کد خبر: ۹۰۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ 22 September 2020

 

سهم تعاونی های گیلان در اقتصاد استان 10 درصد است

رشت - ایرنا - مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه سهم تعاونی های گیلان در اقتصاد استان از متوسط کشوری بالاتر است، گفت: میانگین سهم تعاونی ها در اقتصاد کشور ۶ درصد اما در گیلان این رقم حدود ۱۰ درصد است.

عباس علیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باتوجه به نقش فعال تعاونی های استان در همه عرصه های اقتصادی باید این سهم بیش از این ارقام افزایش یابد.

وی تصریح کرد: فعالیت تعاونی های استان در موضوعاتی همچون صید وصیادی 100 درصد , ساخت مسکن تجمیعی بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد درسنوات اخیر، حمل ونقل ۷۰ درصد ، تولید گوشت سفید ۴۰ درصد، صادرات ۵۰ میلیون دلار در سال ۹۸ توسط تعاونیها ، بخش عمده تخلیه وبارگیری کالا در گمرک ، نقش موثر وبارز تعاونیهای مصرف با ۱۰۰ هزار عضو و بیش از یکصد فروشگاه در استان و ارائه بخش اعظم خدمات تشخیص پزشکی استان در قالب تعاونی نشانگر نقش ممتاز این حوزه در اقتصاد استان است.

وی تقویت نقش تعاونی ها را در راستای توسعه مشارکت مردمی و واگذاری امور مردم به خود آنان رابر اساس اصل 44 قانون اساسی وجلوگیری از ایجاد فضای رانتی، و ایفای نقش آنها در توسعه اقتصاد مقاومتی بدلیل درون زا بودن بیشتر ،نقش مهم شبکه توزیع بخش تعاون( تعاونیهای مصرف) در توزیع کالا به ویژه به اقشار آسیب پذیر و نیز تعاونی های تولیدی را منجر به بهره وری بیشتر دانست.

علیزاده با بیان اینکه تعاونی ها در بحران های اقتصادی همواره نقشی متعادل کننده در اقتصاد دارند، ادامه داد:  تعاونی های تامین با تهیه مواد اولیه ارزان قیمت نقش موثری در کاهش هزینه ها و همچنین تامین بازار ایفا می کنند.

وی با اشاره به اینکه تشکیل شرکت های تعاونی توسعه و عمران جزو برنامه های جدی این اداره کل بوده است، یادآور شد: این استان با ثبت هشت شرکت توسعه و عمران از این نظر رتبه برتر را در کشور دارد و در حال حاضر نیز ۲ شرکت تعاون توسعه و عمران نیز در گیلان آماده ثبت داریم.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان خاطر نشان کرد: همچنین تا پایان دولت دوازدهم تشکیل یک تعاونی توسعه و عمران در هر شهرستانی پیگیری می شود.

گیلان دارای 2 هزار و ۳۶۰ واحد تعاونی فعال با حدود ۱۹۷ هزار عضو  است که با احتساب تعاونی های سهام عدالت به بیش از دو میلیون عضو می رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار