کد خبر: ۹۰۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ 24 September 2020

 

یک ایستگاه مترو در اصفهان موفق به دریافت نشان معماری شد

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه گفت: ایستگاه مترو آزادی به عنوان اثر منظر و طراحی شهری، موفق به دریافت پلاک نقره‌ای و نشان میزان معماری از دبیرخانه رویداد میزان معماری و ساختمان شد.

محمدرضا بنکدار در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ایستگاه زیرزمینی آزادی اصفهان، یک ایستگاه تقاطعی یا تبادلی است که در محل تلاقی دو خطوط یک و سه با زیربنای ۲۰ هزار متر مربع در دو طبقه زیرسطحی احداث شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت ویژه ایستگاه در مجاورت دانشگاه، مجموعه ورزشی و محور چهارباغ، طراحی بر این اساس صورت گرفته تا فضاهای شهری برای تأمین رفاه مردم در فضاهای ایستگاه تأمین شده و کیفیت فضایی در حد استاندارد ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه ادامه داد: باتوجه به حداقل فاصله مورد نیاز جهت عبور واگن‌های مترو در محل ایستگاه، سازه از سطح میدان بالاتر آمده که در طراحی سطح میدان با ایجاد یک عدسی و منحنی، ضمن بازسازی اولیه میدان، تلاش شده از عناصر مزاحم دید شهری پرهیز شود.

وی با بیان اینکه در طراحی سازه سعی شده با محاسبات دقیق و محاسبه حداکثر بار عبوری سواره، حداقل ضخامت برای بار اضافه شده در نظر گرفته شود، افزود: همچنین در سطح میدان با تاکید بر مجسمه کاوه آهنگر و ایجاد فضاهای سبز و محوطه‌سازی، منطبق بر طرح پیشین میدان تلاش بر احیای خاطره جمعی مردم از میدان دروازه شیراز بوده است.

بنکدار با تاکید بر اینکه میدان آزادی اصفهان یکی از مهم‌ترین میادین شهر اصفهان است که روی مسیر خیابان تاریخی چهارباغ و در محل باغ هزارجریب قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت تاریخی محدوده طرح و تغییرات مختلف میدان از بدو پیدایش تاکنون و وضعیت در حال ساخت ایستگاه مترو از سال ۱۳۸۴ باید تمهیدی اندیشیده می‌شد که میدان آزادی با طرحی شایسته نام آن و یادآور پیشینه غنی تاریخی تحویل شهر داده شود.

وی افزود: علی‌رغم این‌که مترو یک سازه زیرزمینی و دفنی است، اما نمی‌توان تأثیر بسیار زیاد آن را چه در زمینه زیرساخت‌های شهر و چه در ایجاد سازه‌هایی که نماد بیرونی آن در شهر هستند مانند شفت‌ها، ورودی‌ها، پله‌های فرار و هواکش‌های مختلف نادیده گرفت، موضوع اصلی این است که این سازه‌ها نمی‌خواهد ساز ناکوک و وصله ناجوری بر چهره شهر باشند بنابراین ورودی‌ها باید در عین خوانایی در بدنه‌های شهری حل شده باشد و مزاحم حرکت پیاده نشود، همچنین شفت‌های هوا رسان که با ارتفاع زیاد در داخل میدان قرار می‌گیرند نباید هر یک شبیه عناصری تحمیلی به شهر محسوب شوند بلکه باید در طراحی میدان در نظر گرفته شده و به نحوی در خدمت طرح از آنها استفاده شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه تصریح کرد: با توجه به حساسیت بسیار زیاد طراحی میدان در میان مدیریت شهری اصفهان و لزوم دریافت تأیید کمیته سیما و منظر شهری گزینه‌های مختلفی برای طراحی میدان پیشنهاد شد که با توجه به اولویت‌های مختلف مدیریت شهری و سازمان قطار شهری، در نهایت بهترین و مناسب‌ترین طرح برای میدان برگزیده شود.

وی گفت: توجه به پیشینه تاریخی، پرهیز از استفاده مستقیم از نمادهای تاریخی، توجه به عملکردهای حال حاضر میدان آزادی و ایجاد میدانی برای اصفهان امروز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از مهم‌ترین کلیدواژه‌ها در طراحی میدان است که سعی شده در طرح مدنظر قرار گیرد.

بنکدار اظهار کرد: از شاخصه‌های ایستگاه مترو آزادی می‌توان به مساحت ایستگاه، استفاده از بازشوهای داخل میدان، معماری خاص سنتی این ایستگاه و استفاده از آجر به عنوان نمای اصلی در کمال سادگی، زیبایی و اقتصادی بودن نما، سازه بتنی ایستگاه، ورودی‌های شیشه‌ای، استفاده از ایستگاه به عنوان زیرگذر و دسترسی به خیابان‌های مجاور بدون حرکت در میدان اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار