کد خبر: ۹۰۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ 27 September 2020

 

 
 
 
     
 
تشکیل کارگروه نظارت بر عملکرد ادارات در زمینه عفاف و حجاب اسلامی
نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه راهکارهای حفظ و صیانت از عفاف و حجاب باید عملیاتی باشد، گفت: کارگروه نظارت بر عملکرد اجرای عفاف و حجاب اسلامی در ادارات گیلان تشکیل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، آیت رسول الله فلاحتی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان در سالن غدیر استانداری با اشاره به اینکه عمر آدمی کوتاه است، اظهار کرد: زمان مرگ ناگهانی و غیر قابل پیش بینی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان گیلان با بیان اینکه انسان‌ها این را باور دارند اما از آن غفلت می‌کند، تصریح کرد: غفلت در این زمینه سبب دوری انسان‌ها از عبودیت و تقرب به خداوند می‌شود.

وی با اشاره به مدیریت یک جوان در رأس امور ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان خواستار همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌های این ستاد به ویژه در حوزه عفاف و حجاب شد.

امام جمعه رشت با بیان اینکه دستگاه‌ها برنامه‌های خود را در زمینه به ستاد امر به معروف و نهی از منکر ارائه دهند، گفت: عفاف و حجاب تنها یکی از موضوعاتی است که توسط این ستاد پیگیری می‌شود.

آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه با وجود ارائه راهکارهای امر به معروف و نهی از منکر از سوی فقها و کتب دینی اما نیازمند مشارکت همه اندیشمندان جامعه در این حوزه هستیم، افزود: همه دستگاه‌ها باید مشارکت داشته باشند تا بتوانیم آنچه که مطلوب نظام اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی دست یابیم.

گفتمان عفاف و حجاب در جامعه تأثیرگذار است

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه با بیان اینکه در شورای فرهنگ عمومی فرصتی برای نظریه پردازی وجود ندارد، گفت: بیان مشکلات و ارائه راهکارها برای حل مشکلات در حوزه فرهنگی و اجتماعی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این شورا به آن باید پرداخته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که موضوعی از سوی جامعه و عرف پذیرفته نشود عملیاتی نخواهد شد، اظهار کرد: هدف ایجاد جامعه اسلامی است و بر این اساس باید به اولویت‌ها پرداخته شود که یکی از وظایف و رسالت‌های مهم شورای فرهنگ عمومی این است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه باید به چیزهای ابتدایی در جامعه بپردازیم زیرا همین‌ها مورد هدف دشمن قرار گرفته است، گفت: البته در این زمینه دانشگاهیان، حوزوی‌ها، اندیشمندان جامعه اسلامی کارهایی انجام داده‌اند اما در برابر اقدامات و فعالیت‌های دشمنان اندک و ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید درباره این موضوعات برنامه ریزی و اقدام کنند، افزود: در سه جلسه پیش مقرر شد استاندار گیلان دستور العملی به همه دستگاه‌ها بر ضرورت رعایت عفاف و حجاب اسلامی در ادارات ابلاغ کنند که خوشبختانه ابلاغ شده است.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه گروه‌های از اعضای شورای فرهنگ عمومی در قالب یک کارگروه تشکیل و برای سرکشی به دستگاه‌های اجرایی برای ارزیابی اعزام خواهند شد، گفت: متأسفانه وضعیت رعایت عفاف و حجاب در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و ادارات مناسب نیست که باید اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه گفتمان عفاف و حجاب در جامعه اثرگذار است، تصریح کرد: موانع اجرای این امر باید توسط کارگروه عفاف و حجاب شورای فرهنگ عمومی گیلان بررسی شود.

نشست شورای فرهنگ عمومی استان گیلان

برنامه های حوزه عفاف و حجاب باید پاسخگوی نیاز امروز باشد

استاندار گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دفاع مقدس فرهنگی نوین در جامعه ایران ایجاد، تقویت کرده و امروز این فرهنگ تداوم دارد، اظهار کرد: روحیه ایستادگی و مقاومت در جامعه ما قابل مشاهده است.

ارسلان زارع با بیان اینکه فرهنگ دفاع، ایستادگی و مقاومت نسل به نسل در جامعه ما تا به امروز منتقل شده است، گفت: جوانان ما با این فرهنگ پرورش یافته‌اند.

عفاف و حجاب موضوعی فرهنگی و اجتماعی است

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان گیلان با اشاره به اینکه عفاف و حجاب لازم و ملزوم یکدیگر هستند، افزود: این دو موضوع همانند دو بالی هستند که انسان را به کمال می‌رسانند لذا باید توجه داشته باشیم که عفاف و حجاب موضوعی فرهنگی و اجتماعی است.

وی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌های متولی فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای باید به عنوان یک وظیفه ذاتی به این موضوع توجه داشته باشند، تصریح کرد: شرح وظایف همه دستگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شده است.

زارع با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید سیاست‌های کلی عفاف و حجاب را با برش استانی مورد توجه قرار داده و اجرایی کنند، بیان کرد: در همین راستا نیازمند خلاقیت و نوآوری بیشتر از سوی دستگاه‌ها متولی هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم حرف‌های جدیدی که پاسخگوی مسائل امروز جامعه باشد، بزنیم روند گذشته ادامه یافته و شاهد هیچ نتیجه و بازخورد مناسبی نخواهیم بود، افزود: برای انجام کاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت هستیم.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه برنامه ریزی باید متناسب با شرایط و نیاز امروز جامعه باشد، گفت: سبک زندگی با توجه به شرایط و فضای حاکم بر جامعه و فضای رسانه‌ای تغییر می‌کند لذا نیازمند برنامه ریزی متناسب با شرایط روز برای پاسخگویی به نیازها هستیم.

ضرورت بهره گیری از سلایق مختلف فرهنگی و اجتماعی در حوزه عفاف و حجاب

وی با بیان اینکه باید بر اساس شرع مقدس دین خود موضوعات اجتماعی و فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم، ادامه داد: در این زمینه باید از سلایق مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز بهره گیری شود.

زارع در ادامه با اشاره به اینکه ساماندهی امور فرهنگی و اجتماعی قطعاً نیازمند بهره گیری از همه ظرفیت‌های جامعه است، اظهار کرد: مدیریتی می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند که از ظرفیت آحاد جامعه، سازمان‌های مردم نهاد، هیئت‌ها و مساجد بهره گیری کند.

وی با بیان اینکه انجام هر کاری در حوزه عفاف و حجاب با توجه به عمومیت این موضوع باید از مشارکت عمومی نیز استفاده شود، گفت: باید در این راستا از ابزارهای نوین، خلاقیت، نوآوری و ابتکار بهره گیری شود.

استاندار گیلان تأکید کرد: باید از بستر فضای مجازی برای تولید محتوا و آگاهی بخشی به نسل جوان جامعه استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار