کد خبر: ۹۰۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ 20 September 2020

 

 

شیرین قاتق گیلان که با نامهای شیرین خورشت گیلانی یا خورشت آلو قیسی یا موتن جان نیز شناخته می شود خورشی بسیار لذیذ است .این خورشت درسیاهکل همراه با فسنجان وقیمه در مراسم علم واچینی ماه محرم ویا دیگر مناسبات و ایامی مانند عروسیهای قدیم جزء غذاهای اصلی بود. این خورش جذاب اکثرا با گوشت سینه مرغ تهیه و سرو میشود. طعم ترش، ملس یا شیرین دارد،در تهیه این خورش می توان از شکر برای شیرین شدن و از رب انار برای ترش بودن استفاده می کنند و درست کردن آن تجربه و مهارت می خواهد ، اگر برای اولین بار می خواهید این خورش را درست کنید مرحله به مرحله با ما همراه باشید .

شیرین قاتق گیلانی

مواد لازم

سینه مرغ ۵ تکه
پیاز ۵ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
برگه قیسی ۱ پیمانه
آلو خورشتی ۱/۲ پیمانه
کشمش ۱ پیمانه
زعفران دم کرده به مقدار دلخواه
شکر به مقدار دلخواه
آب لیمو ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم
روغن برای سرخ کردن

طرز تهیه

در طرز تهیه خورشت آلو قیسی گیلان ابتدا باید مرغ ها را بشویید و با مقداری آب، نمک، پیاز، فلفل، زردچوبه و یا مواد دلخواه بپزید. دقت داشته باشید که نباید آب مرغ را دور بریزید. در این مدت پخته شدن مرغ، برگه قیسی خشک را خوب بشویید و تمیز کنید. آلو خورشتی ها را در مقداری آب بریزید تا خوب خیس بخورند.مقداری زعفران دم کرده آماده کنید. کشمش ها را بشویید و در آب خیس دهید. حالا پیازها را به صورت خلالی برش دهید. در تابه ای مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید. آن ها را خوب سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

در این مرحله از طرز تهیه شیرین خورشت رشتی باید پیازهای سرخ شده را از تابه خارج کنید و در کناری بگذارید. در همان روغن که پیازها را تفت دادید، آلو خورشتی ها و قیسی ها را سرخ کنید.وقتی قیسی و آلو خورشتی شما به خوبی سرخ شد، آن ها را از روغن خارج کنید و در کاسه ای بریزید. دوباره در همان روغن تابه، مرغ های پخته شده را بریزید و خوب تفت دهید. فقط باید اطراف مرغ کمی سرخ شده و رنگ بگیرد.

حالا برای انجام بقیه مراحل خورشت شیرین قاتق گیلان باید یک قابلمه بزرگ بردارید. مرغ های سرخ شده و آلو خورشتی و قیسی های تفت داده شده را در آن بریزید. آب مرغ را که در ابتدای کار نگه داشتید، در این مرحله به قابلمه اضافه کنید. حالا قابلمه را روی حرارت بگذارید تا مواد با هم به جوش بیایند.وقتی مرغ و آلو خورشتی ها با هم چند جوش خوردند، باید پیازهای سرخ شده را اضافه کنید. زعفران دم کرده را در قابلمه بریزید و اجازه دهید طعم مواد به خورد هم برود.

در تابه دیگری کمی روغن بریزید و کشمش ها را در آن تفت دهید. روی کشمش ها دارچین بریزید. پس از چند دقیقه در همان تابه رب گوجه فرنگی را سرخ کنید تا رنگ آن باز شود. حالا رب گوجه فرنگی، فلفل، نمک و کمی آب لیمو را به خورشت قیسی شمالی اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت آن را ملایم بگذارید تا غذا کم کم آماده شود.

حالا در صورت تمایل شکر را به خورش اضافه کنید. میزان شکر به ذائقه خودتان بستگی دارد. کشمش هایی که سرخ کرده اید را در قابلمه بریزید. وقتی آب خورش کم شد و کشمش ها لعابی شدند، خورشت شیرین قاتق گیلانی شما برای سرو با پلو آماده است. نوش جان.

شیرین قاتق گیلانی

نکات تهیه شیرین قاتق گیلان

در صورت تمایل میتوانید کشمش ها را جدا تفت داده و به پخت خورش اضافه نکنید. فقط موقع سرو روی آن بریزید.

طرز تهیه شیرین خورشت گیلان بدون گوشت و یا با گوشت تکه ای هم مانند روش بالاست و طرفدار زیادی دارد. هم چنین این خورشت با گوشت غاز، اردک و بوقلمون هم تهیه می شود.

سرخ شدن مرغ ها باعث می شود در حین پخت با خورش مرغ ها له نشوند. پس تا حد امکان مرغ ها را خوب تفت دهید.

میتوانید مرغ را به صورت جداگانه بپزید و سرخ کنید. سپس در کنار خورش سرو کنید.

برای تهیه این خورش بیشتر از سینه مرغ استفاده می شود. ولی میتوانید از ران مرغ هم استفاده کنید.

خورشت آلو قیسی گیلان باید تا حد ممکن کم آب و غلیظ باشد. پس در آن آب کمی بریزید. در صورتی که آب آن کم آمد، بعد اضافه کنید.

به جای آب لیمو میتوانید از لیمو عمانی هم استفاده کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار