کد خبر: ۹۰۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳ 20 September 2020

 

ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان شمالی

ایسنا/گیلان نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به سوابق خوب ارتباطات این استان با روسیه و جمهوری آذربایجان گفت: به توسعه و تقویت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان شمالی کشورمان، اهتمام جدی داریم.

ارسلان زارع امروز در دیدار مهدی آکوچکیان سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه، توسعه دیپلماسی اقتصادی با همسایگان شمالی از جمله کشور روسیه را یکی از راه های مقاومت و ایستادگی در شرایط تشدید تحریم‌های ظالمانه استکبار عنوان و بر ضرورت تقویت آن تأکید کرد.

وی افزود: گیلان به واسطه وجود سوابق گسترده در ارتباط با روسیه و جمهوری آذربایجان و نیز براساس آمارها، بین استان های شمالی و دیگر استان ها شرایط مطلوبی برای توسعه مناسبات با این کشورها دارد.

استاندار گیلان به استقرار میز دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گیلان و احداث سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه اشاره و خاطرنشان کرد: با افزایش استقرار فعالان بخش خصوصی در این سرای تجاری و نیز ایجاد دفتر گردشگری سلامت در آستراخان، می توان بیش از گذشته بستر معرفی ظرفیت های بالای گیلان در حوزه های اقتصادی و درمانی را فراهم ساخت.

نماینده عالی دولت در گیلان به هدف‌گذاری صادرات غیرنفتی ۶۰۰ میلیون دلاری استان در سال جاری به جز منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: تشدید فعالیت ها برای تکمیل راه آهن رشت-کاسپین-انزلی و رشت-آستارا و نیز احداث اسکله “رو - رو” در منطقه آزاد انزلی می تواند تاثیرات عمده ای در کاهش هزینه، زمان و نیز گسترش تعاملات تجاری با دیگر کشورها داشته باشد.

در این دیدار سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه نیز با قدردانی از نگاه استاندار گیلان به ضرورت گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه شمالی، گفت: در هدایت توسعه تجارت از طریق حمل و نقل دریایی به ویژه از طریق دریای خزر و نیز تبادل دانشجو و بسترهای علمی در زمینه دانشگاهی، نقش راهبری استان گیلان بسیار حائز اهمیت است.

مهدی آکوچکیان تلاش برای تکمیل راه آهن رشت-کاسپین-انزلی و راه آهن رشت-آستارا را یک تحول بزرگ و اثری ماندگار از دولت تدبیر و امید عنوان و خاطرنشان کرد: اثرات بارز این تلاش ها پس از بهره برداری به وضوح مشخص می شود و در این راستا زمینه گسترش مبادلات با کشور روسیه، فراوان است.

وی تقویت ارتباط میان مسئولان و تجار ایرانی و روسی را جزو وظایف خود دانست و اظهار کرد: سرای تجاری ایرانیان در آستراخان که به همت استان گیلان راه اندازی شده؛ ظرفیتی بالا برای رونق ارتباط تجار گیلانی و دیگر استان ها محسوب می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار