کد خبر: ۹۰۲۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴ 23 September 2020

 

کاهش جمعیت مهمانان موذی باغات زیتون گیلان

ایسنا/گیلان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال آفت مگس زیتون نسبت به سال گذشته کمتر است.

محمدابراهیم محمدی در گفت و گو با ایسنا گفت: آفت مگس زیتون افزون بر تغذیه بخش عمده ای از زیتون، با سوراخ هایی که در آن ایجاد می کند، زمینه ورود قارچ ها و باکتری ها به درون میوه زیتون را فراهم می کند و سبب له شدگی و پوسیدگی باقیمانده میوه و ریختن آن پای درخت می شود و از طرفی روغنی که از این زیتون های آلوده گرفته می شود، کیفیت چندان خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه آفت مگس امسال کمتر از پارسال است این در حالیست که امسال شاهد محصول کمتر هم هستیم،افزود: زیتونکاران همکاری بسیار خوبی برای کنترل آفات دارند.

محمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز مشکلی از نظر مبارزه با آفات نداریم  و کشاورزان در حال سمپاشی هستند.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد، امسال تولید محصول کمتر از سال گذشته باشد، تصریح کرد: معمولا وقتی که محصول کم است، زیتونکاران زیتون را به صورت کنسروی یا همان سبز برداشت نمی کنند و منتظر می مانند تا زیتون روغنی شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشاورزانی که می خواهند تا 21روز بعد از سبز شدن محصول برداشت کنند، حتما نسبت به مرحله سمپاشی آخرین مرحله اقدام کنند.

وی گفت: اگر کشاورزان همکاری نکنند،تراکم جمعیتی آفات بیشتر از میزان کنونی خواهد شد و با پهن شدن سفره غذایی برای این آفت احتمال خسارت نیز بالا می رود.

وی با بیان اینکه آفت مگس زیتون در سال82 با زیتون های قاچاق به باغ های استان های زیتون خیز از جمله گیلان راه یافت و حدود 80درصد محصول آن سال را از بین برد، گفت: این آفت در همان سال های اول، با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی تا حدود زیادی کنترل شد اما هر بار که شرایط را مساعد ببیند، دوباره تراکم جمعیتش افزایش می یابد و به جان باغ ها می افتد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه اگر هوا مساعد باشد، چرخه زندگی مگس زیتون، از نیمه های تابستان تا روزهای پایانی آبان، زمان باردهی تا برداشت زیتون، 3تا5 بار تکرار می شود افزود: پارسال جمعیت آفت مگس زیتون در گیلان، 2 برابر شده بود که با تامین بخشی از هزینه های مقابله با آن و آموزش روشهای کنترل و مقابله به باغداران، توانستیم تا حدودی جلوی خسارتهای بیشتر را بگیرم.

محمدی با بیان اینکه آفت مگس زیتون در هیچ جای دنیا، قابلیت ریشه کن شدن ندارد و فقط باید از افزایش جمعیت آن جلوگیری کرد گفت: انجام دادن عملیات "به باغی" شامل هرس، جوان سازی، تغذیه مناسب، مدیریت کف باغ و جمع آوری میوه های آلوده پس از برداشت، شخم زدن و زیر و رو کردن خاک، آبیاری زمستانی و جوان سازی و اصلاح باغها در کاهش جمعیت این آفت بسیار اثر گذارند که البته این کار همراهی بیشتر باغداران را می طلبد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار