کد خبر: ۹۰۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵ 20 September 2020

 

 

وقتی که سپیدرود خشکید و ماهی‌ها مردند.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، یازدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۶، روزتاریخی که در آن خورشید غرور پس از مدتی باز هم به فوتبال رشت و استان گیلان تابید.

نبرد سپیدرود رشت و نساجی مازندران در ورزشگاه شهید عضدی رشت، گوش تا گوش جمعیت نشسته و جایی برای سوزن انداختن نیست، پرچم‌های سرخ در چهار ضلع ورزشگاه به اهتزاز در آمدند و بر رویشان این عبارت حک شده: گر سپیدرود بخشکد ماهی‌ها می‌میرند…

داستان یک سقوط

در ورزشگاه از همه طیف و قشر و صنف حضور داشتند، در دست هایشان اما پلاکارد‌هایی با پس زمینه‌ای سفید و آغشته به خطوط طلایی به چشم میخورد که روی آن‌ها نوشته شده: سلام لیگ برتر..

داستان یک سقوط

رویا محقق شد، تیمی که با تلاش‌های بسیار از صفر شروع کرد به لیگ برتر رسید و ماموریت مشترک فرشاد پیوس و علی نظرمحمدی که به ترتیب تیم را از لیگ دو به یک و از لیگ یک به لیگ برتر رساندند با موفقیت به سرانجام خود رسید.

سهیل حق شناس که کاپیتانی سپیدرود را در آن روز برعهده داشت گفت: جو فوق العاده‌ای در عضدی حاکم بود و به نوعی همه چیز برای صعود ما به لیگ برتر فراهم بود. یک تیم سراسر هماهنگ و با انگیزه که فقط لیگ برتری شدن راضی اش می‌کرد.

داستان یک سقوط

اما طولی نکشید که آماج مشکلات اعم از مالی و غیر مالی خواب شیرین و کوتاه قرمز‌های شهر باران را برهم زد.

سپیدرود در فصل ۹۷-۹۶ با چنگ و دندان از سهمیه لیگ برتری خود دفاع کرد و در هفته‌های پایانی با هدایت علی کریمی، تراکتورسازی را در رشت مغلوب کرد تا مهری بر سند بقای خود در لیگ برتر بزند غافل از اینکه بحران تازه از راه رسیده بود.

داستان یک سقوط

در فصل ۹۸-۹۷، اما سرخ پوشان رشتی تاب تحمل این بحران را نیاوردند، اختلاف درونی و بیرونی در باشگاه بالا گرفت، چند بازیکن کلیدی تیم آن هم از آن تیم کم مهره جدا شدند و با تصمیم‌های غلط جانشین‌های خوبی برای آن‌ها در نظر گرفته نشد، خداداد عزیزی دوران کوتاه توام با ناکامی در رشت را از خود برجا گذاشت و تعداد اختلافات کریمی را هم از تیم راند تا سپیدرود وداع زودهنگامی با سطح اول فوتبال کشور داشته باشد.

کابوس برای رشتی‌های محبوب ادامه دار بود و خبری از حل مشکلات نیز نبود. در لیگ دسته اول چهار مربی مختلف هدایت سپیدرود را برعهد گرفتند، علی نظرمحمدی، نادر دست نشان، مهدی پاشازاده (فقط در دو مسابقه!) و کاپیتان سهیل حق شناس!
عدم ثبات در کادر مدیریتی و فنی مزید مشکلات عدیده مالی شد و حتی افشین ناظمی هم با مدیریت خود موفق به ایجاد آرامش در اردوگاه سرخ‌ها نشد و این تیم پس از فعل و انفعالاتی بسیار و کسب نتایج اسفناک به لیگ دسته دوم سقوط کرد.

داستان یک سقوط

نگاهی می‌اندازیم به مهمترین عوامل و علل سقوط آزاد تیم مردمی سپیدرود.

تبعید از میعادگاه عضدی به عزلت خانه سردار جنگل

قطع به یقین یکی از موثرترین عوامل سقوط سپیدرود را می توان منع استفاده از ورزشگاه عضدی رشت قلمداد کرد که به دست متولیان امر تحقق یافت.

ورزشگاهی که در هر مسابقه بیش از ده هزار نفر را به بطن‌های خود می‌کشید به حال خود رها شد تا سپیدرود به ورزشگاه دور افتاده سردار جنگل نقل مکان کند، ورزشگاهی که به دلایل نوع بافت ساخت و موقعیت دور از دسترس، هرگز اتمسفر عضدی را برای سرخ پوشان رشتی تکرار نکرد.

داستان یک سقوط

رادنی دیدار مدیر روابط عمومی باشگاه سپیدرود رشت در این باره می‌گوید: بعد از صعود سپیدرود به لیگ برتر زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه سکو‌های جلویی ورزشگاه عضدی در آستانه تخریب قرار دارد شنیده شد، از همین رو بنده و علی بهارمست سرپرست تیم که در آن زمان سرپرست شهرداری رشت نیز بود با مکاتبه‌ای که با گروه مهندسین مشاور سفیدرود داشتیم، مقرر شد تا گروهی از این تیم مهندسی به ورزشگاه عضدی اعزام شوند تا به این مقوله رسیدگی کنند و جالب‌تر اینکه آن‌ها بعد از تفحص به این نتیجه رسیدند که این ورزشگاه نیازی به تخریب ندارد و با مبلغی در حدود ۳۳۰ میلیون تومان ترمیم می‌شود.

داستان یک سقوط

او با اشاره به اینکه هیات فوتبال و اداره ورزش پروسه بازسازی سکو‌های ورزشگاه را کلید زدند افزود: متاسفانه ورزشگاهی که حکم خانه پدری سپیدرود را داشت به دلیل اجاره دادن به افراد و آکادمی‌های مختلف در این سال‌ها دور از دسترس تیم ماند و با گذشت سه سال هنوز هم وضعیت مناسبی پیدا نکرده است.

داستان یک سقوط

 

آشپز دو تا شد و غذا شور یا بی نمک!

قضیه مالکیت سپیدرود حدیث مجملی است که تا مدت‌ها این تیم را سر درگم کرد.

این تیم بار‌ها بین افراد مختلف دست به دست شد و در اثنای این پیچ و تاب نفسش برید!

در حالی که حدود سه هفته به آغاز فصل ۹۷-۹۸ لیگ برتر باقی مانده بود، تیم فوتبال سپیدرود رشت دچار بحران چند مدیریتی شد. از طرفی با رای قاضی شعبه ششم دادگستری شهرستان رشت مالکیت سپیدرود به جواد تن‌زاده، داده شد و از طرفی دیگر شخصی به نام محمد نوین با حکم اداره ورزش و جوانان استاد گیلان به عنوان مالک سپیدرود معرفی شد تا کلاف پیچیده‌ای حول محور باشگاه ریشه بدواند.

داستان یک سقوط

بحران مدیریت در باشگاه سپیدرود چیز عجیبی نیست چرا که این باشگاه از سال ۹۳ تا امروز به ترتیب به انوش جهانی، صیاد، جمشید غلامی، محمد پورمحسن، هیات فوتبال، میر شهاب مومنی، کیومرث بیات، مجددا جواد تن زاده و محمد نوین واگذار شده است، به طور متوسط هر پنج ماه یک مالک!

مشکلات زمانی که علی کریمی و دوستان از راه رسیدند اندکی سامان گرفتند، مقداری از مطلبات بازیکنان پرداخت شد و تیم با قوای جدیدی به مبارزه پرداخت و روند تصاعدی به خود گرفت، اما با جدایی علی کریمی از سپیدرود، برای چندمین بار زخم کهنه باز شد و ماهی سرخ در دریایی از خون تنها و غلطان ماند و در وادی سقوط شناور شد.

رادنی دیدار که یک هوادار پر و پاقرص سپیدرودی نیز است در این باره افزود: سپیدرود در این سال‌ها یک رکورد عجیب را در زمینه تغییر مالکیت از خود برجای گذاشت، به طوری که بعد از صعود تیم از لیگ دسته دوم به لیگ یک تیم از مالکیت سرهنگ پورمحسن در آمد و توسط اشخاص زیادی دست به دست شد.

داستان یک سقوط

او افزود: بعد از اتمام اعتباری که از سوی نوبخت معاون رئیس جمهور که به تیم تعلق گرفته بود سپیدرود با مشکلات شدید مالی دست و پنجه نرم کرد و در عرض سه سال ۱۵ مالک مختلف بر راس کار آمدند و بعد از مدت کوتاهی از تیم رفتند.

مدیرروابط عمومی باشگاه سپیدرود با بیان اینکه سرمایه گزاران بسیاری برای دراختیار گرفتن زمام امور پیش قدم شدند افزود: در زمانی که سپیدرود در لیگ برتر بود یک شرکت تازه تاسیس با اعلام آمادگی برای خرید باشگاه اقدام کرد، اما با رقم بزرگی که هیات فوتبال در نظر گرفت از این تصمیم منصرف شد.

مشکلات شدید مالی و عدم ثبات در ترکیب مدیریتی، فنی و بازیکنان

با اینکه استان گیلان همواره یکی از فوتبال خیز‌ترین خطه‌های ایران بوده و بازیکنان مستعد بسیاری دارد، اما تیم‌های گیلانی به مثابه سپیدرود به شدت از فقدان بازیکنان با کیفیت رنج می‌برند.

عدم پرداخت مطالبات بازیکنان و نبود اسپانسر‌های قوی به این دغدغه‌ها افزوده و همینطور عدم اطمینان و ندادن فرصت کافی به اعضای جدید ثبات را از سپیدرود سلب کرده است.

قطع به یقین تمامی تصمیم گیران فوتبال گیلان در وقوع این دژاوو تراژیک نقش‌های کوچک و بزرگی داشتند که بر هیچکس پوشیده نیست.

رادنی دیدار در پایان به یک نکته امیدوارکننده اشاره کرد و اینکه به نقل از منابع موثق و آگاه، مهدی فلاح میری دادستان شهرستان رشت قصد ورود به امور باشگاه برای حل مشکلات عدیده این تیم را دارد و همه امیدوار هستیم تا با وقوع این اتفاق شرایط این تیم مردمی بهتر از پیش شود.

او تصریح کرد: در صورت روی کار آمدن مالک جدید در باشگاه بایستی مبلغ سه میلیارد تومان (یک میلیارد بابت وصول چک و دو میلیارد مازد بر آن) به مالک سابق یعنی علی کریمی داده شود.

با این وصف حال اکنون سپیدرود رشت با هواداران عاشق و پرشور خود به لیگ دسته دوم سقوط کرده و بایستی تمامی مسئولین فوتبال گیلان، پیشکسوتان، مربیان و بازیکنان و همینطور اصحاب رسانه دست به دست هم دهند تا این تیم ریشه دار و قدیمی به سرنوشت تیم‌های اصیلی، چون پاس، ابومسلم مشهد، برق شیراز و … دچار نشود و به یقین که هیچ گل سرخ با اصالتی پژمردنی نیست…

داستان یک سقوط

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار