کد خبر: ۹۰۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 28 September 2020
 
نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بومیان بهترین حافظان منابع طبیعی هستند، گفت: افزایش امکانات روستائیان مانع دست‌اندازی غیر اصولی به جنگل‌ها می‌شود.
حسن محمدیاری

حسن محمدیاری در گفت‌وگو با  خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت توسعه روستایی را مانع اصلی برای مقابله با تخریب جنگل‌ها دانست و گفت: حفظ منابع طبیعی، انفال و جنگل‌ها خط قرمز ماست اما این موضوع به معنی استفاده نکردن از مواهب طبیعی و خدادادی نیست. کشورهایی مانند روسیه که صاحب صنایع چوب هستند در بازه های زمانی ده ساله چوب ها را استحصال کرده و بلافاصله بعد از آن کشت چوب و درخت را شروع می‌کنند. اما متاسفانه در کشور ما به ویژه در استان گیلان که بخش زیادی از جنگل‌های شمال کشور را در بر می‌گیرد، مدیریت و برنامه ریزی مناسبی برای بهره‌برداری از چوب درختان نداریم .

نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درخت و چوب، خوراک صنایع چوب کشور است، افزود: معتقدم چوب درختان شکسته و افتاده باید با برنامه ریزی مناسب در اختیار مصرف کننده و صنایع چوب قرار دهند چرا که چوب خوراک و آب حیات این صنایع بوده و موجب رونق این صنعت می‌شود و همچنین تخلف‌ها و بهره‌برداری غیر مجاز از جنگل‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. 

وی با بیان اینکه برخی معتقدند افزایش امکانات روستائیان و بومیان جنگل‌ها و منابع طبیعی را به خطر می‌اندازد که تصوری اشتباه است، تصریح کرد: ما می توانیم در کنار محافظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی، امکاناتی چون برق، آب و گاز را در اختیار روستاییان و مردم بومی ساکن در مناطق جنگلی قرار دهیم و در عین حال باید در مقابل تجاوزگران به جنگل‌ها نیز ایستادگی و با آنها به شدت برخورد کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: بر اساس قانون برنامه ششم دولت مکلف است به هر روستا و قریه‌ای که بیش 20 خانوار دارد، آب، برق، گاز، تلفن داده و جاده کشی کند. از این رو استدلال برخی برای جلوگیری از ارائه امکانات به روستائیان به بهانه تخریب منابع طبیعی و جنگل‌ها اشتباه بوده و باید با مدیریت صحیح جمع این دو را  با هم داشته باشیم.

افزایش امکانات روستائیان مانع دست‌اندازی غیر اصولی به جنگل‌ها می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکید بر اینکه روستائیان بهترین حافظان جنگل‌ها هستند، افزود: افزایش امکانات روستائیان مانع دست‌اندازی غیر اصولی به جنگل‌ها می‌شود. به عنوان مثال اگر روستاها گازکشی شود، درختان کمتری برای هیزم قطع می‌شوند. اگر جاده‌های مواصلاتی مناسبی ساخته شود، بومیان به راحتی تردد کرده و محصولات خودشان را به شهر می‌برند. همچنین اگر برق‌رسانی صورت بگیرد، روستائیان می توانند محصولات لبنی خود را ذخیره و برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند.

نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی، گفت: برخی افتخار خودشان را در توقف پروژه ها و پیشرفت مناطق می‌دانند که امری اشتباه بوده و این تفکر به هیچ عنوان زیبنده کشور نیست. از این رو  بنده از تمام ظرفیت خود برای حفظ جنگل و ارائه خدمات به بومیان و روستائیان استفاده می‌کنم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار