کد خبر: ۹۰۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۳ 26 September 2020

 

سناتورهای دموکرات آمریکایی با بیان اینکه سیاست‌های دولت این کشور فقط باعث تقویت ایران شده است، گفتند کارزار فشار حداکثری نیز واشنگتن را منزوی کرده، نه تهران.


جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با حضور «الیوت آبرامز» نماینده ویژه رئیس‌جمهور این کشور در امور ایران، با انتقادهای شدید سناتورهای دموکرات از سیاست‌های کاخ سفید در قبال تهران همراه شد.
به نوشته وبگاه المانیتور، چند نفر از سناتورهای دموکرات در این جلسه در واکنش به اظهارات آبرامز مبنی بر اینکه تحریم‌های جدیدی قرار است علیه ایران وضع شود، گفتند کارزار فشار حداکثری دولت کنونی آمریکا نه تنها در برابر ایران بازدارندگی ایجاد نکرده بلکه آن را تقویت نیز نموده است.
سناتور باب منندز، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، با‌ اشاره به توضیحات اخیر «فرانک کنث مک‌کنزی» فرمانده سازمان ‌تروریستی سنتکام درباره افزایش چند برابری حملات به نظامیان آمریکایی در عراق، ادعای کاخ سفید درباره منزوی شدن و تضعیف ایران را رد کرد.
بر این اساس، سناتور «کریس مورفی» نیز با پیش کشیدن روابط ایران با دولت سوریه و ادعای کمک کردن به جنبش مقاومت «انصارالله» یمن، گفت اینها نشان می‌دهد که ایران اکنون در مقایسه با زمانی که دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» به پایان رسید، در منطقه غرب آسیا قوی‌تر شده است.
شکست سیاست فشار حداکثری
به نوشته المانیتور، مورفی در این‌باره ادعا کرد: «آنها اکنون روابط نزدیک‌تری با حوثی‌ها در مقایسه با چهار سال پیش دارند. آنها روابط نزدیک‌تری با قطری‌ها در مقایسه با چهار سال پیش دارند. نایب آنها در سوریه اکنون به کنترل اکثریت [خاک] این کشور نسبت به چهار سال پیش، نزدیک شده است. این استدلال که ایران شکست خورده و نفوذ کمتری در منطقه به‌دلیل کارزار فشار حداکثری ما دارد، معتبر نیست».
تحریم ۲ فرد و۴ نهاد ایرانی
آمریکا پنجشنبه هفته گذشته تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.
در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا نام ۲ فرد و ۴ نهاد به فهرست SDN دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اضافه شده است.
اسامی ‌نفرات و سازمان‌های تحریم‌شده به این شرح است: سید محمود ساداتی، محمد سلطانی، زندان عادل‌آباد شیراز، شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز، زندان ارومیه، زندان وکیل‌آباد مشهد.  در این بیانیه تصریح شده این تحریم‌ها به موجب «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» (کاتسا) علیه این نفرات و سازمان‌ها اعمال شده‌اند. این قانون، پس از تصویب در مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، روز ۲ اوت سال ۲۰۱۷ با امضای «دونالد ‌ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل شد. الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه مدعی شده بود که ایالات متحده برخی نهادها و مقامات ایرانی از جمله یک قاضی ایرانی را که در محاکمه، زندانی کردن و قصاص «نوید افکاری» نقش داشته‌اند تحریم خواهد کرد. 
وبگاه شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز پیش از این به نقل از آبرامز نوشته بود، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه عصر (به وقت محلی) تحریم‌هایی را علیه «سید محمود ساداتی»، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز و زندان عاد‌ل‌آباد شیراز تحمیل خواهد کرد.
نوید افکاری در هفته‌های گذشته به دلیل قتل عمد و به درخواست اولیاء دم به قصاص محکوم شد.
به گزارش فارس، 56 قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور خواستار تحریم تمام بخش‌های نظام مالی ایران شدند.
علاوه ‌بر این، منابع خبری گزارش داده‌اند دولت آمریکا طرحی را پیشنهاد کرده که خواستار کاهش مدت اعتبار روادید تحصیلی به ۲ سال برای شهروندان ۵۹ کشور از جمله ایران است.
کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در اظهارنظری گستاخانه گفت که کشورش خواستار اعمال فشار حداکثری علیه ایران است و مهم نیست ۱۳ عضو شورای امنیت چه نظری در این خصوص دارند.
معافیت ۶۰ روزه عراق از تحریم‌ها
یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گزارش‌ها درباره صدور معافیت ۶۰ روزه تحریمی‌برای عراق، جهت امکان‌پذیر کردن واردات برق از ایران را تأیید کرد.
خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام آمریکایی نوشت با این معافیت عراق برای دو ماه دیگر از شمول برخی تحریم‌های اعمال‌شده علیه تهران خارج خواهد شد.  واشنگتن از بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام، چندین بار بغداد را از این تحریم‌ها معاف کرده است. دوره‌های این معافیت‌ها معمولاً ۹۰ تا ۱۲۰ روزه بوده‌اند. تحلیلگران به خبرگزاری رویترز گفته‌اند کوتاه شدن دوره این معافیت‌ها ممکن است نشانه‌ای از وجود اختلاف در روابط آمریکا و عراق باشد.
وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تمدید 60 روزه معافیت عراق از تحریم‌های ایران، در یک موضعگیری گستاخانه مدعی شد که بغداد باید وابستگی خود را به منابع انرژی ایران کاهش دهد.
علی‌رغم فشارها، ایران پای میز مذاکره نیامد
پایگاه خبری تحلیلی هیل در یادداشتی به قلم «دنیل دِپِتریس» به بررسی رویکرد دولت آمریکا به ریاست «دونالد ‌ترامپ» علیه جمهوری اسلامی ایران موسوم به سیاست «فشار حداکثری» و همچنین برخی اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر خروج نظامیان این کشور از سوریه و عراق پرداخته و تحلیل کرد رویکرد ضدایرانی مذکور مانع خروج کامل آمریکایی‌ها از منطقه می‌شود.
دپتریس که عضو اندیشکده «دیفِنس پرایاریتیز» و ستون‌نویس نشریه «واشنگتن اگزمینر» نیز هست در ابتدای این یادداشت با‌ اشاره به تحریم‌های جدیدی که کاخ سفید دوشنبه هفته گذشته بر تعدادی از‌ اشخاص ایرانی فعال در صنایع دفاعی، هسته‌ای و موشکی اعمال کرد، نوشت: «این دستور اجرایی، مکملی برای تصمیم چند روز قبل واشنگتن برای اجرایی کردن مکانیسم اسنپ‌بک و بازگرداندن تمام تحریم‌های لغو شده سازمان ملل است».
این تحلیلگر آمریکایی توضیح داد: علی‌رغم فشار حداکثری بر اقتصاد ایران، تهران هنوز هم برای آمدن به پای میز مذاکره و گفت‌وگو با آمریکا بی‌علاقه است.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی با‌ اشاره به تمامی اقدامات ایالات متحده علیه ایران و ونزوئلا نوشت که هیچ‌یک از ابزار‌های سیاست خارجی‌ آمریکا علیه ایران یا ونزوئلا از جمله سیاست تحریم و تلاش برای تغییر نظام کارساز نبوده است.
مذاکره با ایران با موضوع افغانستان
زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان روز پنجشنبه خواستار گفت‌وگو با ایران درخصوص افغانستان شد.
خلیل‌زاد نماینده آمریکا در گفت‌وگوهای تحت حمایت سازمان ملل درخصوص افغانستان است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، خلیل‌زاد روز پنجشنبه در نشست مجازی «مؤسسه صلح ایالات متحده» گفت: ایران مایل است تا زمانی که توافقی میان آمریکا و ایران حاصل شود ما را بدون اینکه پیروز شویم یا شکست بخوریم در داخل این درگیری نگاه دارد تا بهای سنگینی در افغانستان بپردازیم.
وی اضافه کرد: ولی ما پیشنهاد داده‌ایم با ایرانی‌ها درخصوص این مسئله دیدار کنیم. [ایرانی‌ها] باید برای رایزنی درباره آینده افغانستان به نشست‌های مختلفی که ما و آنها حضور داریم ملحق شوند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، آوی برکوویتز نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور مذاکرات بین‌المللی مدعی شد کشورهای عربی در منطقه غرب آسیا باید بین دو راه سازش با رژیم صهیونیستی و جنگ با ایران، یکی را انتخاب کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار