کد خبر: ۹۰۲۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴ 24 September 2020
با وجود وعده های مکرر شهرداران طی یک دهه اخیر، همچنان در رشت تنها ۵۰ اتوبوس کارآمد، شهروندان را جابجا می کند که نسبت به جمعیت خود، فاصله چشمگیری با شاخص استاندارد برخورداری از ناوگان اتوبوسرانی شهری دارد.
 

 

خبرگزاری شبستان_رشت، مائده اسفندمز: رشت، شهری شلوغ و پرترافیک است. بافت خیابان های آن قدیمی و عرض آن ها کفاف حضور پرتردد ماشین های شخصی را نمی دهد. اکثر ساعت های شبانه روز، ترافیک در خیابان های رشت که میزبان جمعیت شناور یک میلیون نفره است، به موضوعی کلافه کننده در این شهر تبدیل شده، گویی شهروندان با وجود ترافیک در خیابان ها، ترجیح می دهند از خودروهای شخصی برای جابه‌جایی استفاده کنند و رغبت چندانی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس های شهری ندارند و این بی میلی شهروندان به استفاده از اتوبوس ها چندان هم بی دلیل نیست. فرسودگی و کمبود در ناوگان اتوبوسرانی شهر رشت، قصه  پرغصه ای است که سال‌هاست در این شهر جریان دارد. 

 

*وعده خرید اتوبوس های خارجی که تحقق نیافت

در ۱۰ سال گذشته، زمانی که صدای استهلاک ناوگان اتوبوسرانی قدیمی رشت در گوش هر شهروندی آشنا می آمد و شهرداری بالاخره از هزینه بالای اتوبوس های با عمر بالا به تنگ آمد، مدیریت شهری این شهر نوید ورود اتوبوس های خارجی به واسطه منطقه آزاد انزلی در خیابان های رشت را داد اما دیری نگذشت که این وعده بزرگ جای خود را به اتوبوس های داخلی مونتاژ شده داد. از آن زمان تاکنون وعده های پشت هم باعث شده که هنوز هم ناوگان اتوبوسرانی رشت در تعدادی اندک جوابگوی مسافران شهری باشد.


پنج سال پیش، زمانی که قرار شد خطوط بی.آر.تی رشت راه اندازی شود، گمان ها بر این بود که این خطوط می توانند با فعالیت در خیابان های رشت، جایگزین خودروهای تک‌سرنشینی باشند که شهروندان را با کمترین هزینه در کمترین زمان ممکن به مقصد خود می رسانند اما خطوط اتوبوس های تندرو محدود به همان چند اتوبوسی شد که نه تندتر می رفتند، نه تعدادشان کافی بود و نه فضایی برای تردد خود داشتند. اگرچه از ابتدا یکی از اصلی ترین اهداف اجرای خطوط بی.آر.تی، افزایش رغبت شهروندان به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی بود.


در نهایت پس از فراز و نشیب های بسیار در قرارداد خرید اتوبوس های نو، ۲۰ اتوبوس به این ناوگان اضافه شد. اما با وجود گذشت چند سال، همچنان کمبود اتوبوس ها و فرسودگی این ناوگان دامان شهرداری را گرفته بود.


زمانی که شورای پنجم بر سر کار آمد، مسعود نصرتی به عنوان شهردار رشت انتخاب شد. شهردار سابق در سال ۹۶ اذعان کرد: تنها ۳۰ اتوبوس شهری در خیابان های رشت در حال جابه‌جایی شهروندان است در حالیکه برای جمعیت ثابت ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزارنفری این شهر، باید ۱۵۰ اتوبوس به شهروندان خدمات رسانی کنند.


در آن سال، نصرتی از امضای تفاهمنامه ای خبر داد که طبق آن، ۲۰ اتوبوس شهری از طریق پست بانک برای رشت خریداری شد.

علاوه بر این، شهردار وقت رشت به تعهد وزارت راه و شهرسازی کشور برای تعمیر ۱۰۰ اتوبوس مستهلک رشت در تعمیرگاهی در استان قزوین هم اشاره کرد. هرچند این تعهدات انجام نگرفت تا اینکه شهرداری موافقت کرد به ازای هزینه تعمیر ۴۰ اتوبوس و بازگرداندن آن ها به خیابان های رشت، ۶۰ اتوبوس را واگذار کند.

 

*وعده خرید یکصد اتوبوس دوگانه سوز 

برنامه های نصرتی برای ناوگان اتوبوسرانی این بود که تعداد اتوبوس ها را به ۱۵۰ اتوبوس برساند. با اینهمه قبل از تحقق این برنامه ها، وی از مسئولیت شهرداری رشت دست کشید. دو سال بعد از آن سال، رشت با سرپرست و بدون شهردار مدیریت شد. تا اینکه در خرداد سال ۹۸، ناصر حاج‌ محمدی تصدی شهرداری را بر عهده گرفت. 


وی در بهار امسال، در جلسه استانداری اعلام کرد: رشت نیازمند ۳۰۰ اتوبوس است در حالی که هم اکنون تنها ۵۰ اتوبوس در خیابان ها، شهروندان را جابه‌جا می کنند. 


حاج محمدی تاکید کرد: با توجه به اینکه هنوز ناوگان ریلی در رشت رقم نخورده، لذا درخواست داریم که اتوبوس‌های درخواستی به سیستم حمل و نقل رشت اضافه شود.


اگرچه این درخواست وی مطرح شد اما وقعی به آن صورت نگرفت تا اینکه در نیمه شهریورماه امسال، وی از خرید یکصد دستگاه اتوبوس دوگانه سوز برای رشت خبر داد. حاج محمدی گفت: این اتوبوس ها با مشارکت سازمان همیاری ها و شهرداری ها با قیمت و کیفیت مناسب برای رشت خریداری خواهند شد.


اما در کمتر از ۲ هفته بعد، با رای شورا، شهردار استیضاح و در نهایت برکنار شد تا وعده خرید یکصد دستگاه اتوبوس هم حداقل تا چند ماه آینده در هاله ای از ابهام باقی بماند.

در استیضاح حاج محمدی، یکی از اعضای شورا صراحتا به بی توجهی وی نسبت به سرنوشت اتوبوس های تعمیر شده در مرکز بازسازی قزوین اشاره کرد. امیرحسین علوی گفت: یک سال است که اتوبوس های رشت در قزوین مانده و با وجود تذکرهای متعدد برای پیگیری، شهردار هیچ پیگیری در این باره انجام نمی دهد.


حال با برکناری حاج محمدی که عمر فعالیت وی در شهرداری رشت به یک سال و چهار ماه ختم شد، سرنوشت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی رشت همچنان بلاتکلیف و نامشخص است. ناوگانی۵۵ ساله که سال ها در انتظار نوسازی است و با آمدن و رفتن شهرداران و رییس سازمان های متعدد و مختلف، همچنان فرسوده، مستهلک و ناکارآمد است تا شهروندان چشم امیدشان به استفاده از اتوبوس های شهری در رشت را ببندند و همچنان ترافیک و هزینه های سنگین برای سفرهای شهری را بر سوار شدن به اتوبوس ها ترجیح دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار