کد خبر: ۹۰۳۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱ 26 September 2020

 

فن کویل و عوامل تاثیر گذار در قیمت فن کویل

فن کوئل چیست ؟ دستگاهی متشکل از یک فن دمنده یا مکنده و چند ردیف کویل می باشد، فن کویل دستگاهی است که جهت تهویه هوا و ایجاد گرما و سرما در فصول مختلف سال در ساختمانهای مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام مهتاب گستر، دستگاه فن کوئل در چرخه سرمایش و گرمایش (تهویه) ساختمان ها وظیفه حیاتی داشته و در واقع نقش تمام کننده و یک یونیت داخلی را در عمل انتقال حرارت و تهویه هوا ایفا میکند.

تامین هوای گرم یا سرد خروجی از فن کویل منوط به دمای آب وروردی به کویل است که می تواند باد سرد یا باد گرم تولید کند. هوای ورودی به فن کویل در اکثر مدل های این دستگاه پس از عبور از روی فیلتر تعبیه شده در بدنه  وارد دستگاه فن کویل شده و پس از عبور از کویل ها از طریق دریچه خروجی به محیط اتاق دمیده می شود.

 انواع فن کویل

۱. فن کویل زمینی یا ایستاده (روبرو زن و بالازن)

۲. فن کوئل سقفی (سقفی توکار و روکار)

۳. فن کویل دیواری

۴. فن کویل کاستی (دو طرفه و چهار طرفه)

اجزا و ساختار فن کوئل

فن یا بلوور: از جنس فلز یا پلاستیک ABS و کاملا بالانس با حداقل صدا

الکتروموتور: سه سرعته بصورت یک سر شفت یا دو سر شفت

کویل: لوله های مسی یا استیل که با فینهای آلومینیمی برای تبادل بهتر دما تعبیه شده اند.

کابین و بدنه: محفظه ای که فن، کویل و موتور داخل آن جا داده میشود و از متریال گالوانیزه با پوشش رنگ کوره می باشد.

فیلتر: از جنس آلومینیم یا مواد پلیمری که در قسمت ورودی فن کویل جهت  بهبود هوا نصب می شود و قابل شستشو می باشد.

تشتک، شیر فلکه، ترموستات، شیر هواگیری و....

نحوه عملکرد فن کویل

در واقع فن کوئل یک سیستم تمام آبی است که  انرژی آب را به انرژی گرمایشی و سرمایشی با توجه به دمای آبی که در کویل جریان دارد تبدیل می کند. آب سرد کویل دستگاه از طریق چیلر و آب گرم مورد نیاز در زمستان از طریق بویلر و موتور خانه مرکزی تامین میشود.

سیستم لوله کشی و آب رفت و برگشت در فن کویل بطور متداول بصورت دو لوله و چهار لوله انجام میشود در سیستم چهار لوله که در ساختمانهای مدرن مورد استفاده قرار میگیرد شما می توانید از قابلیت گرمایشی  و سرمایشی بطور همزمان استفاده نماید.

بطور کلی عملکرد فن کویل به این صورت می باشد که هوای ورودی به فن کوئل پس از عبور از فیلتر از روی کویلها عبور کرده و در اثر برخورد با کویلها دمای آن تغییر میکند و با سرعت مناسب از دهنه خروجی وارد محیط میشود تا زمانی که هوای اتاق به دمای مورد نظر برسد و با فرمان ترموستات یا بصورت دستی خاموش شود.

مزایا و معایب فن کویل

دستگاه فن کویل‌ برخلاف دیگر سیستمهای تهویه و تامین هوا بدون نیاز به کانال کشی و از طریق سیستم لوله کشی و کابل کشی به راحتی قابل راه اندازی می باشند و فضای داخلی را چندان اشغال نمی کند لذا نصب و استفاده از آن بسیار ساده است و هزینه های به مراتب کمتر از نمونه های مشابه مانند هواساز و ... را دارد.

مزیت دیگر فن کوئل این است که شما می توانید سیستم تهویه و دمای اتاقهای متعددی را بصورت کاملا مجزا مدیریت نمایید و با این کار درکنار کنترل هزینه های مصرفی از انتقال آلودکی در بین فضای مختلف جلوگیری نمایید.

دستگاه فن کویل قیمت مناسب و به مراتب پایینتر نسبت به دیگر سیستمهای تهویه دارد البته تنوع و مدلهای مختلف دستگاه فن کویل نیز از مزایای این دستگاه است. در رابطه با معایب فن کویل می توان گفت اصلی ترین عیب فن کوئل استفاده از هوای داخلی و تامین هوای تازه از طریق سیستمهای هوارسانی میباشد.

انتخاب فن کویل

همانطور که میدانید نوع و ظرفیت دستگاه فن کویل در هر پروژه با توجه به نوع کاربری و منطقه جغرافیایی می تواند متفاوت باشد. اما به لحاظ ظرفیت هوادهی، براساس حجم فضای  مورد نظر میتوان ظرفیت فن کویل را محاسبه کرد.

معمولا در مناطق معتدل به ازای هر متر مربع از فضای مسکونی نرمال با ارتفاع سقف ۳ متر ۴۰۰ تا ۵۰۰ بی تی یو بر ساعت ظرفیت سرمایشی محاسبه می گردد که با تقسیم مقدار ظرفیت برودتی بر عدد ۲۰ تا ۲۴ ظرفیت تقریبی فن کویل بر اساس CFM  محاسبه می گردد.

قیمت فن کویل

ابعاد و ظرفیت فن کویل  یکی از مواردی است که در قیمت فن کویل موثر است بطور مثال فن کویل های زمینی و سقفی در ظرفیتهای ۲۰۰تا ۱۰۰۰cfm تولید می شوند که در حدود ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان قیمت دارند. البته فن کویل های کانالی تا ظرفیت ۲۴۰۰cfm  هم تولید می شوند که به مراتب قیمت بیشتری دارند.

نوع متریال و برند مورد استفاده در قسمتهای مختلف از قبیل ضخامت و سایز لوله مسی، جنس فیلتر، برند و قدرت موتور، نوع بلوور و...نیز در تعیین قیمت فن کویل بسیار تاثیر گذار است. 

گارانتی، نصب و نگهداری فن کوئل

همواره با خرید فن کویل از شرکتهای تولید معتبر از گارانتی این شرکتها نهایت بهره را ببرید و در ارتباط با نصب و  سرویس دوره ای به شما توصیه می نماییم حتما از سرویسکاران مجرب استفاده کنید تا نصب اولیه و اتصالات لوله کشی به فن کویل با دقت کامل و بصورت استاندارد صورت گیرد.

معمولا سرویس فن کویل بصورت فصلی انجام میشود که در کنار هواگیری فیلترهای دستگاه شسته یا تعویض می گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار