کد خبر: ۹۰۲۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷ 24 September 2020
 
 
این پیمانه تیتر‌هایی همچون چین با نزدیک شدن به انتخابات، واردات نفت آمریکا را افزایش داد، ذخایر نفت عربستان رکورد پنج ماهه رازد، یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شد، قیمت مرغ باز هم افزایش یافت و تقاضای دلار در بازار‌های جهانی بالا رفت را در بر دارد.
 
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون چین با نزدیک شدن به انتخابات، واردات نفت آمریکا را افزایش داد، ذخایر نفت عربستان رکورد پنج ماهه رازد، یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شد، قیمت مرغ باز هم افزایش یافت و تقاضای دلار در بازار‌های جهانی بالا رفت را در بر دارد.

چین با نزدیک شدن به انتخابات، واردات نفت آمریکا را افزایش داد

بنا به آمار موسسه ریفینیتو، چین تنها در ماه جاری روزانه ۸۶۷ هزار بشکه نفت از آمریکا وارد کرده است. البته موسسه خدمات میادین نفت قناری، رقم واردات نفت چین از آمریکا را ۹۰۰ هزار بشکه در روز عنوان کرده است.

کلاید راسل، کارشناس بازار نفت، طی مصاحبه‌ای گفت که واردات نفت چین از آمریکا کاهش می‌یابد و این کاهش سنگین خواهد بود. وی می‌گوید، جواب آن همانقدر که ساده است، نگران کننده نیز هست. نفت آمریکا که از ماه جولای به بعد وارد چین شده است و اتفاقا نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته، خیلی زودتر از این حرف‌ها در ماه آوریل، می ‌و ژوئن خریداری شده است. خرید این حجم نفت همزمان با سقوط قیمت نفت آمریکا و رسیدن آن به کمترین میزان در سال‌های گذشته انجام شده است. راسل می‌گوید در ماه ژوئن، اما قیمت به ۴۰ دلار در هر بشکه رسید و از آن زمان چینی‌ها دوباره واردات نفت خود را کم کردند. چیزی که باعث نگرانی می‌شود این است که بخش قابل توجهی از رشد قیمت در بهار سال جاری به پشتوانه افزایش واردات نفت چین اتفاق افتاد.

افزایش واردات معمولا به عنوان بهبود تقاضا تعبیر می‌شود، اما این بار هیچ ربطی به این تعبیر نداشت. چرا که پالایشگاه‌های چینی به خاطر سقوط قیمت نفت اقدام به انبار کردن طلای سیاه کرده اند و این مساله ربطی به افزایش تقاضا نداشته است. هرچند با لغو محدودیت‌های کرونایی تقاضای نفت در چین رشد کرده، برخی کشور‌های آسیایی هم از جمله بازار‌های هدف پالایشگاه‌های چینی محسوب شده و روند رشد تقاضا در آن‌ها بسیار کند پیش می‌رود. از طرف دیگر اوپک هشدار داده که موج دوم شیوع ویروس کرونا که اتفاقا در برخی مناطق جهان از جمله اروپا شاهد آن هستیم می‌تواند بهبود تقاضای نفت در بازار جهانی را کاهش داده و همین امر به شکلی اجتناب ناپذیر واردات نفت چین را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. دیو ابرهارت، مدیرعامل موسسه قناری، می‌گوید چین تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حجم قابل توجهی نفت از این کشور وارد خواهد کرد. پکن تلاش خواهد کرد تا آنجا که می‌تواند با در نظر گرفتن احتمال پیروزی ترامپ و با هدف آنکه از خود چهره مثبت نشان دهد از آمریکا نفت وارد کند.

 

ذخایر نفت عربستان رکورد پنج ماهه زد

ذخایر نفت عربستان سعودی تحت تاثیر ضعیف شدن تقاضای خریداران، به بالاترین حد از زمان شیوع ویروس کرونا و آسیب دیدن بازار نفت در آوریل صعود کرده است. به گزارش ایسنا، آمار شرکت اطلاعاتی کپلر نشان داد ذخایر نفت عربستان سعودی تا ۲۳ سپتامبر ۷۸ میلیون بشکه بود که بالاترین میزان از ۲۶ آوریل است. طبق جدیدترین گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی، تقاضای جهانی برای نفت در آوریل تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به پایین ترین رکورد تاریخی سقوط کرد. ژووی وانگ، تحلیلگر ارشد منطقه خاورمیانه شرکت اس اند پی گلوبال پلاتس در دوبی اظهار کرد: ذخایر نفت عربستان سعودی به دلیل حاشیه سود ضعیف پالایش و قیمت نسبتا بالای فروش برای محموله های سپتامبر و کاهش مصرف داخلی، رشد کرده است. کارهای تعمیراتی در پالایشگاه راس تنوره هم در رشد ذخایر نقش داشت، به خصوص که تقاضای خارجی ضعیف مانده است.

قیمت خودرو‌ها بار دیگر قد کشید

تب افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو هنوز فروکش نکرده، این در شرایطی است که طی هفته جاری برخی محصولات موجود در بازار به‌ خصوص پرتیراژها، قله‌های جدیدی را فتح کرده‌اند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم این هفته قیمت‌ها چه میزان رشد را تجربه کردند. پراید ۱۳۱ به عنوان خودروی کف بازار در حال حاضر با قیمت ۱۰۲ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. ورود پراید ۱۳۱ به کانال ۱۰۰ میلیون تومانی به آن معناست که کف قیمت خودرو ۹ رقمی شد. دیگر عضو خانواده پراید یعنی پراید ۱۱۱ نیز این هفته با قیمت ۱۱۸ میلیون تومان در بازار در دسترس خریداران قرار داشت. تیبا صندوقدار که با حذف خانواده پراید کف قیمت را در بازار را به خود اختصاص می‌دهد از سوی فروشندگان با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان به بازار عرضه شد. دیگر عضو خانواده تیبا یعنی تیبا ۲ نیز این هفته با قیمت ۱۳۷ میلیون تومان در بازار حضور داشت. ساینا نیز که معمولا قیمتی نزدیک به تیبا ۲ دارد، با قیمت ۱۳۸ میلیون تومان در بازار این هفته خرید و فروش شد. نگاهی هم به قیمت خانواده پژو ۲۰۶ در بازار بیندازیم. ۲۰۶ تیپ دو با عبور از قیمت ۲۰۰ میلیون تومان این روزها با قیمت ۲۰۳ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. تیپ ۵ این خودرو و همچنین ۲۰۶ صندوقدار نیز به ترتیب با قیمت‌های ۲۴۹ میلیون و ۲۴۸ میلیون تومان در بازار حضور دارند.

یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شد

همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: حدود یک ماه از موافقت بانک مرکزی برای ترخیص کالاهای اساسی انباشته شده در گمرک می‌گذرد و امروز در جلسه دولت مجدد بر آن تأکید کردم. در خصوص مواد اولیه کارخانجات انبار شده در گمرک، بر اساس اعلام وزارت صنعت و گمرک که در صف تخصیص ارز بودن، معادل یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شده است. در مورد بقیه کالاهای انباشته شده در گمرک به محض اعلام لیست، ثبت سفارش‌های مرتبط به فوریت تعیین تکلیف خواهند شد.

۲ میلیونی شدن شاخص بورس یک سال زمان می‌برد

سعدوندی کارشناس اقتصادی بازار سرمایه در این روزها را این گونه پیش‌بینی ‌کرد که روند شاخص در کوتاه مدت نزولی و در میان مدت صعودی باشد و کسانی که سهام‌های بی‌ارزش و براساس شایعات خریده‌اند، ضرر خواهند کرد اما این ضرر نباید باعث شود که بازار را ترک کنند بلکه باید از آن درس بگیرند و از این به بعد با مشورت بیشتر عمل کنند. اگر خودرو در بورس عرضه شود، نتایج مثبتی چون افزایش قیمت بورس کالا، بهبود وضعیت شرکت‌های خودروسازی و اخذ مالیات دارد که در کل این اقدام می‌تواند شرکت‌های قطعه سازی، فولادی، پتروشمیی و بانک‌ها را منتفع کند. به اعتقاد این تحلیلگر اقتصادی، یکسال زمان می‌برد تا شاخص بورس به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد. وضعیت کنونی اقتصاد خیلی بهتر می‌شود اگر نقدینگی به سمت بازار اوراق برود و دولت دست به انتشار اوراق بزند و نرخ سود آن را به بالای ۲۵ تا ۲۶ درصد برساند. 

سهم بورس در بودجه ۱۴۰۰

حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه درباره سهم بورس در بودجه سال آینده اظهار داشت: طبق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ دولت باید سهام خود را در شرکت‌ها واگذار کند که موضوع رابطه دولت و بازار سرمایه را پررنگ‌تر می‌کند. وی بیان کرد: در بودجه سال جاری از طریق اوراق و همچنین سهام، رابطه رو به گسترشی بین دولت و بازار سرمایه شکل گرفته است که این رابطه در سال آینده هم ادامه خواهد داشت و در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته خواهد شد.

قیمت مرغ باز هم افزایش یافت

حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی از افزایش هزار تومانی قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته خبر داد و گفت: قیمت این کالا در بازار به ١٩ هزار تومان رسیده است. وی قیمت مرغ زنده را نیز به صورت نقدی ١٢ هزار و ۵٠٠ تومان و به صورت مدت دار ١٣ هزار تومان اعلام کرد. اسدالله نژاد با بیان اینکه قیمت تمام شده مرغ زنده در صورت تأمین ٤٠ درصد نهاده‌ها با نرخ دولتی، ١۶ هزار تومان است، گفت: در حال حاضر کمتر از ٤٠ درصد نهاده‌ها با نرخ دولتی تأمین می‌شود و مرغداران معتقدند قیمت مرغ در شرایط فعلی باید رقمی بین ٢٣ تا ٢۴ هزار تومان باشد. وی ادامه داد: برای روزهای آینده پیش بینی افزایش قیمت چشمگیری در این حوزه نداریم اما به دلیل عدم تأمین نهاده‌ها و سرکوب قیمت مرغ از سوی دولت، پیش بینی کاهش تولید در ماه‌های آینده را داریم که این مساله برای ماه‌های آینده ایجاد بحران و چالش جدی می‌کند. /مهر

رابطه قیمت موز و دلار

برای رسیدن به چگونگی رابطه قیمت موز و دلار، «دنیای‌اقتصاد» روند قیمتی و اطلاعات موجود در بازار و ابلاغیه‌های سازمان‌ها و نهادهای مربوطه را بررسی کرد. در بررسی روند قیمت، از ابتدای سال ۹۶ تا ابتدای شهریور ۹۹، شاهد همبستگی بالای این دو متغیر هستیم. به طوری که ضریب همبستگی قیمت دلار و موز بالای ۹/ ۰ در ۴۱ ماه مورد بررسی بوده است. این ضریب همبستگی بیانگر شدت زیاد و مستقیم رابطه بین دو متغیر نرخ دلار بازار و قیمت موز است. از طرفی می‌دانیم که نرخ ارز در ایران دارای نوسانات بسیار بالایی است. سوالی که در اینجا مطرح است این که قیمت دلار به‌عنوان یک کالای بادوام و قیمت موز به‌عنوان یک کالای مصرفی بی‌دوام چطور به این اندازه همگرا هستند. مطابق بررسی‌ها تغییرات قیمت موز هم تحت‌تاثیر قیمت دلار و هم تحت‌تاثیر تغییرات عرضه و تقاضای بازار این محصول قرار دارد.

تقاضای دلار در بازارهای جهانی بالا رفت

ارزش دلار در برابر یورو به اوج دو ساله رسید. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۳ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۴.۳۲۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۳  دلار اعلام شد. 

افزایش ۵۰۰ هزار توانی سکه در یک هفته

محمد کشتی‌آرای نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به وضعیت بازار طلا و سکه اظهار کرد: قیمت جهانی انس طلا در دو هفته اخیر کاهش داشته، اما به دلیل افزایش نرخ ارز در کشور، قیمت طلا و سکه نیز روندی صعودی داشته است، امروز نیز با توجه به ورود قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان شاهد افزایش قیمت سکه و طلا بودیم. طی روز‌های گذشته تقاضا برای خرید طلا و سکه افزایش داشته و این تقاضا باعث افزایش حباب در بازار سکه و طلا شده است. با بررسی قیمت طلا و سکه طی روز‌های گذشته، شاهد افزایش ۵۰۰ تومانی سکه از ابتدای هفته تا به امروز بودیم و سکه طرح جدید به دلیل تقاضای فراوان با حباب یک میلیون تومانی همراه بوده است.
 
کشتی آرای ادامه داد: نیم سکه نیز از ابتدای این هفته با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی مواجعه بوده به طوری که قیمت آن در ابتدای هفته ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که به ۷ میلیون تومان رسید. ربع سکه این هفته افزایش ۲۰۰ هزار تومانی داشته و به ۴ میلیون تومان رسیده و سکه‌های یک گرمی نیز ابتدای هفته ۲ میلیون تومان بود که با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. آینده بازار طلا وسکه را نمی‌توان پیش بینی کرد، اما می‌توان گفت که افزایش قیمت طلا و سکه در وهله اول ناشی از افزایش نرخ ارز بوده و در مرحله دوم به دلیل بالا رفتن تقاضا حباب قیمت بیشتر شده است. به نقل از میزان؛ کشتی آرای در پایان با اشاره به قیمت جعهانی طلا بیان کرد: سومین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه نرخ جهانی انس است که با توجه به شرایط جهانی امکان افزایش و کاهش دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار