کد خبر: ۹۰۱۲۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ 20 September 2020

 

 
معاون وزیر جهاد گفت: با اضافه شدن تولیدکنندگان به سامانه بازارگاه، توزیع دستی و خارج از سامانه نهاده‌های دامی متوقف و توزیع مکانیزه و اتوماتیک جایگزین شده است.
 
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، امید گیلان پور با اشاره به گلایه دامداران و مرغداران از تخصیص نیافتن نهاده‌های دامی به میزان لازم برای تولید افزود: در توزیع دستی امکان توزیع نامتوازن وجود دارد، اما باتوجه به اصلاحاتی که در سامانه بازارگاه صورت گرفته میزان تأمین نهاده به اندازه تولید واحد مرتبط شده و نهاده‌ها به صورت مکانیزه و اتوماتیک از طریق سامانه بازارگاه در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: پیشتر تنها دامداران نهاده‌های خود را از طریق سامانه بازارگاه دریافت می‌کردند در حالی که با اصلاحات جدید صورت گرفته توزیع نهاده‌های مورد نیاز مرغداران گوشتی هم از طریق سامانه بازارگاه به صورت مکانیزه و اتوماتیک صورت می‌پذیرد.

گیلان پور گفت: همچنین با دستور وزیر جهاد کشاورزی اطلاعات واحد‌های تولیدی مرغ تخم گذار هم جمع آوری شده و نهاده‌های مورد نیاز این واحد‌ها نیز از طریق بازارگاه صورت می‌پذیرد.

وی افزود: شکایت مرغداران تولیدکننده تخم مرغ، مبنی بر عدم توازن در توزیع نهاده‌ها، دریافت شده و در راستای این شکایت اطلاعات این مرغداری‌ها در حال بررسی است تا مشکلات مربوط به گذشته نیز پیگیری و شفاف سازی شود که چه مشکلاتی در توزیع نهاده‌ها وجود داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که برخی مرغداران می‌گویند قسمتی از نهاده‌های دامی پیش از اینکه از گمرک ترخیص شوند خریداری شده و در بازار آزاد به فروش می‌رسند تصریح کرد: از اصلاحات دیگر سامانه بازارگاه این است که نهاده‌های دامی قبل از ترخیص از گمرک روی پیش تابلوی سامانه بازارگاه قرار می‌گیرد و محموله پیش از ترخیص در بازارگاه رصد می‌شود و اجازه نمی‌دهیم که خارج از سامانه توزیع صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه شنیده شده برخی واحد‌های تولیدی با حذف جوجه‌ها، نهاده‌هایی را که با قیمت مصوب دریافت می‌کنند در بازار آزاد به فروش می‌رسانند اضافه کرد: در بازارگاه جدید موضوع دریافت نهاده‌ها به حجم تولید مرتبط شده و عملاً تولیدکننده‌ای که نتواند محصول نهایی را به بازار عرضه کند در دوره بعدی، نهاده دریافت نمی‌کند و این میزان تولید محصول است که تعیین می‌کند تولیدکننده چقدر نهاده دریافت کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برخی ادعا‌ها مبنی بر اینکه نهاده‌ها خارج از سیستم توزیع می‌شود به دست ما رسید بلافاصله پیگیری شد و مواردی نیز مورد تأیید قرار گرفت که مراتب به دستگاه‌های نظارتی گزارش شده و اگر تولید واحدی به منظور این گونه سودجویی‌ها وارد بازار نشود با آن‌ها برخورد می‌کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار