن از صندوق پرداخت شد و تمام چایکاران مشمول اجرای طرح شدند تصریح کرد: در این راستا چایکاران دیگر نیازی نبود که بهای بیمه فراگیر باغات خود را بپردازند بلکه با تمهیداتی که اندیشیدیم بهای بیمه باغات از بهای برگ سبز چای برداشت و به صندوق برگردانده شد.

رئیس سازمان چای کشور از افزایش پوشش بیمه‌ای در سطح باغات چای گیلان و مازندران در سال‌های اخیر خبر داد و با بیان اینکه اگر خسارتی وارد شود تمام چایکاران از این مزایا بهره‌مند می‌شوند اظهار داشت: معمولاً در پایان هر سال و در انتهای فصل بهره‌برداری وقتی برآوردهای کارشناسی انجام شد میزان خسارت‌های وارده مشخص می‌شود.

«پرداخت 10 درصد خسارت به تمام چایکاران گیلان و مازندران در سال 98»

جهانساز با تأکید بر اینکه اگر کشاورزان چایکار خسارتی ببینند به جهت بیمه فراگیر بودن باغات چای قطعاً در پایان فصل بهره‌برداری مبالغ مورد نظر به آنان پرداخت می‌شود خاطرنشان کرد: سال گذشته معادل 10 درصد خسارت به تمام چایکاران گیلان و مازندران پرداخت شد و از محل خسارت آن‌ها باز هم مجدداً باغات چایکاران را بیمه فراگیر کردیم.

وی با بیان اینکه اگر امسال نیز کشاورزان چایکار گیلان و مازندران خسارتی ببینند طبق بیمه فراگیر مبالغ مورد نظر پس از پایان فصل بهره‌برداری و اتمام برآوردها به آنان پرداخت می‌شود اظهار داشت: اگر خسارت‌ها به شکل طبیعی در اثر سرما و گرما به باغات چای وارد شود چایکاران مورد حمایت قرار می‌گیرند و از آنان پشتیبانی به عمل می‌آید.

به گزارش تسنیم، تغییر کاربری گسترده اراضی شالیکاری و کشاورزی پدیده‌ای مخرب، نگران‌کننده و آسیب‌زایی است که به شدت استان گیلان را تهدید می‌کند از سوی دیگر بدون شک و به تأیید بسیاری از کارشناسان عدم حمایت‌های جدی و مؤثر از کشاورزان برنجکار و چایکار زمینه بروز و تشدید چنین پدیده‌های خطرناکی را به بار آورده است.

یکی از آرزوهای بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری استقلال کشورمان در بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی است و بخش کشاورزی جهت تأمین امنیت غذایی در این میان اهمیتی ویژه دارد زیرا کشورمان همواره آماج توطئه‌های دشمنان و بدخواهان خود در بخش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و جنگ اقتصادی بوده است.

از سوی دیگر بنا به مطالبات خود کشاورزان اگر سیاست‌های حمایتی از آنان در بخش تولید، کاشت، داشت، برداشت، تأمین ماشین‌آلات، تأمین نهاده‌ها، بیمه محصولات کشاورزی و نظایر آن به خوبی اجرایی شود نه تنها زمینه افزایش تولید و انگیزه آنان برای کار و تلاش بیشتر فراهم می‌شود بلکه شاهد استقلال کشور در تأمین امنیت غذایی نیز خواهیم بود.

امسال توسط مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید نامگذاری شد و کشاورزان زحمتکش گیلانی اعم از باغداران و شالیکاران و دیگر بخش‌های مرتبط به رغم مشکلات ناشی از شیوع کرونا میدان تلاش و تولید محصول را خالی نکردند و اکنون نوبت مسئولان اجرایی و تقنینی کشور است که از آنان به وقت بروز مشکل و در برابر این ناملایمات حمایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار