کد خبر: ۹۰۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ 24 September 2020
بعد از حقوق‌های میلیونی و خودروی تمام اقساط، نوبت به واکسن دست اول رسید | سوار بر دناپلاس برای زدن واکسن نایاب؛ ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا خارج از نوبت به مجلس انقلابی تحویل داده شد❗

 

تابناک گیلان/ نمایندگان مجلس اولین دریافت کنندگان واکسن آنفولانزا وارداتی شده‌اند. بعد از حقوق‌های میلیونی و خودروی تمام اقساط نوبت به واکسن دست اول رسید! کادر درمان، زنان باردار، دیابتی‌ها و افراد با بیماری زمینه‌ایی فعلأ باید منتظر باشند.

 

پس از دریافت خودروی دنا پلاس، حالا موضوع دریافت خارج از نوبت واکسن آنفولانزا توسط نمایندگان مجلس یازدهم در شبکه‌های اجتماعی افشا شده است.

این در حالی است که بسیاری از بیماران به دلیل کمبود واکسن، قادر به تهیه این واکسن نیستند و برخی نیز با قیمت های نجومی این واکنش را از بازار سیاه تهیه می کنند.

سوار بر دناپلاس برای زدن واکسن نایاب؛ ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا به مجلس انقلابی تحویل داده شد!

یاشار سلطانی، روزنامه نگار در این خصوص نوشته است: درحالیکه مردم هراسان از کرونا با سرگردانی از زمان توزیع واکسن و چگونگی دستیابی به آن می‌پرسند، این فاکتور تحویل ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا به بهداری همان مجلسی است که هنوز خبر تحویل خودروهای دناپلاس قسطی به قیمت زیر بازار به آن، خبری داغ است.

سوار بر دناپلاس برای زدن واکسن نایاب؛ ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا به مجلس انقلابی تحویل داده شد!

تامین پیش پرداخت خرید واکسن کرونا از سوی بانک مرکزی تا ۱۸ مهر

پیشتر سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: با دستور وزیر بهداشت و در راستای مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر خرید واکسن کووید۱۹ از ساز و کار کواکس، با هماهنگی های انجام شده از سوی اداره کل همکاریهای بین المللی وزارت بهداشت، توافقنامه ای توسط رییس سازمان غذا و دارو امضا و به اتحادیه بین المللی واکسن، ارسال شده است.

کیانوش جهانپور با اعلام این مطلب، گفت: گام بعدی پس از امضا و ارسال توافقنامه، تامین پیش پرداخت لازم تا ۱۸ مهر (۹ اکتبر ۲۰۲۰) است که قاعدتا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین این مرحله اقدام خواهد کرد. همچنین در راستای دستور دکتر نمکی وزیر بهداشت در جهت استفاده از منابع ارزی کشورمان در برخی کشورهای آسیایی، هماهنگی ها و مذاکرات متعددی با وزارت امور خارجه و طرف خارجی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است. اتحادیه بین المللی واکسن به منظور برجسته کردن ابعاد بین المللی خرید واکسن کووید۱۹، فهرستی از دولت های مشارکت کننده در ساز و کار کواکس را منتشر کرده که جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از این کشورها است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: برای سلامت انسان ها به دور از هرگونه تبعیض و یکسونگری و تحریم ظالمانه، نگاه علمی به مدیریت پاندمی، اولویت سلامت، مشارکت مردم، مسوولیت مشترک و همکاری بین بخشی و بین المللی، رویکرد همه جانبه، توجه به مولفه ها و آثار اجتماعی و اقتصادی بیماری و همچنین تعهد حکومت ها و رهبران کشورها، مهمترین ابزار مقابله جهانی با پاندمی کرونا است.  در راه مقابله با کرونا، فعالان عرصه سلامت از بهورزان و مراقبان سلامت تا پرستاران، پیراپزشکان و پزشکان و همه کارکنان سلامت، بعنوان خط مقدم دفاع از سلامت عمومی، بیشترین فشار را متحمل شدند و باید در مقابل ایثار و جانفشانی همه مدافعان سلامت به ویژه شهدای عزیزی که جان خویش را فدای سلامت مردم کردند، تعظیم کنیم.

بنابر اعلام وبدا، وی گفت: تلاش همگانی در عرصه تولید واکسن کووید۱۹ و دسترسی همزمان، عادلانه و به دور از تبعیض به واکسن های احتمالی که توسط ساز و کار کواکس با مشارکت سازمان جهانی بهداشت، اتحادیه جهانی واکسن و سایر نهادهای بین المللی مدیریت می شود و پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این ساز و کار در کنار بیش از ۱۸۰ کشور جهان، درس دیگری در پاندمی کرونا است که برای مقابله با مشکلات جهانی، راهی به جز همکاری و مشارکت جهانی وجود ندارد.

 خرید واکسن کرونا از شرکتی با مالکیت ۱۸۰ کشور!

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت و درمان نیز گفته بود: ۷ ماه است که درگیر بیماری کوویدـ۱۹ هستیم و همپای سایر کشورها با این بیماری مقابله می‌کنیم، تا به امروز این بیماری ۹۶۵ هزار نفر از جمعیت جهان را به قربانی گرفته که ۲.۵ درصد قربانیان مربوط به ایران است. خط قرمز ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، متأسفانه در شرایطی که در بعضی از استان‌ها وارد موج سوم کرونا می‌شویم رعایت بهداشت و استفاده از ماسک کاهش داشته و این موضوع بسیار خطرناک است.

لاری توضیح داد: ۹۰ درصد ابتلا به آنفلوآنزا در نیمکره جنوبی زمین به دلیل رعایت بهداشت و شست‌وشوی دست‌ها کمتر شده است اما هنوز نمی‌شود از وضعیت آنفلوآنزا در کشور حرفی زد.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، کادر درمان بسیار خسته هستند، هر زمان شیوع بیماری زیاد می‌شود فشار و خستگی کادر درمان هم بیشتر می‌شود، زمانی که فشار کار کادر درمان زیاد می‌شود بر خدماتی که به بیماران می‌دهند تأثیر دارد. من هیچ صفحه‌ای در فضای مجازی (توییتر و اینستاگرام) ندارم و اخباری که از نقل من در این شبکه‌ها منتشر می‌شود صحت ندارد.

لاری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که واکسن آنفلوآنزا از چه زمانی در داروخانه توزیع می‌شود، گفت: آماری که از نیمکره جنوبی در رابطه با بیماری آنفلوآنزا رسیده است امیدبخش است، این را هم یادآوری کنم که این واکسن ۳۰ تا ۶۰ درصد می‌تواند ایمنی‌سازی کند و اینگونه نیست که از این واکسن برای همه مردم استفاده کنیم.  ۱.۵ میلیون دوز از واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار گرفته که اولویت استفاده آن با خانم‌های باردار و افراد مسن است، ما در ابتدا مشکلی در رابطه با تهیه ارز داشتیم و این مشکل حل شد اما تحریم‌ها برای ورود این واکسن‌ها به داخل کشور ما را با مشکل مواجه کرده است. واکسن‌هایی که الان وارد کشور شده است هلندی هستند و از هلند وارد شده‌اند.

لاری با اشاره به تولید واکسن کرونا گفت: در کشور ما چند گروه در حال بررسی و تحقیق هستند که اگر موفقیتی حاصل شود وزیر بهداشت این خبر را اعلام می‌کند، اما ما سبد خریدمان در شرکت کوکس که حدود ۱۸۰ کشور در آن عضو هستند قرار داده‌ایم و برای خرید واکسن کرونا اقدام کردیم. قطعاً زودتر از ۶ ماه آینده دسترسی و تولید واکسن کرونا را در ایران نداریم و زمانی هم که این واکسن در اختیار ایران قرار بگیرد اینگونه نیست که برای همه استفاده شود و باز با گروه‌بندی برای افراد از این واکسن استفاده می‌کنیم. حدود ۱۶۴ نفر از کادر درمان در راه مقابله با کرونا به درجه رفیع شهادت رسیدند البته شاید این آمار بیشتر باشد اما ما افرادی را شهید مدافع سلامت اعلام می‌کنیم که درگیری مستقیمی با این بیماری داشته باشند.

لاری درباره تطبیق سامانه کدملی به داروخانه‌ها گفت: هنوز واکسن به داروخانه‌ها توزیع نشده و این واکسن باید اول به داروخانه‌ها داده شود و بعد از سامانه تطبیق کدملی استفاده شود، این سامانه طراحی شده و در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته است اما چون هنوز این واکسن به داروخانه‌ها داده نشده از این سامانه هم استفاده‌ای نمی‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره طرح تحول سلامت در بیمارستان‌ها توضیح داد: تغییری در طرح تحول سلامت ایجاد نشده و همچنان در حال اجراست و هزینه‌ای از بیماران گرفته نمی‌شود و تا به الان هم گزارشی مبنی بر این تخلف نداشته‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار