لاری در پاسخ به این که گروه‌های پرخطر شامل چه افرادی می‌شوند، می‌گوید: گروه‌های پرخطر شامل افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس آنفلوآنزا باشند. این دسته شامل گروه‌هایی مانند پرسنل بهداشت و درمان، سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد با بیماری زمینه‌ای، مادران باردار، نیرو‌های نظامی هستند.
کد خبر: ۹۰۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ 20 September 2020

تابناک گیلان/واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر رایگان است / نیازی نیست که همه این واکسن را تزریق کنند

 
لاری در پاسخ به این که گروه‌های پرخطر شامل چه افرادی می‌شوند، می‌گوید: گروه‌های پرخطر شامل افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس آنفلوآنزا باشند. این دسته شامل گروه‌هایی مانند پرسنل بهداشت و درمان، سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد با بیماری زمینه‌ای، مادران باردار، نیرو‌های نظامی هستند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرایط توزیع واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های مختلف جامعه را تشریح کرد و گفت: این واکسن از هفته اول مهر توزیع می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ در آستانه فصل پاییز و در شرایطی که سایه ویروس کرونا بیش از پیش بر سر جهانیان و هموطنان مان سنگینی می‌کند، نگرانی تامین واکسن یک بیماری ویروسی دیگر به شدت اوج گرفته و سوالات زیادی به دنبال داشته است؛ سوالاتی درباره چگونگی تامین واکسن آنفلوانزا که حالا خطرناک‌تر از پیش به نظر می‌رسد.

البته آنفلوانزا به خودی خود بیماری سختی است که جان برخی مبتلایان را می‌رباید؛ اما آنچه موجب شده امسال نگرانی‌ها در خصوص ابتلا به آن بیشتر شود، کووید ۱۹ است؛ بیماری نوپدیدی که به مانند آنفلوانزا، ریه برخی مبتلایان را درگیر می‌کند و بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، ممکن است ابتلای افراد به ویروس کرونا و متعاقب آن، احتمال مرگ و میر در نتیجه ابتلا به این ویروس را افزایش دهد.

این وضعیت موجب شده که امسال بیش از همیشه تهیه واکسن آنفلوانزا و استفاده از آن اهمیت پیدا کند، به ویژه برای آن دسته از مردم که ناراحتی‌های زمینه‌ای دارند یا به دلایلی مانند کهولت سن، نگران ابتلا به آنفلوانزا و پیرو آن، مستعد شدن برای ابتلا به کووید ۱۹ و تحمل بیماری‌ سخت و در نهایت مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها هستند؛ امثال بیماران خاص یا سالمندان.

اما چاره چیست و چگونه می‌توان بر این نگرانی فایق آمد؟ پاسخ مسئولان و متولیان بهداشت و درمان در کشورمان، تدارک خرید و واردات حجم بزرگی از واکسن آنفلوانزاست که به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، از هفته اول مهرماه توزیع خواهد شد؛ توزیع واکسنی که به گفته مسئولان سازمان و غذا و دارو حالا بیش از ۲ میلیون دوز آن به کشورمان وارد شده است.
 
واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر رایگان است/ نیازی نیست که همه این واکسن را تزریق کنند

اما این واکسن‌های وارداتی در اختیار چه افراد و گروه‌هایی قرار می‌گیرد؟ سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال «تابناک» می‌گوید: تعداد ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر در اختیار معاونت بهداشت قرار خواهد گرفت و این گروه‌ها واکسن را از مراکز بهداشتی و درمانی دریافت و رایگان تزریق می‌کنند.

لاری در ادامه در پاسخ به این که گروه‌های پرخطر شامل چه افرادی می‌شوند، می‌گوید: گروه‌های پرخطر شامل افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس آنفلوآنزا باشند. این دسته شامل گروه‌هایی مانند پرسنل بهداشت و درمان، سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد با بیماری زمینه‌ای، مادران باردار، نیرو‌های نظامی هستند.

وی می‌افزاید: البته نکته قابل توجه، به ویژه برای گروه‌های پرخطر این است که واکسن آنفلوآنزا ایمنی صد درصدی ایجاد نمی‌کند و لذا بایستی مراقبت جدی در دستور کار ایشان قرار داشته باشد. نکته دیگر اینکه نیازی نیست، همه افراد جامعه این واکسن را تزریق کنند و در هیچ کشوری نیز به این صورت عمل نمی‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه متوجه کشورمان کرده و آثارش در فرایند تهیه دارو و واکسن نیز دیده می‌شود، می‌گوید: هزینه‌های ارزی و مشکلات تحریم در زمینه تامین واکسن آنفلوآنزا وجود دارد و در نتیجه باید در این زمینه هدفمند و بر اساس دستورالعمل‌های بین المللی عمل کرد.

وی در پاسخ به این که تکلیف جاماندگان از فهرست گروه‌های پرخطر و یا دیگر افرادی که مایل به دریافت و استفاده این واکسن هستند، چیست، می‌گوید: بقیه افراد می‌توانند پس از توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها، این واکسن را با هزینه‌ای که رسما اعلام می‌شود، تهیه کرده و تزریق کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار