کد خبر: ۹۰۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴ 23 September 2020

 

 

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اسفند ماه ۹۸ که خبر ورود ویروس کرونا به ایران به صورت رسمی اعلام شد، کمتر کسی باور می‌کرد که ویروس کرونا بتواند کل زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار دهد تا آنجا که از جان تا مال شهروندان، هر روز تحت تاثیر این دشمن نامرئی قرار گرفته و فقط کمی سهل انگاری کافی است تا در معرض تهاجم ویروس کرونا قرار بگیرند.

ویروسی که در حمله به بدن، بر خلاف دیگر ویروس‌ها و باکتری ها، در بیماران رفتار‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد و همین رفتار بر پیچیدگی این ویروس می‌افزاید.

مهدی یکی از صد‌ها بیمار اردبیلی است که تجربه درگیر شدن با ویروس کرونا را دارد می‌گوید: حدود یک ماه پیش بود که ابتدا یک دردی را در پاهایم احساس کردم؛ ابتدا فکر کردم شاید از خستگی کار روزانه است، اما فردای همان روز یک سردردی عجیب و غیر قابل تحمل به سراغم آمد؛ ناچار به پزشک مراجعه کردم و با ارجاع من به یکی از مراکز بهداشتی اردبیل و انجام تست مربوط به کرونا، متوجه شدم به کرونا مبتلا شده ام.

او، ۱۴ روز به توصیه پزشکان در قرنطینه خانگی ماند و هرچند پزشکان توصیه کرده بودند در صورت شدت گرفتن بیماری جهت بستری شدن به بیمارستان مراجعه کند، اما خوشبختانه کارش به بستری شدن نکشید، اما از همان اول درد‌ها شروع شده بود و تمامی نداشت.

کم کم یک کوفتگی شدید تمام بدنش را فرا گرفت و از روز سوم و چهارم با مشکل تنفسی مواجه شد، اما خوشبختانه از روز پنجم به بعد کم کم از شدت درد‌ها کاسته شد و بعداز ۱۴ روز قرنطینه توانست بر این ویروس غلبه کند و خوشبختانه این بیماری فعلا هیچ عوارضی بر بدن او نگذاشته است.

این شهروند اردبیلی درباره نوع تغذیه اش در ایام بیماری خاطرنشان می‌کند: با توصیه پزشکان از مایعات گرم و غذا‌های مقوی استفاده می‌کردم و این شانس را داشتم که کرونا باعث بی اشتهایی ام نشده بود و میل به تغذیه ام خوب بود.

بهپور، دیگر شهروند اردبیلی، این بار با تشدید گلو درد به یکی از مراکز بهداشتی مراجعه کرد و با گرفتن تست کرونا، مشخص شد به این بیماری مبتلا شده است؛ طبق دستور العمل‌های پزشکان به قرنطینه خانگی رفت و خوشبختانه بیماری کرونا در او تقریبا خفیف بود. در این مدت از مایعات استفاده کرد و البته همین حالا هم که بهبود یافته همچنان بیشتر از مایعات استفاده می‌کند و سعی می‌کند به دستورات تغذیه‌ای متخصصان در خصوص کرونا عمل کند.

وی با اشاره به عوارض کرونا در بدنش اضافه می‌کند: بعد از اتمام دوران قرنطینه ام که تست بیماریم منفی شده بود، به مدت حدود ۵ روز حس بویایی خودم را از دست داده بودم، اما خوشبختانه هم اکنون هیچ عوارضی ندارم.

دکتر داورنیا، استادیار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل معتقد است، ویروس کرونا در خیلی از افراد هیچ نشانه‌ای بروز نمی‌دهد، در حالیکه عده‌ای از مبتلایان حتی هفته‌ها بستری می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: این ویروس از طریق دهان و بینی یا چشم وارد بدن شده و عمدتا گلو و سیستم تنفسی و حتی گوارش را هدف قرار می‌دهد و در آنجا تکثیر می‌یابد و با علایمی مثل تب و سرفه و تنگی نفس و یا اسهال و علایم گوارشی خود را نشان می‌دهد.

روایتی از تجربه جنگ با موذی‌ترین ویروس دنیا

مهم ترین اهداف ویروس کرونا

در موارد شدید، ویروس به مویرگ‌های خونی قسمت انتهایی ریه می‌رسد و با فرآیند‌هایی باعث لخته شدن خون شده و اکسیژن رسانی را مختل می‌کند بنابراین میزان اشباع آن نیز کاهش یافته و بیمار به اکسیژن رسانی کافی در مدت بستری نیاز پیدا می‌کند.

داورنیا اضافه می‌کند: غیر از دستگاه تنفسی، از جمله مهمترین اهداف ویروس، سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی، در واقع بدن را در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌کند، منتها وقتی که سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا بیشتر از میزان لازم واکنش نشان می‌دهد، پروتئین‌هایی با نام سیتوکاین افزایش بحرانی یافته و پدیده‌ای بنام” طوفان سیتوکاینی” را در بیماران ایجاد می‌کند. این واقعه منجر به ایجاد لخته خونی در مغز و عوارض جدی مثل تشنج و کما و حتی تورم و التهاب و نهایتا سکته مغزی می‌شود.

به گفته این این متخصص ژنتیک پزشکی، در بعضی از بیماران روان پریشی و فراموشی هم جزو تظاهرات بالینی بوده است و در بسیاری ازموارد علایم به مدت معینی، محدود می‌شوند، ولی گا‌ها بعضی علایم و عوارض از قبیل ضعف عضلانی و خستگی و تنگی نفس تا ماه‌ها در بدن باقی می‌مانند؛ مدت بیماری بطور معمول ۱۴ روز است، ولی تظاهرات بیماری در بین افراد متفاوت بوده و واقعا هنوز علت آن دقیقا مشخص نیست.

داورنیا تاکید دارد که آنچه مشخص است بیماران با مشکلات زمینه‌ای بیشتر در معرض خطرند.

حال پرسش دیگر بیشتر مخاطبان این است که آیا پادتن کرونا در بدن بیماران چند ماه می‌تواند باقی بماند و اینکه بدن بیماران کرونایی که نسبتا ضعیف‌تر شده است چقدر مستعد ابتلای دوباره به کرونا هستند و درصورت ابتلا آیا نسبت به بار اول ضعیف‌تر مبتلا می‌شوند یا شدیدتر؟

ایجاد دو نوع پادتن در بدن

مسؤل فنی آزمایشگاه ویروس کرونا و ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی اردبیل توضیح داد: دو نوع پادتن در بدن در مقابل ویروس کرونا مثل اکثر بیماری‌های عفونی ایجاد می‌شود. پادتن IgM که در مراحل حاد بیماری ظاهر می‌شود و پادتن IgG که در ادامه برای ایمنی بیماران از انتهای هفته دوم بالاتر می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: میزان پایداری آنتی بادی IgG برخلاف انتظار زمان زیادی نیست و بر اساس مشاهدات ما در آزمایشگاه ها، در عمده افراد حداکثر تا چند ماه بیشتر در سطح موثری باقی نمی‌مانند. مطالعات اخیر نشان داده افرادی که بار اول مبتلا به کووید ۱۹ شده اند، احتمال ابتلا مجدد و تشدید علایم، پایین‌تر است، ولی موارد درگیری مجدد با این ویروس با فرض محافظت ناکافی آنتی بادی‌ها وجود دارد، بنابراین اقدامات محافظتی و بهداشتی در زمان شیوع بیماری برای همه حتی افرادی که قبلا مبتلا شده اند هم ضروری است.

وی با مؤثر خواندن تغذیه مناسب در روند درمانی بیماران کرونایی افزود: برای کمک به روند درمانی و بهبودی بیماری کرونا مثل بسیاری از بیماری‌های ویروسی استفاده از مایعات فراوان و غذا‌های مغذی لازم است؛ همچنین استفاده از بعضی مکمل‌ها از جمله ویتامین c و زینک در مدت ابتلا به نظر مفیدتر تلقی می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار